Autobaza: Drastyczna zmiana na rynku używanych aut

Zdaniem analityków autobazy.pl, pandemia odcisnęła piętno na polskim rynku pojazdów używanych. Nastąpił znaczny wzrost ofert na pojazdy w najniższym przedziale cen do 10 tys. zł.

Trzykrotny wzrost pojazdów w przedziale między 5 a 10 tys. PLN. Udział pojazdów z odnotowaną szkodą stanowi już 36 proc. wszystkich ofert sprzedaży.

Pandemia odcisnęła piętno na polskim rynku pojazdów używanych. Nastąpił wzrost ofert na pojazdy w najniższym przedziale cen do 10 tys PLN. 

Podczas gdy w I półroczu 2019 stanowiły one zaledwie 9,26% wszystkich ofert sprzedaży, to w pierwszym półroczu 2020 stanowią 17,52%. Z czego w przedziale cenowym od 5 do 10 tys. PLN ich ilość zwiększyła się prawie trzykrotnie: z 4,14% w I półroczu 2019 roku do 11,39% I półroczu w 2020.

Reklama

"Prawdopodobnie ma to związek z trudną sytuacją ekonomiczną i utratą dochodów części rodaków. Potrzeba zdobycia środków na przetrwanie skutkowała wyzbywaniem się samochodów będących na wyposażeniu gospodarstw domowych" - mówi Piotr Korab, ekspert z autobaza.pl. 

Zamknięcie granic i zatrzymanie importu spowodowało spadek udziału pojazdów w dotychczas najbardziej popularnym przedziale cen 10-25 tys. PLN. Zmalał on z 42% w 2019 roku do 31,34% w 2020 roku. 

Obserwujemy natomiast niewielki wzrost podaży ofert na pojazdy powyżej 50 tys. PLN. Z 21,34% do 25,81%. Ma to prawdopodobnie związek ze sprzedażą z powodu pandemii nowszych, a więc i droższych pojazdów leasingowanych.

Wzrósł udział pojazdów z odnotowaną szkodą

Wśród ofert sprzedaży wzrósł udział pojazdów z odnotowaną szkodą. W I półroczu 2019 roku udział pojazdów ze szkodą wśród wszystkich ofert sprzedaży wynosił 31%. Obecnie wynosi on już 36%.

Zmiana może wynikać z trzykrotnego przyrostu ofert aut w przedziale 5-10 tys. PLN. Są to kilkunastoletnie samochody, naturalne więc, że tego typu pojazdy mogą mieć wypadkową przeszłość.

Podaż pojazdów z rodzimego rynku przerosła podaż pojazdów z Niemiec

Z zeszłorocznych danych wynika, iż udział pojazdów z Niemiec był równy udziałowi pojazdów z naszego rodzimego rynku i utrzymywał się na poziomie ok. 39%.

Obecnie udział pojazdów z Polski wynosi 42,93%, a pojazdy z Niemiec stanowią 32,61% wszystkich ofert sprzedaży w I półroczu 2020.

Ta zmiana jest akurat dobra dla klientów, ze względu na lepiej udokumentowaną i łatwiejszą do sprawdzenia historię pojazdów z Polski.

Popularne marki bez zmian:

Jedno nie uległo zmianie. Do TOP 5 najbardziej popularnych marek oferowanych na sprzedaż na rynku wtórnym nadal należą: 

2020 rok

1. VOLKSWAGEN -------- 9,45%,

2. OPEL ---------------------- 8,17%,

3. FORD ---------------------- 7,42%,

4. AUDI ----------------------- 6,87%,

5. RENAULT ---------------- 6,81%,


2019 rok

1. VOLKSWAGEN -------- 10,06%,

2. OPEL ---------------------- 8,61%,

3. FORD --------------------- 7,21%,

4. AUDI ---------------------- 7%,

5. RENAULT --------------- 6,91%.

Udział tych marek w ofertach sprzedaży pozostaje na tym samym poziomie, co w I połowie 2019 roku. Różnice są praktycznie

Źródło informacji: VIN-Info



INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: samochody używane | sprzedaż aut | rynek motoryzacyjny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »