Chińczycy chcą przejąć czeską Škodę

Najciekawszą informacją dotyczącą kolei u naszych południowych sąsiadów jest ta dotycząca chęci przejęcia Škody Transportation przez Chińczyków. Ten odział czeskiej firmy-symbolu, jest odpowiedzialny za produkcję tramwajów i pojazdów kolejowych. CRRC zainteresowani przejęciem Škody.

Chińska firma CRRC po raz pierwszy oficjalnie przyznała, iż zainteresowana jest przejęciem czeskiego producenta m.in. pociągów i tramwajów Škoda Transportation. Railway Rolling Stock Corporation jest największym producentem pociągów na świecie. Wartość transakcji szacowana jest na 50 mld koron. Przejęcie czeskiej firmy dałoby CRRC szerszy dostęp do rynku europejskiego. Škoda Transportation dostarcza swe pojazdy głównie na rynek czeski, niemiecki, słowacki, węgierski, turecki czy fiński. W 2015 roku obroty ŠT wyniosły 18,3 mld koron, zysk natomiast 588 mln koron.

Koleje Czeskie nie wystartują w przetargach?

Z wejściem w życie nowej ustawy o zamówieniach publicznych powstał poważny problem dla państwowego przewoźnika České dráhy. Firmie grozi, iż nie będzie mogła brać udziału w przetargach na obsługę połączeń kolejowych dotowanych przez państwo. Nowa ustawa dopuszcza do konkursów wyłącznie spółki akcyjne, których akcje są emitowane elektronicznie w odpowiednim rejestrze. České dráhy natomiast działają w oparciu o ustawę o kolejach czeskich, która ustaliła im inną postać akcji - akcje papierowe, które nie spełniają warunków nowego prawa. Nowa ustawa o zamówieniach publicznych uwzględnia wyjątki, jednak dotyczą one wyłącznie instytucji samorządowych. Najbardziej prawdopodobnym sposobem rozwiązania sytuacji jest wydanie rozporządzenia do ustawy.

Reklama

GW Train Regio przez 15 lat na południu Czech

Kolejny przetarg finalnie rozstrzygnięty na korzyść prywatnego przewoźnika. Jihočeský kraj podpisał umowę z GW Train Regio na obsługę lokalnych tras w regionie gór Šumava. Sam przetarg został zakończony już w marcu 2015 roku, jednakże od tamtego czasu České dráhy starały się sądownie blokować podpisanie umowy pomiędzy samorządem a GW Train Regio. Została ona jednak właśnie parafowana na okres 15 lat z początkiem w grudniu 2017 roku. Wartość zamówienia wynosi 2,25 mld koron - 300 mln koron zaoszczędzi samorząd, kolejne 150 mln zaoszczędzi ministerstwo transportu na niższej wysokości dotacji. Nowy przewoźnik będzie obsługiwać połączenia w następujących relacjach: Czeskie Budziejowice - Černý Kříž, Číčenice - Nové Údolí oraz Strakonice - Volary.

Możliwe ograniczenia w sprzedaży biletów grupowych

České dráhy po raz kolejny zamierzają ograniczyć elastyczność oferty przejazdów grupowych. Z nowym rozkładem jazdy bilet grupowy dla 6 bądź więcej pasażerów będzie należało zamówić najpóźniej do 3 dni przed planowanym odjazdem i opłacić do 48 godzin przed wyjazdem. Z oferty biletu grupowego mogą korzystać grupy od 2 do 99 osób. České dráhy pozostawiają możliwość skorzystania z oferty bez przeprowadzania rezerwacji grupom do 5 osób łącznie, nie gwarantują jednak im bezpłatnych miejscówek. Ulga w ofercie grupowej wynosi 25 proc. dla drugiego podróżnego oraz 50 proc. dla każdego kolejnego.

Konflikt wokół głównego dworca w Pradze

Konflikt wokół praskiego dworca głównego Praha Hlavní nádraží najprawdopodobniej zostanie rozwiązany polubownie. Jak już informowaliśmy, włoska firma Grandi Stazioni, której zarządca infrastruktury nie przedłużył umowy najmu, domaga się sądownie 776 mln koron odszkodowania. Správa železniční dopravní cesty postanowiła jednak przekazać Grandi Stazioni 566 mln koron za przeprowadzony remont obiektu. Przelana kwota wynika z przeprowadzonej niezależnej ekspertyzy - Grandi Stazioni swych nakładów nie udokumentowało.

Michał Płaza

Rynek Kolejowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »