Nie wszyscy polubili płacenie kartą

Polacy mają w portfelach 40 milionów kart płatniczych, ale nie wszędzie równie chętnie sięgają po nie zamiast płacić gotówką. Najwięcej amatorów płatności bezgotówkowych mieszka w województwie opolskim, a najmniej w świętokrzyskim.

Według badania przeprowadzonego na zlecenie Mastercard, w województwie opolskim posiadanie co najmniej jednej karty płatniczej deklaruje 67 proc. mieszkańców i w tym samym województwie największy odsetek ankietowanych wskazuje, że nie korzysta z bankomatów, jeśli nie jest to konieczne, bo woli zapłacić kartą. Na Mazowszu kartę płatniczą posiada 63 proc., choć tu najwięcej osób korzysta z kart kredytowych (aż 22 proc.).

Trzecie miejsce po tym względem zajmują województwa śląskie i małopolskie. Co ważne, tam gdzie deklarowane posiadanie kart jest najwyższe, odsetek wydatków bezgotówkowych również należy do największych w kraju. Na Śląsku jest to 47 proc., na Mazowszu 45 proc., w Małopolsce 43 proc., a na Opolszczyźnie 40 proc. Województwem, w którym relatywna wartość wydatków kartą jest najwyższa, jest jednak dolnośląskie (48 proc.), przy średniej krajowej na poziomie 40 proc.

Reklama

Na drugim biegunie są województwa, w którym zdecydowanie króluje gotówka. W Świętokrzyskiem jakąkolwiek kartę płatniczą posiada mniej niż połowa mieszkańców (48 proc.), co jest najniższym wynikiem w kraju.

Tylko nieznacznie lepsza pod tym względem jest sytuacja w województwie lubelskim, gdzie kartę płatniczą posiada 52 proc. ankietowanych, a podlaskim i kujawsko - pomorskim 53 proc.

Badanie Mastercard pokazuje też silną zależność między popularnością kart, a wielkością miejscowości. Na wsiach kartę płatniczą posiada mniej niż połowa mieszkańców, w miastach do 20 tys. mieszkańców 59 proc., a w miastach liczących powyżej 500 tys. aż 75 proc. respondentów.

Posiadanie kart to jednak tylko jedna strona medalu, bo karta w portfelu nie przyda się, jeśli nie będzie można nią zapłacić. Niemal co czwarty pytany uważa, że wciąż jest zbyt mało miejsc, w których można w ten sposób płacić. Realną potrzebę większej liczby terminali widać więc w regionach, gdzie rozwój płatności bezgotówkowych jest już znaczący, a przyzwyczajenie konsumentów do kart płatniczych sprawia, że chcą oni móc używać ich we wszystkich punktach sprzedaży.

Z jednej strony mamy blisko 40 mln kart płatniczych, a prawie wszystkie mają funkcję zbliżeniową. Z drugiej, wygląda to tak, że funkcjonuje 2 mln kas fiskalnych, a terminali płatniczych jest niecałe 700 tys. To oznacza, że tylko w 1/3 punktów można zapłacić bezgotówkowo.

To na szczęście się zmienia, a mali przedsiębiorcy instalują terminale płatnicze. Dużym impulsem jest program Polska Bezgotówkowa, w ramach którego punkty, które dotychczas nie przyjmowały płatności kartowych dostają na rok darmowy terminal oraz mają pokrywane koszty przyjmowania płatności bezgotówkowych.

Po trzech kwartałach funkcjonowania Programu Polska Bezgotówkowa ponad 80 tys. terminali płatniczych trafiło w ręce przedsiębiorców. Na terminal najczęściej decydują się właściciele sklepów, w tym sklepów spożywczych, restauracji, zakładów fryzjersko-kosmetycznych, usług weterynaryjnych oraz transportowych.

Najwięcej, bo 14 proc. wszystkich uruchomionych dotychczas w ramach tego programu, zainstalowano województwie mazowieckim, drugie miejsce zajmuje śląskie (12,5 proc.), a na trzecim wielkopolskie (z 9,5 procentowym udziałem) i zaraz za nim, małopolskie (9 proc.). Z kolei najmniejsze zainteresowanie punktów usługowo-handlowych tym, żeby przyjmować płatności kartą i skorzystać z darmowego terminala występuje w lubuskim, do którego trafiło tylko 2 proc. terminali, opolskim (2,5 proc.) oraz podlaskim i świętokrzyskim (3 proc.).

Monika Krześniak-Sajewicz

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: karty platnicze | bank
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »