Auta używane coraz młodsze ale ich ceny wyższe

- Według raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w I kwartale 2019 roku pojawiło się ponad 52 tys. ofert sprzedaży samochodów używanych w wieku do 4 lat i z przebiegiem do 40 tys.km. Wiek i przebieg aut z obniżyły się o odpowiednio 15,4 proc. i 14,3 proc., a ich ceny wzrosły w porównaniu do ostatniego kwartału roku 2018.

- Według raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w I kwartale 2019 roku w Polsce pojawiło się 52.445 ofert sprzedaży samochodów używanych w wieku do 4 lat i z przebiegiem do 40 000 km.

Wiek i przebieg aut z tych ofert obniżyły się o odpowiednio 15,4 proc. i 14,3 proc., a ich ceny wzrosły o 2,6 proc. w porównaniu do ostatniego kwartału roku 2018.

Najpopularniejszym modelem oferowanym na sprzedaż wśród prawie nowych samochodów używanych był Opel Astra - 1.075 samochodów, na drugim miejscu znalazł się Renault Clio - 901 samochodów, a na trzecim Volkswagen Golf - 820 samochodów.

Reklama

Mediana ceny samochodu używanego w tej kategorii wynosiła 79.900 złotych. Najwyższe ceny miały samochody w województwach: pomorskim, podlaskim oraz zachodniopomorskim. Mediana wieku wynosiła natomiast 1,1 lat, a mediana przebiegu 12.468 km.

- Mediana ceny samochodu używanego w wieku do 4 lat i z przebiegiem do 40 000 km w l kwartale 2019: 79.900 PLN (mediana dla ostatniego kwartału 2018 roku wynosiła: 77.900 PLN).

- Mediana przebiegu samochodu używanego w wieku do 4 lat i z przebiegiem do 40 000 km

w l kwartale 2019: 12.468 km (mediana dla ostatniego kwartału 2018 roku wynosiła: 14 548 km).

- Mediana wieku samochodu używanego w wieku do 4 lat i z przebiegiem do 40 000 km w l kwartale 2019: 1,1 lat (mediana dla ostatniego kwartału 2018 roku wynosiła: 1,3 lat).

Najwięcej ofert sprzedaży samochodów używanych w tej kategorii pojawiło się w województwie mazowieckim (12.344 ofert), a najmniej w województwie świętokrzyskim (746 ofert). Największa liczba ofert prezentowała samochody z silnikami benzynowymi, diesla oraz hybrydowymi.

"Z naszych analiz wynika, że Polacy są skłonni wydawać coraz więcej, aby stać się posiadaczami nowszych samochodów z niższym przebiegiem.

Potwierdzają to także nasze doświadczenia ze sprzedaży prawie nowych aut w obrębie marki AAA AUTO Premium w Polsce.

Jest ona odpowiednikiem czeskiej Mototechny, która działa od 2012 roku. Obecnie generuje ona 23% całej sprzedaż AAA AUTO w Czechach. Dużą popularność zdobyła też na Słowacji, a w zeszłym roku rozpoczęliśmy sprzedaż aut pod szyldem tej marki na Węgrzech i w Polsce" - powiedziała Karolina Topolova, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Liczba ofert sprzedaży samochodów używanych w wieku do 4 lat i z przebiegiem do 40 000 km w poszczególnych województwach wraz z medianą cen, przebiegu i wieku samochodów w I kwartale 2019 roku:

10 modeli aut używanych w wieku do 4 lat i z przebiegiem do 40 000 km najczęściej ogłaszanych do sprzedaży w I kwartale 2019 roku:

 
1.	Opel Astra 
2.	Renault Clio
3.	Volkswagen Golf
4.	Ford Focus
5.	Toyota Yaris 
6.	Skoda Octavia 
7.	Toyota Corolla 
8.	Renault Megane 
9.	Nissan Qashquai 
10.	Toyota Auris 

W 2018 r. zarejestrowano w Polsce ponad 1,6 mln samochodów używanych - podał Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów. Najwięcej (35 proc.) kupujących wydaje na zakup używanego auta od 10 - 20 tys. zł. Kwotę od 20 -50 tys. zł zadeklarowało 33 proc. nabywców. Ponad 57 proc. ogółu importowanych pojazdów trafia do Polski z Niemiec. Innymi popularnymi kierunkami są: Francja (udział 9,8 proc) oraz Belgia (udział 6,8 proc.).

Grupa AAA AUTO istnieje na rynku od 27 lat. Jest częścią grupy AURES Holdings należącej do brytyjsko-polskiego funduszu inwestycyjnego Abris Capital Partners.

Co na rynku nowych samochodów? Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA podało, że z polskich salonów w marcu br. wyjechało ponad 50 tys. nowych samochodów osobowych, o 3% mniej niż rok temu, a jednocześnie 14,5% więcej niż w lutym br. Od początku roku zarejestrowano prawie 140 tys. osobówek, czyli zaledwie o 76 sztuk mniej (-0,1% r/r) niż w I kwartale ubiegłego roku. Mniej optymistyczne wieści płyną z Unii Europejskiej, gdzie wszystkie największe rynki zanotowały spadki. Eksperci Exact Systems, zwracają uwagę na stabilność naszego rynku względem UE i prognozują, że sprzedaż aut na koniec roku przekroczy 540 tys. Podkreślają także wagę rekordu rejestracji pojazdów elektrycznych ustanowionego w Norwegii. - W porównaniu do państw Europy Zachodniej sytuacja na rynku motoryzacyjnym w Polsce jest stabilna. Potwierdzają to wyniki z kolejnych miesięcy 2019 r. Mimo że nasz rynek szczyt koniunktury ma już raczej za sobą i w tej chwili notuje minimalnie ujemną dynamikę w stosunku do zeszłego roku, to pod względem wolumenu sprzedaży jest to drugi najlepszy wynik w XXI wieku. To cieszy i wiele wskazuje na to, że w dalszej części roku również będziemy mieć do czynienia z wysokim popytem na nowe samochody osobowe. Oprócz sytuacji w największych państwach UE, warto także obserwować rynek norweski, który w marcu pobił kolejny rekord. Właśnie tam, po raz pierwszy w historii motoryzacji, sprzedano więcej aut elektrycznych niż tych z napędem tradycyjnym. Ten wynik wytrąca elektrosceptykom kolejny argument z ręki i urzeczywistnia wizję elektromobilności jako dominującego trendu w branży automotive w niezbyt odległej przyszłości - mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems. Marki premium z 10% wzrostem W marcu br. w Centralnej Ewidencji Pojazdów pojawiło się 50 118 sztuk nowych samochodów osobowych, czyli o 3% mniej niż w tym samym miesiącu 2018 roku. Jest to drugi najwyższy wynik w XXI wieku. Kołem zamachowym rynku wciąż pozostają firmy, które stanowią aż 69,1% kupujących. Tylko 30,9% nabywców to klienci indywidualni. TOP3 marek nie zmieniło się w porównaniu do sytuacji sprzed miesiąca: najchętniej kupowane są modele Skody, druga na liście uplasowała się Toyota, a trzeci był Volkswagen. Rekordowy skok o +33% r/r zanotowała Dacia, co dało jej 5 miejsce w marcowym rankingu sprzedaży. Warto także zwrócić uwagę na ponadrynkową dynamikę rejestracji aut klasy premium +10,2% r/r. W całym I kwartale 2019 roku zarejestrowano w Polsce 139 809 nowych samochodów osobowych, czyli o 76 sztuk mniej (-0,1%) rok do roku. Auta elektryczne ze wzrostem, hybrydy i diesle ze spadkiem Z danych PZPM wynika, że w marcu z salonów w Polsce wyjechało niemal 1 500 hybryd (-21,4% r/r) oraz 387 aut z napędem elektrycznym (+186,7% r/r). W porównaniu z ubiegłym rokiem zmniejszył się udział diesli (z 24,1% do 22,5%), a zwiększył silników benzynowych (z 70,6% do 72%). Od początku roku, w Polsce zostało zarejestrowanych 4900 hybryd (-10,1% r/r) oraz 615 samochodów z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in (+78,3% r/r). Samochody z silnikami benzynowymi mają 72,9% udziału w rynku, a diesle 21,6% (I-III 2018: odpowiednio 71,1% i 23,2%). W 2019 roku 500+ Z szacunków Exact Systems wynika, że roczna sprzedaż nowych samochodów osobowych w 2019 r. ponowie przekroczy 500 tys. sztuk. Jednakże wyniki za I kwartał skłaniają ekspertów do bardziej zachowawczych prognoz niż na początku roku. - W styczniu przewidywaliśmy, że dynamika sprzedaży w 2019 r. wyniesie 5-9%. Niestety będzie ona prawdopodobnie niższa. Liczba rejestracji powinna utrzymywać się na poziomie podobnym do ubiegłorocznego, ale obecnie liczymy na jednocyfrowy wzrost dynamiki w granicach 3-5%, co powinno dać wynik na poziomie 540-560 tys. sprzedanych aut - podsumowuje Paweł Gos. W UE kwartał na minusie Kiepska passa nadal trwa w Europie. Z danych ACEA wynika, że w marcu br. Europejczycy kupili ponad 1,72 mln nowych osobówek (-3,9% r/r). W trzecim miesiącu 2019 r. spadki odnotowały wszystkie największe rynki: Włochy (- 9.6%), Hiszpania (- 4.3% r/r), Wielka Brytania (- 3.4% r/r), Francja (- 2.3% r/r) i Niemcy (-0.5% r/r). Pozycją numer 1 w całej Unii Europejskiej ze wzrostem na poziomie 2,2% r/r może pochwalić się marka Volkswagen. W I kwartale popyt na nowe samochody spadł w Unii o 3,3% r/r, do nieco ponad 4 mln sztuk. W Niemczech rejestracje pozostały na prawie niezmiennym poziomie (+0.2% r/r), ale inne kluczowe rynki pogorszyły swoje wyniki, zwłaszcza Hiszpania (- 6.9% r/r) i Włochy (- 6.5% r/r). Exact Systems S.A. działa od 2004 r. i jest liderem branży kontroli jakości, czyli selekcji, naprawy i sortowania części, komponentów oraz wyrobów gotowych dla przedstawicieli branży motoryzacyjnej w Polsce i jedną z największych firm w Europie. Głównymi odbiorcami usług firmy są dostawcy i poddostawcy dla przemysłu motoryzacyjnego oraz producenci samochodów.

Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT 2018

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: elektromobilność | samochody używane
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »