Pierwszy przetarg na prace budowlane inwestycji "Podłęże - Piekiełko" w 2020 r.
- Pierwszy przetarg na prace budowlane w największym projekcie kolejowym w Polsce od kilkudziesięciu lat, potocznie nazywanym "Podłęże - Piekiełko", zostanie ogłoszony w drugiej połowie 2020 roku - poinformował prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
- Na początku stycznia podpisaliśmy umowę na wykonanie dokumentacji projektowej dla tej inwestycji. Pierwszy etap dokumentacji zostanie przygotowany dla linii 104 łączącej Chabówkę z Nowym Sączem, tak abyśmy mogli w drugiej połowie roku 2020 ogłosić przetarg na roboty budowlane dla fragmentu od Chabówki do Mszany Dolnej - powiedział Merchel.
Szef PKP PLK podkreślił, że projekt "Podłęże - Piekiełko to niewątpliwie największa inwestycja kolejowa w Polsce od kilkudziesięciu lat.
- Szacunkowa wartość tego projektu to około 7 mld zł. Osobiście do tej kwoty bym się nie przywiązywał. Znamy z historii, że określano na początku kwotę i później próbowano do niej dostosować dokumentację projektową. My podchodzimy do tego inaczej. Chcemy uzyskać założone parametry techniczne i jak otrzymamy dokumentację projektową to poznamy ostateczną kwotę - stwierdził Merchel.
Prezes poinformował, że w ramach projektu powstanie 58,5 km nowej dwutorowej linii kolejowej, która będzie ona dostosowana do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i do 120 km/ dla pociągów towarowych. Zostanie również zmodernizowana istniejąca już linia kolejowa 104 łącząca Chabówkę z Nowym Sączem.
Inwestycja "Podłęże - Piekiełko" zakłada wybudowanie nowej linii kolejowej, która zacznie się we wsi Podłęże w gm. Niepołomice na południowy wschód od Krakowa i skieruje na południe. W miejscowości Szczyrzyc linia się rozgałęzi i będzie biec na wschód do miejscowości Tymbark (linia 622) i na zachód do miejscowości Mszana Dolna (linia 623). W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 75-kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz (linia 104), która zostanie zmodernizowana.
Prezes Merchel przypomniał, że według założeń cała inwestycja ma się zakończyć do roku 2027.
- Zrealizowanie inwestycji spowoduje, że z Krakowa do Nowego Sącza najszybszy pociąg przejedzie w godzinę i będzie to odległość 117 km. Obecnie przejazd pociągiem z Krakowa do Nowego Sącza zabiera od 2 godzin 45 min do 3 godzin 45 min, a trasa jest dłuższa o 75 km - powiedział szef PKP PLK.
- Inwestycja skróci też radykalnie czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego. Wyniesie on około 1 godzinę 40 minut zamiast 3 godzin 30 min teraz - dodał.
Merchel poinformował, że rozbudowana sieć stworzy ponadto korzystne warunki dla przewozów między południem a północą Europy na osi Bałtyk - Bałkany - Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska. Wypełni także lukę w sieci komplementarnej TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej), będzie stanowić fragment korytarza AGTC C30/1 oraz nowoprojektowanego kolejowego korytarza transportu towarowego RFC11 "Amber".
Prezes PKP PLK poinformował też, że spółka zakłada, iż inwestycja będzie współfinansowana z pieniędzy unijnych.