Reklama

Do odważnych świat należy!

Jedni kochają ten smak, inni nie za bardzo. Niezależnie od upodobań warto wiedzieć, że aronia jest jednym z polskich hitów eksportowych. Choć nie zawsze tak było, to dziś firma BioJuice sprzedaje produkty z aronii na całym świecie. To doskonały przykład, że nawet niewielkie przedsiębiorstwa mogą skutecznie konkurować na zagranicznych rynkach. Trzeba tylko spróbować!

Nie tylko żywność z Polski cieszy się dużą popularnością w wielu zakątkach świata. Również meble, odzież i obuwie, maszyny, leki i kosmetyki czy akcesoria do samochodów. Świat pokochał też nasze gry komputerowe. Na eksport swoich towarów coraz częściej decydują się nie tylko branżowi giganci, ale również mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa. I robią to z sukcesem, dbając o nowoczesne wzornictwo, rozbudowaną ofertę produktową, konkurencyjne ceny i wysoki standard obsługi. Niestety odsetek eksporterów wśród MŚP nie jest nadal najwyższy. Jedynie 3 proc. firm zatrudniających do 9 osób sprzedaje swoje towary na zagranicznych rynkach. Dla firm liczących do 49 pracowników jest to już 31,5 proc. Dla porównania - spośród dużych firm (powyżej 249 pracowników) eksportuje większość, bo aż 66 proc. (Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, PARP).

Nie zawsze pod górkę

Reklama

Nie ma się co oszukiwać. Podbój zagranicznych rynków nie jest prosty. Cieszy fakt, że firmy, także te najmniejsze, podejmują próby rozwijania sprzedaży poza granicami. Z pomocą mogą przyjść im Fundusze Europejskie i pieniądze przeznaczone na wprowadzanie produktów lub usług na międzynarodowy rynek, chociażby z programu Polska Wschodnia. Z takiego wsparcia (dokładnie z konkursu Internacjonalizacja MŚP) skorzystała na przykład firma Infire, produkująca biokominki. Pieniądze przeznaczyła na rozpoczęcie działalności eksportowej. Dziś z sukcesem sprzedaje swoje produkty w UE, Stanach Zjednoczonych i Turcji. Innym przykładem jest MarcoPlast, producent akcesoriów meblowych. Firma postawiła na zwiększenie konkurencyjności na rynkach Austrii, Niemiec i Szwecji.

Bariery, które mogą zniechęcać do decyzji o zagranicznej ekspansji, długo by wymieniać. Odmienność kulturowa, językowa, inne prawo i regulacje, silna lokalna konkurencja, brak rozpoznawalności marki wśród potencjalnych klientów... Obawiają się ich zwłaszcza małe przedsiębiorstwa, które nie mogą sobie pozwolić na nieprzemyślane kroki. Jak zatem odpowiednio przygotować się do eksportu?

Jest w czym wybierać

W rozwoju eksportu pomocny okazuje się program Polska Wschodnia. Właśnie trwa nabór do konkursu "Internacjonalizacja MŚP" (więcej informacji tutaj). Wnioski w konkursie mogą złożyć jedynie przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność w wybranym województwie Polski Wschodniej: warmińsko-mazurskim, podlaskim, świętokrzyskim, lubelskim, podkarpackim. Pomoc finansowa nie może służyć opracowaniu wyrobu eksportowego, a realizacji strategii wyjścia za granicę. Dlatego, już przy składaniu wniosku, trzeba mieć w swojej ofercie produkt z potencjałem do sprzedaży za granicą. A co jeśli przedsiębiorca ma w swojej ofercie więcej niż jeden taki produkt? Może w fazie przygotowania strategii zlecić ekspertom ocenę, który z nich najlepiej nadaje się do sprzedaży na wybranych rynkach.

Jak przygotować strategię wyjścia? To może być trudne, zwłaszcza jeśli firma nigdy wcześniej nie eksportowała swoich produktów. Na szczęście przedsiębiorca może skorzystać z pomocy doradców i ekspertów, którzy pomogą w przygotowaniu modelu biznesowego dopasowanego do nowych wyzwań. A konkretnie? Chodzi o strategię, w której wskazane zostaną: rynki docelowe, propozycje zmian w obszarze produkcyjnym (jak np. konieczność zainstalowania nowych mocy produkcyjnych), stworzenie nowych stanowisk, odpowiadających potrzebom klientów z zagranicy (np. obsługa w języku angielskim), koncepcja wejścia na obcy rynek. Również tego typu wydatki mogą być dofinansowane w projekcie, w ramach wspomnianego konkursu "Internacjonalizacja MŚP".

Potrzeby i strategia

Na jakie wsparcie można liczyć? Jego wysokość uzależniona jest od wielu czynników. Przede wszystkim od strategii, którą chce zrealizować przedsiębiorca. To on ocenia konieczne do poniesienia wydatki, by plany mogły wejść w życie. Inwestycje nie mogą jednak przekroczyć określonego poziomu. Jeśli firma docelowo planuje podbić jeden lub więcej rynków Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) i Szwajcarii - będzie to maksymalnie 550 tys. zł. Jeśli ambicje firmy sięgają poza EOG lub Szwajcarię - kwota ta rośnie do nawet 800 tys. zł (to kwota maksymalna). Planując budżet, należy pamiętać, że wymagany jest wkład własny. Musi on wynieść co najmniej 15 proc. Wysokość pomocy jest rzeczywiście niemała i może znacząco ułatwić decyzję o rozpoczęciu eksportu.

Na co można przeznaczyć pieniądze?

Na wspomniane już usługi doradców i ekspertów, którzy opracują i przygotują strategię eksportową. Ta początkowa faza wymaga kilku etapów. Po zbadaniu docelowych rynków eksportowych trzeba dobrać optymalne narzędzia marketingowe i promocyjne oraz przeanalizować działania wewnątrz firmy. Wszystko po to, by dopasować je do nowego wyzwania (np. przeorganizować logistykę), a także ocenić skalę niezbędnych inwestycji. Co ważne, strategia musi być załączona do wniosku o dofinansowanie. Pieniądze można również przeznaczyć na te działania, które wiążą się z wprowadzeniem w życie przygotowanej wcześniej strategii. Czyli np. pokryć koszty materiałów reklamowych, szkoleń i tłumaczeń. Zamiast bowiem działać po omacku, lepiej iść na szkolenie i poznać realia danego kraju - prawne, regulacyjne lub obyczajowe. Tego typu potrzeby również można sfinansować z pozyskanych pieniędzy. Podobnie jak udział w międzynarodowych targach, wystawach, misjach gospodarczych. Liczy się przecież nie tylko możliwość nawiązania relacji biznesowych, ale również promocja własnej firmy. A to z pewnością kiedyś zaowocuje.

Niekiedy rozwój eksportu wymaga także poważnych zmian w organizacji przedsiębiorstwa. Z pieniędzy programu Polska Wschodnia można też sfinansować inwestycje w nowe systemy informatyczne, pozyskanie know-how, patentów i przydatnej wiedzy.

Z myślą o rozwoju

Eksport i ekspansja zagraniczna dla firm z segmentu MŚP to naprawdę duże wyzwanie. Dlatego podejmując się tego zadania, warto postarać się o pieniądze, które pomogą w realizacji planów. Czyli na przykład skorzystać z programu Polska Wschodnia, którym zarządza Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju. Zwłaszcza, że oferuje on przedsiębiorcom kompleksowe wsparcie - od przygotowania strategii, aż po efektywną promocję i organizację sprzedaży na zagranicznych rynkach. Z pewnością warto spróbować. Do odważnych świat należy!

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »