Infobroker zawód przyszłości

Łowca informacji musi umieć je wyszukiwać i szybko analizować, a także jasno prezentować odbiorcy. Jeżeli specjalizuje się w jakiejś branży, powinien mieć przynajmniej podstawowe przygotowanie merytoryczne i kontakty w środowisku.

Łowca informacji musi umieć je wyszukiwać i szybko analizować, a także jasno prezentować odbiorcy. Jeżeli specjalizuje się w jakiejś branży, powinien mieć przynajmniej podstawowe przygotowanie merytoryczne i kontakty w środowisku.

Broker informacji przede wszystkim musi dawać sobie radę z szybkim analizowaniem informacji, sprawnie poruszać się po internecie i posługiwać się wyszukiwarkami. Powinien umieć analizować dane ze wszystkich dostępnych źródeł. W taki sposób prezentuje wymagania zawodu raport opracowany przez SerwisKariery.pl.

Tylko wiarygodne źródła

Bez dostępu do wiarygodnych źródeł trudno byłoby łowcy informacji uzyskać wiarygodne dane. Chodzi mianowicie o:

zamknięte archiwa - dostęp (często płatny abonamentowo) do archiwów gazet, raportów lub tekstów branżowych serwisów internetowych dla specjalistów, różnych baz danych, np. nowelizacji aktów prawnych;
zbiory biblioteczne - musi wiedzieć, w jakich bibliotekach lub czytelniach można znaleźć określone informacje i gdzie się one mieszczą;
wiedzę specjalistów - szczególnie ważne dla brokerów informacji branżowych (niezbędne kontakty w danym środowisku i znajomość danego rynku).

Analityk i redaktor

Infobroker musi nie tylko szybko analizować informacje, ale także przedstawiać swoje wybory w sposób przystępny dla odbiorcy. Dlatego powinien umieć sporządzać notatki, przeglądy mediów (np. prasy, internetowych serwisów informacyjnych), raporty. Powinien też opanować komputerową edycję tekstu oraz podstawy jego składu. Przyda się mu zmysł estetyczny, bo informacje w postaci raportów, analiz, różnych zestawień powinny nie tylko być zrozumiałe, ale także mieć przejrzystą oprawę (czytelne, estetyczne wykresy, tabele, rysunki). Licząc się z tym, iż odbiorca nie zrozumie danych w postaci zestawień różnych liczb, infobroker musi umieć je zinterpretować i przedstawić dopiero po odpowiedniej analizie.

Rozmaite specjalizacje

Broker może wyspecjalizować się w wyszukiwaniu informacji w określonej branży. Niektóre rynki, sektory "produkują" tak duże ilości różnego typu danych w tak krótkim czasie, że znalezienie tych najważniejszych wymaga pomocy eksperta.

Infobroker w farmacji i medycynie powinien mieć podstawowe przygotowanie z tych dziedzin, do tego kontakty ze środowiskiem medycznym, by móc weryfikować aktualność danych, potwierdzać ich wiarygodność lub ich po prostu dostarczać. Sfera jego zainteresowania to m.in.:

nowości w ofertach firm farmaceutycznych,
opisy chorób i obszar ich występowania,
uwarunkowania prawne prowadzenia działalności związanej z farmacją lub medycyną,
placówki leczące określone choroby lub dysponujące specjalnym sprzętem.

Zadaniem infobrokera finansowego jest przede wszystkim sprawdzenie, w jakim stopniu informacje podawane np. w reklamach usług finansowych są rzeczywiście atrakcyjne i jak się to ma do oferty konkurencyjnych firm. Jego poszukiwania mogą dotyczyć także usług finansowych za granicą.

Infobroker prawniczy musi na bieżąco analizować wszelkie zmiany legislacyjne. Dlatego też niezbędne jest tu przygotowanie prawnicze. Musi również mieć dobrą znajomość środowiska (wiedzę o specjalistach w określonych dziedzinach prawa) i kontakty w nim. Broker prawny poszukuje m.in. aktów prawnych, zmian prawa, nowelizacji, terminów, wzorów i przykładów dokumentów, regulaminów, statusów itp.

Infobroker technologiczny musi być miłośnikiem wszelkich nowinek technologicznych i mieć wiedzę informatyczną. Ta branża cechuje się dużą dynamiką napływu nowych informacji i deaktualizowania starych. Mało kto ogarnia ten postęp i dlatego pomoc infobrokera staje się niezbędna.

Kto zatrudnia i dlaczego

Wynajęciem infobrokera zainteresowane powinny być wszystkie firmy, które na co dzień zajmują się prowadzeniem analiz - duże agencje reklamowe, badające rynek, czasopisma branżowe itp. Jego usługi przydadzą się również przedsiębiorstwom, które potrzebują informacji na temat otoczenia biznesowego do sporządzania planów marketingowych czy wyboru poddostawców, ewentualnie chcącym poznać konkurencyjne oferty. Łowcy informacji dostarczają również wiadomości dla serwisów internetowych.

Firmy mogą wynająć infobrokera do określonego projektu lub nawiązać stałą współpracę. Może on pracować jako wolny strzelec na umowę o dzieło lub zlecenie i wykonywać usługi, wystawiając faktury (jeżeli ma swoją firmę).

Reklama

Szukasz pracy? Zajrzyj do serwisu PRACA!

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: kontakty | odbiorcy | zawody | zawód
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »