SII wnosi skargę do Komisji Europejskiej

SII wysłało do Komisji Europejskiej skargę na Rzeczpospolitą Polską w sprawie sprzeczności art. 73 i 74 ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych z art. 5 Dyrektywy 2004/25/WE. Stowarzyszenie uważa, że Komisja Europejska powinna zobligować Radę Ministrów do niezwłocznego doprowadzenia do zgodności polskich przepisów z unijnymi standardami. Problem dotyczy ochrony akcjonariuszy mniejszościowych w sytuacji wezwań do sprzedaży akcji w momencie przejmowania kontroli nad spółkami z podstawowego parkietu Giełdy Papierów Wartościowych.

W ciągu niespełna czterech ostatnich lat z powodu błędnej implementacji przepisów unijnych przez polskiego ustawodawcę, co najmniej 28 razy naruszono w procesie przejęć ww. Dyrektywę, w tym 19 razy podmioty przejmujące kontrolę nad spółką publiczną wbrew obowiązkowi wynikającemu z dyrektywy nie wzywały do sprzedaży wszystkich pozostających w obrocie akcji, a jedynie kilku procent (nierzadko nawet ułamka procent tych akcji). Świadczy to o bardzo dużej skali problemu - przejmowania kontroli nad spółkami publicznymi z pominięciem zagwarantowanych przez UE praw akcjonariuszy mniejszościowych.

Reklama

Dyrektywa UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek takiego jej zaimplementowania w prawie wewnętrznym aby: "W sytuacji, gdy osoba fizyczna lub prawna, w wyniku nabycia przez nią lub przez osoby działające z nią w porozumieniu, posiada papiery wartościowe spółki w rozumieniu art. 1 ust. 1, które dodane do posiadanych przez nią papierów wartościowych i do papierów wartościowych posiadanych przez osoby działające z nią w porozumieniu, dają jej bezpośrednio lub pośrednio określony udział w ogólnej liczbie głosów w tej spółce, dający jej kontrolę nad tą spółką, Państwa Członkowskie zapewniają, że od takiej osoby wymaga się złożenia oferty jako środka ochrony mniejszościowych akcjonariuszy tej spółki. Taka oferta jest kierowana w najwcześniejszym możliwym terminie do wszystkich posiadaczy tych papierów wartościowych i obejmuje wszystkie posiadane przez nich papiery wartościowe po godziwej cenie" (art. 5 ust. 1 Dyrektywy).

- Celem Dyrektywy było nałożenie na państwa UE obowiązku ochrony jej akcjonariuszy mniejszościowych w razie przejęcia kontroli nad spółką. Ochrona taka powinna zostać zapewniona poprzez zobowiązanie osoby, bądź podmiotu który przejął kontrolę nad spółką, do złożenia oferty wszystkim akcjonariuszom mniejszościowym spółki na odkupienie wszystkich posiadanych przez nich papierów po godziwej cenie. Z reguły o przejęciu kontroli nad spółką publiczną można mówić już w przypadku uzyskania 33 proc. ogółu głosów, stąd taki próg kontroli jest dość często stosowany w Krajach w Unii Europejskiej. Natomiast przekroczenie progu 50 proc. ogółu głosów daje już bezsprzeczną kontrolę nad spółki - mówi Jarosław Dzierżanowski Specjalista ds. Interwencji prawnych SII.

Niestety w obecnie obowiązujących w Polsce regulacjach przejmując kontrolę wystarczy ogłosić wezwanie na akcje zapewniające osiągnięcie 66 proc. kapitału, a nie jak wynika z przepisów unijnych 100 proc. Ponadto polski ustawodawca obowiązek wezwania na 100 proc. akcji powiązał dopiero z przekroczeniem progu 66 proc. ogółu głosów. Rozwiązanie takie stoi w oczywistej sprzeczności z przepisami unijnymi.

SII od wielu lat aktywnie zabiegało o zmianę tych przepisów, a także uczestniczyło w konsultacjach dotyczących stworzenia ich projektu. Półtora roku temu Ministerstwo Finansów opracowało nawet projekt założeń do projektu ustawy, która miałaby dokonać niezbędnych zmian. Od tamtego czasu prace legislacyjne stanęły jednak w martwym punkcie. Stowarzyszenie wielokrotnie apelowało do Ministerstwa Finansów, a nawet do Prezesa Rady Ministrów o podjęcie działań mających na celu dostosowanie polskich przepisów o wezwaniach do standardów unijnych, do dnia dzisiejszego żaden projekt ustawy nowelizującej jednak nie powstał.

- Mając na uwadze, jak wiele szkody wyrządzają obecne regulacje akcjonariuszom mniejszościowym Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych postanowiło walczyć o ich prawa przed Komisją Europejską. Uznaliśmy, że nie możemy dłużej akceptować tak dalece idącego ignorowania praw akcjonariuszy mniejszościowych przez polskiego ustawodawcę, który problem zna od wielu lat - podkreśla Jarosław Dzierżanowski specjalista ds. interwencji prawnych SII.

- - - - - -

Największa organizacja inwestorska w Polsce

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych (SII) jest największą organizacją zrzeszającą inwestorów giełdowych w Polsce, działa od 1999 roku i należy do europejskich organizacji inwestorskich Euroshareholders, EuroFinuse oraz Światowej Federacji Inwestorów WFIC.

Działalność Stowarzyszenia koncentruje się na wszechstronnym wsparciu inwestorów i opiera się na trzech głównych filarach:

* Edukacja i analizy: konferencje i szkolenia (w tym największe w kraju WallStreet i Profesjonalny Inwestor), wydawnictwa (np. kwartalnik "Akcjonariusz", Biuletyn NewConnect), analizy giełdowe (m.in. Portfel SII, ATrakcyjne Spółki, Raporty IPO, Indeks Nastroju Inwestorów, Ciekawe Spółki);

* Ochrona praw: wsparcie prawne, ochrona interesów i reprezentacja inwestorów oraz wpływ na proces ustawodawczy;

* Zniżki: na produkty i usługi przydatne inwestorom, oferowane przez partnerów Stowarzyszenia.

Stowarzyszenie zrzesza obecnie ponad 7000 członków.

Sprawdź bieżące notowania GPW na stronach BIZNES INTERIA.PL

SII - Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych
Dowiedz się więcej na temat: europejska | Komisja Europejska | NAD
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »