ZP PPS: W najbliższych latach rynek wódki nadal będzie malał, o 1-2 proc. rocznie

- Branża spirytusowa przewiduje, że w najbliższych latach krajowy rynek wódki będzie nadal maleć, ale tempo spadku będzie niższe niż dotąd i wynosić będzie ok. 1-2 proc. rocznie - podali na konferencji przedstawiciele Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

W ocenie przedstawicieli ZP PPS w niewielkim stopniu spadek rynku będzie kompensowany wzrostami w pozostałych kategoriach alkoholi mocnych. Potencjał rozwoju widzą w whisky, ginie, rumie, likierach smakowych oraz napojach o niskiej zawartości alkoholu (RTD).

- Przed podwyżką akcyzy w 2015 roku branża prognozowała dynamiczny rozwój produktów premium i eksportu. Trend się załamał, ale jeżeli w tym roku uda się ustabilizować sytuację na rynku krajowym powinniśmy wrócić na tę ścieżkę. Będzie temu sprzyjać dobra koniunktura gospodarcza, wzrost płac i zmiany w kulturze picia - powiedział Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski i Przemysłu Spirytusowy.

Reklama

ZP PPS szacuje, że spadek rynku napojów spirytusowych na przestrzeni trzech kwartałów 2015 roku wyniósł 2 proc., a spadek wartości inwestycji w branży aż 30 proc. Spadek sprzedaży wódek był w okresie nieco mocniejszy niż w przypadku całego rynku i wyniósł ok. 3 proc.

Wzrosła wartość eksportu (plus 2,1 proc.), ale zmniejszył się jego wolumen (spadek o 4,6 proc.) Wartość eksportu po dziewięciu miesiącach ubiegłego roku wyniosła 127,3 mln euro. Średnia cena w eksporcie wzrosła o 8 proc.

Eksport polskich wyrobów spirytusowych do głównie eksport wódki a tradycyjnymi rynkami są Stany Zjednoczone, Kanada, do których dołączają takie kraje jak Brazylia, Chile, Kolumbia, Meksyk oraz kraje azjatyckie, głównie Chiny. Eksportowanych jest około 19 proc. krajowej produkcji wódek.

Według danych GUS i szacunków Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, produkcja napojów spirytusowych w Polsce w 2015 roku wyniosła 2,815 mln hektolitrów, czyli tyle samo co w 2014 roku. Spadła produkcja wyrobów winiarskich (do 1,510 mln hektrolitów z 1,547 mln hektolitrów), wzrosła natomiast produkcja piwa (do 40,50 z 40,08 mln hektolitrów).

Przedstawiciele ZP PPS podali w środę, że wartość sprzedaży detalicznej mocnych alkoholi w Polsce wynosi obecnie rocznie ok. 18 mld zł, wyrobów winiarskich ok. 5 mld zł, a piwa ok. 25 mld zł.

KOMENTARZ INTERII

Jeśli co roku przez najbliższych pięć lat rynek wódki będzie maleć o 2 proc., to zmaleje o 10 punktów procentowych. Spadek roczny o 1-2 proc. to jeszcze nic, ale w następnych latach cały czas taki spadek to już problem. Chodzi o wpływy budżetowe z akcyzy, które znacznie zmaleją. Ta branża przekazuje do budżetu 11 mld zł rocznie (dane za 2015 r.) - roczny spadek z akcyzy o 1 proc. to 110 mln zł, o 2 proc. to 220 mln zł. Tylko w jednym roku. W branży (900 gorzelni rolniczych, sześć przemysłowych) pracuje 100 tys. osób - jeśli gorzelnie będą produkować mniej, będą potrzebować mniej ludzi, kłopoty ze zbytem będą mieć też dostawcy zboża i ziemniaków. W branżę i otoczenie takie spadkowe informacje bardzo biją. Szczególnie, że spadki mają się rozłożyć na lata.

Krzysztof Mrówka

Sprawdź: PROGRAM PIT 2015

PAP
Dowiedz się więcej na temat: alkohol
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »