Jak rozliczyć wynagrodzenia pracowników?
Wynagrodzenia z tytułu stosunku pracy zaliczane jest do kosztów na zasadzie memoriałowej. W niektórych sytuacjach w grę wchodzi także metoda kasowa.
Zasady rozliczenia wynagrodzeń pracowników w kosztach uzyskania przychodów uzależnione są od tego kiedy wynagrodzenie jest wypłacone. Jeśli wypłacane jest w terminie, zastosowanie znajdzie zasada memoriałowa. Jeśli pracodawca uchybi terminowi, zaliczy je do kosztów tego miesiąca, w którym faktycznie zostało wypłacone. Rozliczenie będzie więc miało charakter kasowy.
Zasady rozliczenia wynagrodzenia pracowników zostały uregulowane w art. 22 ust. 6ba ustawy o PIT. Zgodnie z tym przepisem, należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 i 6 ustawy o PIT, np. przychody ze stosunku pracy, oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. W przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się art. 23 ust. 1 pkt 55 ustawy o PIT, zgodnie z którym kosztem są wynagrodzenia tylko wypłacone.
Przepisy podatkowe zezwalają więc na zastosowanie zasady memoriałowej tylko wtedy, gdy wynagrodzenia są wypłacane w terminie. Jeśli podatnik spóźni się z wypłatą, wynagrodzenie takie będzie kosztem w miesiącu faktycznej wypłaty.
Iwona Cackowska
księgowa Tax Care