Agencja pocztowa lepsza niż etat

Agencja pocztowa to dobry biznes dla osób z małych miast. Jeżeli posiadamy własny lokal, to wystarczy 1 tys. zł. Zarabiamy w formie ryczałtu albo prowizji od zrealizowanych usług.

Przygodę z biznesem można zacząć od założenia agencji pocztowej. W tym przypadku zawiera się stosowną umowę z regionalnym oddziałem Poczty Polskiej (PP). Jest to dobry pomysł dla mieszkańców niewielkich miejscowości.

Agencje pocztowe istnieją także w niektórych większych miastach wojewódzkich. Można je spotkać również w Warszawie.

Prowadzenie agencji pocztowej nie jest skomplikowanym biznesem. Można prowadzić taki interes przy okazji działalności np. sklepu wiejskiego, punktu lotto, ksero lub innych usług np. kawiarenki internetowej.

Poczta pomaga

Założeniu agencji sprzyja sama Poczta Polska. Dostarcza agentowi potrzebne druki, pieczęcie, wagi oraz inny sprzęt niezbędny do prowadzenia usług pocztowych. PP może dostarczyć odpowiednie umeblowanie w ramach dzierżawy.

Reklama

Inne kwestie związane z prowadzeniem tego biznesu należy zorganizować we własnym zakresie. Trzeba wyremontować lokal i przystosować go do tego typu usług. Niekiedy Poczta Polska może zażądać odpowiedniego wystroju, np. odpowiadającego kolorystycznie identyfikacji wizerunku Poczty. W zasadzie PP nie żąda takiego wystroju w przypadku, gdy przedsiębiorca prowadzi równocześnie inną działalność np. sklep lub kawiarenkę internetową, minimum jakie należy uwzględnić to miejsce dla interesanta, który zechce wypełnić odpowiednie druki.

Poczta Polska jest instytucją użyteczności publicznej i jest zobowiązana prawem do oferowania usług na terenach również wiejskich. Od kilku miesięcy PP zaczęła wprowadzać w życie akcję zamykania oddziałów i filii pocztowych w niewielkich miejscowościach na rzecz właśnie agencji pocztowych prowadzonych przez osoby prywatne, a nie przez osoby pracujące na etacie PP.

Co trzeba zrobić?

Przede wszystkim, aby zostać agentem pocztowym należy zarejestrować działalność gospodarczą w gminnej ewidencji. Następny krok to zgłoszenie się do rejonowego urzędu PP i złożenie u dyrektora pisemnej oferty utworzenia tego typu instytucji. Poza zaświadczeniem o zarejestrowaniu firmy należy przedstawić tytuł własny do lokalu, w którym będą oferowane usługi pocztowe.

PP stosuje dwa rodzaje wynagrodzeń: ryczałtowe i prowizyjne. Ryczałt wynosi około 1 tys. zł miesięcznie. Prowizja jak w każdym innym przypadku jest ustalana procentowo od wpływów. Wynosi ona w zasadzie 1 proc. od wpływów. Nie jest to bardzo intratny interes, ale można trochę zarobić. W niewielkich, wiejskich miejscowościach obrót wynosi kilkaset złotych miesięcznie. Obroty z reguły są większe w miejscowościach, gdzie przyzwyczajenie do przesyłania opłat i listów ciągle istnieje.

Ryzykiem tego typu działalności jest wzrost przesyłania informacji i pieniędzy drogą elektroniczną. Internet jest poważnym konkurentem przede wszystkim dla wiejskiego agenta, ale póki co jeszcze nie jest bardzo popularny w małych miejscowościach, a niektóre usługi pocztowe są nie do zastąpienia. Takimi usługami jest m.in. wysyłanie listów, których popularność powoli wzrasta. Innym pozytywnym zjawiskiem dla agenta jest wzrost zamawiania zakupów w sklepach internetowych i w firmach zajmujących się sprzedażą wysyłkową. Dlatego głównie z tych dwóch powodów usługi pocztowe będą nadal potrzebne i będzie można się z nich utrzymać na dobrym poziomie. Zarobić więc można głównie na wysyłkach listów i paczek, mniej na przekazach pocztowych.

Jakie koszty inwestycyjne?

Koszty inwestycyjne są niewielkie. Wystarczy kilka tys. zł, jeżeli mamy własny lokal i wyremontujemy go we własnym zakresie, systemem gospodarczym, to wysokość kapitału inwestycyjnego może wynieść tylko 1 tys. zł. Mniej opłacalnym interesem będzie prowadzenie agencji pocztowej w wynajętym lokalu, gdzie koszty wynajęcia będą wynosiły ok. 1 tys. zł.

Materiały do remontu i robocizna także kosztuje. Jeżeli wynajmiemy firmę do przeprowadzenia remontu, to wydatki z tym związane powinny się zamknąć w wysokości 2 tys. zł.

Przy kalkulacji kosztów musimy jeszcze uwzględnić to, że otwierając agencję pocztową, należy złożyć weksel in blanco na rzecz Poczty Polskiej, jako zabezpieczenie ewentualnych roszczeń z tytułu dostarczenia do placówki pocztowej wyposażenia.

Andrzej Okrasiński

Skarbiec.biz
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »