Będzie jeden login do różnych instytucji

Coraz bliżej bankowego ID, którym będzie można się logować do różnych instytucji, zarówno publicznych jak i firm komercyjnych. Pod koniec sierpnia Krajowa Izba Rozliczeniowa ruszy z pilotażem tej usługi, a wkrótce potem będzie mogła wejść do powszechnego użytku.

Już sześć banków zadeklarowało udział w pracach nad wprowadzeniem tej funkcji. Jak deklaruje KIR, jest też zainteresowanie z drugiej strony czyli firm komercyjnych, usługodawców z różnych branż.

Przypomnijmy, że zastosowanie bankowego loginu do potwierdzenia tożsamości w różnych instytucjach zapowiedział w kwietniu, w wywiadzie dla Interii, Piotr Alicki, prezes Krajowej Izby Rozliczeniowej.

W praktyce będzie to duże ułatwienie dla zwykłych użytkowników, bo zniknie konieczność zapamiętywania ogromnej liczby haseł dostępowych, osobno ustalanych do każdego portalu, sklepu czy prywatnej sieci medycznej.

Reklama

To kolejne wykorzystanie bankowego loginu do uwierzytelnienia i potwierdzenia tożsamości klienta. Teraz już 15 mln Polaków korzysta z bankowości internetowej, a duża część z nich także z aplikacji.

Kilka banków umożliwia założenie Profilu Zaufanego poprzez serwis transakcyjny, ale służy on tylko do kontaktów obywatela z administracją. Z zapowiedzi KIR wynika, że nowe rozwiązanie będzie szersze, bo w bezpieczny sposób pozwoli zalogować się zarówno do administracji publicznej, jak również do komercyjnych usługodawców (między innymi z branży medycznej czy ubezpieczeniowej).

Jak to ma działać w praktyce? Po pierwsze, na stronie internetowej danej instytucji klient zobaczy różne dostępne sposoby weryfikacji i wybiera, z którego z nich chce skorzystać. Jeśli wybierze opcję opartą na loginie swojego banku, to klika w nią i następuje weryfikacja. Będzie to wyglądać podobnie jak przy płaceniu w sklepie internetowym, gdzie pokazuje się cała lista opcji, które można sobie wybrać. Będzie do tego służyć login i hasło czy kod BLIK. Bank uwierzytelniający nie będzie miał informacji jakie czynności klient wykonuje na zewnętrznych portalach. Jak zaznaczają autorzy tego projektu, w procesie weryfikacji KIR przesyła jedynie żądanie potwierdzenia tożsamości, natomiast sam proces odbywa się poprzez system bankowy. Usługodawca natomiast dostaje jedynie potwierdzenie, że dany klient to ta osoba czyli np. Kowalski z konkretnym PESEL-em.

Monika Krześniak-Sajewicz

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »