Polskie firmy eksportują coraz więcej

Rozwój eksportu to szansa na znaczące poszerzenie rynku zbytu dla produkowanych towarów, zwiększenie dochodów, a niekiedy przedłużenie żywotności posiadanego produktu.

Dlatego polskie firmy nie powinny dzisiaj stawiać pytania: czy rozwijać eksport, ale w jaki sposób zrobić to maksymalnie efektywnie?

Nie tylko żywność z Polski cieszy się dużą popularnością w wielu zakątkach świata. Również meble, odzież i obuwie, maszyny, leki i kosmetyki, akcesoria do samochodów. Świat podbijają rodzime gry wideo. Na eksport swoich towarów coraz częściej decydują się nie tylko branżowi giganci, ale również mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa. I często robią to z sukcesem.

Potencjał eksportowy wśród MŚP wciąż jest duży. Swoje towary na zagranicznych rynkach sprzedaje 3 proc. firm zatrudniających do 9 osób. Dla firm liczących do 49 pracowników jest to już 31,5 proc. Dla porównania - spośród dużych firm (powyżej 249 pracowników) eksportuje większość, bo aż 66 proc. (Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, PARP).

Reklama

Natomiast z danych Narodowego Banku Polskiego (dane z bilansu płatniczego NBP za I kw. 2019 r.) wynika, że wartość wyeksportowanych towarów sięgnęła 243,0 mld zł, zaś wartość importu - 241,6 mld zł. W porównaniu z analogicznym kwartałem 2018 r. eksport towarów zwiększył się o 23,7 mld zł tj. o 10,8 proc.

Wyjście za granicę nie jest zadaniem łatwym. Odmienność kulturowa, obyczajowa, prawna, regulacyjna, silna konkurencja lokalna, brak rozpoznawalności marki - to bariery, które skutecznie mogą utrudnić rozwój eksportu. Rodzimi eksporterzy nie są zdani jedynie na siebie przy opracowywaniu strategii eksportowej i pierwszych próbach podboju obcego rynku. Pomocne mogą okazać się programy będące wsparciem podczas ekspansji. Zarówno te pomagające w finansowaniu, np. przy wykorzystaniu środków unijnych, jak i przy opracowaniu strategii, przygotowaniu produktu, badaniu rynku.

Do wyboru są tak programy regionalne (przygotowywane przez województwa), jak i centralne (kierowane do przedsiębiorców z całej Polski lub makroregionu Polski Wschodniej). Krajowe firmy wspiera również polski bank rozwoju - Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) -oferując długą listę rozwiązań finansujących eksport lub ekspansję.

BGK pomaga eksporterom i poprzez różnorodne instrumenty finansowe wsparł dotychczas projekty i kontrakty eksportowe realizowane przez rodzime przedsiębiorstwa w 67 krajach na 6 kontynentach. Firmy coraz częściej korzystają z oferowanego przez polski bank rozwoju wsparcia. Jeszcze nie tak dawno bank z klientami był obecny na dziewięciu rynkach, na trzech kontynentach.

BGK pomaga rozwijać się każdej firmie i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom eksporterów i importerów. Dlatego, nie ogranicza się jedynie do jednego produktu. Zamiast tego ma całą pulę różnorodnych programów wsparcia: od finansowania poprzez bank zagraniczny, gwarancje w obrocie zagranicznym, kredyt dla nabywcy, po prefinansowanie eksportu czy kredyt inwestycyjny.

Jeśli zagraniczny kontrahent nie ma wystarczających środków na zakup polskich dóbr o charakterze konsumpcyjnym, sfinansowanie inwestycji w nowy park maszynowy lub budowę nowego zakładu - krótkoterminowo pomocna może być akredytywa, długoterminowo sprawdzi się lepiej kredyt dla nabywcy.

Jeżeli polski przedsiębiorca obawia się utraty płynności związanej z wydłużonym terminem zapłaty, a to może przytrafić się każdemu, rozwiązaniem będzie dyskontowanie akredytywy. BGK zrealizuje wypłatę należność po dokonaniu wysyłki towarów, czy zrealizowaniu usługi. Instrument jest dostępny w prawie wszystkich państwach świata.

A jeśli przygotowanie do ekspansji lub sprzedaży poza granicami wymaga koniecznych inwestycji - przedsiębiorca może pozyskać z BGK kredyt inwestycyjny na budowę nowej fabryki, linii produkcyjnej lub rozbudowę już posiadanych mocy.

Przy eksporcie poza stabilny i sprawdzony rynek unijny, na który polskie firmy coraz odważniej spoglądają, wsparcie BGK może okazać się kluczowe. Wyzwaniem jest nie tylko sfinansowanie międzynarodowego przedsięwzięcia, ale również jak zabezpieczenie ryzyka transakcji z nowym, jeszcze nie do końca znanym kontrahentem. W obu przypadkach pomóc może BGK.

I jeszcze jedna ważna kwestia. Celem BGK jest pomoc każdej firmie. Dlatego eksporterzy szukają w polskim banku rozwoju wsparcia w finansowaniu sprzedaży również na rynkach tzw. podwyższonego ryzyka i charakteryzujących się mniejszą stabilnością polityczno-gospodarczą. BGK pomaga w pełni wykorzystać potencjał biznesowy tych rynków.

mk

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »