Praska Rada Miejska zatwierdziła w tym tygodniu reformę przepisów dotyczących transportu publicznego. Obejmuje ona m.in. nowe zasady parkowania klasycznych rowerów a także rowerów elektrycznych, ale już nie hulajnóg. "Koniec hulajnóg elektrycznych został zatwierdzony!" - napisał na portalu społecznościowym "X" Zdenek Hrib, przewodniczący czeskiej Partii Piratów i zastępca burmistrza ds. transportu w gminie Praga.
Praga bez hulajnóg. Zdecydowali mieszkańcy
Wskazał na skargi samorządów oraz mieszkańców i dodał, że nowe zasady "uwolnią przestrzeń publiczną od niekontrolowanego ruchu hulajnóg". Zdaniem wiceburmistrza Pragi, w centrum stolicy Czech, którą w 2024 r. odwiedziło 8 mln podróżnych, pojazdy te częściej służą jako atrakcja turystyczna niż środek transportu. Powodują też chaos na chodnikach i w strefach dla pieszych.
Decyzja Rady Miejskiej Pragi jest kontynuacją działań innych europejskich miast, które zakazały już korzystania z hulajnóg elektrycznych. Przykładem jest Paryż i Madryt. Stolica Hiszpanii przed rokiem cofnęła pozwolenia na działalność wypożyczalniom tych pojazdów. Decyzję argumentowała środkami bezpieczeństwa. Stolica Francji podjęła podobne działania dwa lata temu. Finlandia zaś wprowadziła zakaz ich użytkowania przez osoby poniżej 15. roku życia.
Zakaz jazdy hulajnogami w części polskich miast
W Polsce jazda na hulajnogach jest zakazana w części Sopotu, m.in. na słynnym molo. Zakaz obowiązuje również częściowo w Warszawie, gdzie nie można na nich jeździć po Starym Mieście, w Łazienkach i Ogrodzie Krasińskich. Elektryczne hulajnogi zniknęły też z wrocławskiego Rynku i z centrum Czerska. Lublin zaś wyznaczył ulice, po których mogą się poruszać i ograniczył ich prędkość do 12 km/h.
Postanowienie Rady Miejskiej Pragi podsumował Václav Petr, dyrektor Lime, dostawcy hulajnóg na Czechy i Węgry. Powiedział, że firma żałuje tej decyzji i skupi się na udostępnianiu w stolicy Czech rowerów elektrycznych. "Decyzja nas nie zaskoczyła, ale nadal jest nam przykro, zwłaszcza widząc, że w innych metropoliach świata, gdzie miasto potrafi prowadzić konstruktywny dialog z operatorami systemów rowerowych, hulajnogi sprawdzają się znakomicie i służą mieszkańcom" - powiedział dyrektor Petr cytowany przez portal Seznam Zprávy.












