BIG: Z zadłużeniem boryka się co czternaste przedsiębiorstwo z branży turystycznej

Po pierwszym półroczu 2018 r. dług branży turystycznej wzrósł w porównaniu do tego samego okresu zeszłego roku do ponad 66 mln zł. Z zadłużeniem boryka się obecnie 730 firm oferujących usługi turystyczne, czyli co czternaste przedsiębiorstwo - wynika z danych BIG InfoMonitor.

Jak wskazano w raporcie "Sytuacja w branży turystycznej. Wymarzone wakacje biur podróży", przez ostatni rok przeterminowane zadłużenie kredytowe i pozakredytowe branży niemal się nie zmieniło, ale liczba firm z problemami wzrosła o 18 proc.

- Nasze dane pokazują, że moralność płatnicza branży jest niezła, choć obserwowany w ciągu roku wzrost liczby firm z problemami jest niepokojący. Problemy z regulowaniem zobowiązań ma obecnie ponad 7 proc. firm, wobec 6,1 proc. wśród ogółu przedsiębiorstw. W branży nie brakuje też takich podmiotów, które narażają swoich kontrahentów na duże straty - wskazał prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak.

Reklama

Jak wynika z raportu, przeterminowane min. 30 dni i na co najmniej 500 zł zadłużenie kredytowe i pozakredytowe firm turystycznych w Polsce wyniosło po dwóch kwartałach br. niemal 66,4 mln zł. Prawie 84 proc. tej sumy stanowiły przeterminowane zobowiązania kredytowe. W ponad 80 proc. odpowiedzialni za całą sumę zadłużenia są organizatorzy turystyczni.

Jak wyjaśnił Grzelczak, należy do nich prawie 55 mln przeterminowanego zadłużenia. - Są to przedsiębiorcy organizujący wyjazdy turystyczne, czyli największe firmy, których marki są powszechnie znane. To właśnie oni ponoszą odpowiedzialność wobec klienta za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczeniu usług turystycznych - wskazał. Dodał, że w tej grupie 8 proc. nie reguluje zobowiązań finansowych na czas.

Rekordzista, jak wskazano w raporcie, ma ponad 24 mln zł niespłaconych rat kredytów i faktur wystawionych przez kontrahentów. Jego zaległość to 37 proc. ogółu przeterminowanych płatności całej branży. Firma ta była w rejestrze również przed rokiem, wówczas miała 21,4 mln zł długu - zaznaczono.

Biorąc pod uwagę zarówno agentów turystycznych, pośredników oraz organizatorów turystyki obciążonych niespłaconymi należnościami, w bazach BIK i BIG InfoMonitor było ich łącznie 730, co stanowi 7,2 proc. firm z branży widniejących w KRS i CEIDG na koniec czerwca tego roku.

Najwięcej firm turystycznych z niespłaconym zadłużeniem w bazach BIG InfoMonitor oraz BIK pochodzi z województwa mazowieckiego. Po I półroczu 2018 r. było ich 189. Drugie pod tym względem jest Śląsk (130). Najmniej biur podróży z problemami mieści się w województwach świętokrzyskim i lubuskim - odpowiednio po 6 i 8.

Z kolei pod względem wysokości przeterminowanego zadłużenia przodują biura podróży z Małopolski z sumą 30,2 mln zł - wynika z raportu. Najmniej kłopotów ze spłatą należności mają biura podróży z województwa świętokrzyskiego. Z baz BIK i BIG InfoMonitor wynika, że na koniec drugiego kw. 2018 r. było to 27,3 tys. zł.

Choć dłużników przybywa, biurom podróży nie grozi pourlopowa depresja - wskazali autorzy raportu. "Polacy podróżują coraz więcej i chętniej. Beneficjentem tego pozytywnego trendu są również biura podróży, z usług których od stycznia do czerwca skorzystało aż 3,94 mln Polaków, czyli o 14 proc. więcej niż rok wcześniej" - czytamy.

Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor (BIG InfoMonitor) prowadzi Rejestr Dłużników BIG. Działając w oparciu o ustawę o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych przyjmuje, przechowuje i udostępnia informacje gospodarcze o przeterminowanym zadłużeniu osób i firm.

PAP
Dowiedz się więcej na temat: zadłużenie | branża turystyczna | turystyka
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »