Dla każdego. Polskie firmy coraz częściej chcą być dostępne na wszystkich

By firma mogła utrzymać się na powierzchni, jej produkty muszą odpowiadać wymaganiom konsumenta. Ale nie wystarczy już zaspakajać potrzeb większości, coraz częściej w naszym kraju pojawia się nacisk na odpowiedzialność w biznesie – nie tylko za słupki i sprzedaż, ale też troskę o klientów, również tych ze szczególnymi potrzebami.

Lokalnie = odpowiedzialnie

Światowa pandemia niejako zmusiła nas, by znów zacząć żyć lokalnie. To z kolei skłoniło do zadania sobie pytania, czy rzeczywiście tak bardzo potrzebujemy globalizacji. Nie chodzi tu tylko o egzotyczne wakacje raz do roku, ale i sprowadzanie ubrań z Chin czy warzyw z Hiszpanii, podczas gdy nasi lokalni wytwórcy dramatycznie potrzebują wsparcia w tym trudnym okresie pandemicznym. Zmusiło nas to również do zastanowienia się nad ceną, jaką ponosi środowisko, tylko po to, byśmy mogli szybciej i intensywniej konsumować. Z drugiej strony lokalne firmy również musiały przewartościować swoje myślenie. Każda z nich obecnie walczy o klientów, dlatego nie wystarczy już zaspakajać potrzeb większości. Polskie firmy, które chcą być postrzegane jako nowoczesne, nie mogą sobie pozwolić na pozostanie w tyle. Troska o każdego klienta nie może już być pustym sloganem. Obecnie produkty i usługi ewoluują w taki sposób, by być dostępnymi dla każdego, niezależnie od sprawności czy płci. Jak przystosować swój biznes? Tego nauczą nas operatorzy programu prowadzonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Nie tylko podjazd dla osób z niepełnosprawnościami

Niestety w Polsce nie ma prawnie przyjętych wytycznych dotyczących dostępności przestrzeni publicznych dla osób z niepełnosprawnościami, pomimo że, jak podaje Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, w Polsce żyje ponad 4 mln takich osób. Niemniej jednak coraz częściej właściciele lokali handlowych i usługowych sami starają się zapewnić odpowiednie warunki. Teraz już nawet małe sklepiki dbają o to, by dostęp się do nich nie stanowił problemu dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi. Działania można prowadzić również na wielu innych płaszczyznach: platformy wideo coraz częściej oferują treści z audiodeskrypcją czy napisami dla niesłyszących, a warunkiem lepszego pozycjonowania stron jest zadbanie o atrybuty alt, czyli opisy zdjęć znajdujących się na naszej stronie, by witryna była przyjazna osobom niewidomym i niedowidzącym. Dostosowanie oferty czy lokalu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami wpływa nie tylko na reputację, ale także liczbę klientów. Dobrze postrzegane jest także zatrudnianie pracowników z niepełnosprawnościami. Dzięki wsparciu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych pracodawcy mogą liczyć na dofinansowanie do wynagrodzenia takiego pracownika.

"Szczególne potrzeby" w szerszym ujęciu

Grupą konsumentów o szczególnych potrzebach są nie tylko osoby z niepełnosprawnościami, ale również kobiety z małymi dziećmi czy osoby starsze. Szansę na to, by do grona klientów dołączyły młode matki, daje tworzenie wygodnych podjazdów dla wózków oraz pokoi do karmienia i przewijania. Ważnym elementem lokalu gastronomicznego i obiektu turystycznego są atrakcje dla najmłodszych - wszelkiego rodzaju kąciki czy place zabaw oraz wydarzenia kierowane do dzieci. Z kolei osoby starsze obecnie skazane są na izolację, warto zatem ułatwić im dostępność do produktów i usług przez internet. Pamiętajmy, że seniorzy mogą mieć problem z obsługą naszej witryny, starajmy się więc jak najbardziej ją uprościć. Przykład dobrych praktyk daje nam administracja publiczna, która w ostatnim czasie zadbała o przejrzyste instrukcje korzystania z usług urzędowych, by nawet senior mógł poradzić sobie z wypełnianiem formularzy zdalnie, bez zbędnych wizyt w urzędach.

Dofinansowanie na szkolenia

Udostępnienie produktów i usług wszystkim konsumentom pozytywnie wpływa na konkurencyjność naszego biznesu. Dzięki temu zwiększamy zasięg i poprawiamy wizerunek, gdyż zaczynamy być postrzegani jako firma przyjazna, troskliwa i odpowiedzialna. Warto wiedzieć, że obecnie trwa rekrutacja na szkolenia i doradztwo realizowane w ramach  konkursu "Dostępność szansą na rozwój", za który odpowiada Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Przedsiębiorcy mogą zgłaszać się do udziału w szkoleniach i doradztwie uniwersalnego projektowania oraz technologii asystujących i kompensacyjnych. Dzięki takim szkoleniom przedsiębiorcy będą mogli dostosować swoje produkty i usługi do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i innych grup o szczególnych wymaganiach. 

Działania szkoleniowo-doradcze, warte 23 mln zł, będą realizowane przez pięciu operatorów do września 2022 r. w podziale na makroregiony. Udział w szkoleniach jest finansowany w całości z funduszy unijnych.

"Dostępność szansą na rozwój" to działanie finansowane ze środków Programu Wiedza Edukacja Rozwój w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

 

Artykuł z ekspozycją partnera

Wasze komentarze
No hate

Wyrażaj emocje pomagając!

Grupa Interia.pl przeciwstawia się niestosownym i nasyconym nienawiścią komentarzom. Nie zgadzamy się także na szerzenie dezinformacji.

Zachęcamy natomiast do dzielenia się dobrem i wspierania akcji „Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy” na rzecz najmłodszych dotkniętych tragedią wojny. Prosimy o przelewy z dopiskiem „Dzieciom Ukrainy” na konto: ().

Możliwe są również płatności online i przekazywanie wsparcia materialnego. Więcej informacji na stronie: Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy.

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »