Centralny Port Komunikacyjny odnotował 28 mln zł zysku za 2022 r. wobec 169 mln zł straty za 2021 r. - poinformował wiceprezes ds. finansowych Andrzej Alot. Spółka zatrudniała w ubiegłym roku 638 osób, o blisko 150 więcej niż rok wcześniej.
Jednocześnie Alot wskazał, że zysk spółki to efekt m.in. przejęcia z Krajowego Zasobu Nieruchomości (KZN) i Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) gruntów oferowanych później mieszkańcom obszaru przyszłego lotniska jako nieruchomości zamienne.
"Przychód, jaki CPK zanotował z tytułu nieodpłatnego przyjęcia nieruchomości Skarbu Państwa, sięgnął w 2022 roku 124 mln zł" - stwierdził, cytowany w komunikacie, wiceprezes CPK.
Andrzej Alot zaznaczył, że w 2022 r. istotnie wzrosły nakłady na realizację inwestycji lotniskowych i kolejowych, które - jego zdaniem - znacząco przyspieszyły.
"W ubiegłym roku nakłady inwestycyjne wyniosły 463 mln zł, a w 2021 r. było to ok. 69 mln zł" - podkreślił.
Jak podał, przychody finansowe w 2022 r. sięgnęły 63,7 mln zł. "To efekt wzrostu wartości obligacji w portfelu spółki CPK wynikający ze zbliżającego się terminu ich wykupu oraz zmian oczekiwań rynku co do przyszłego poziomu stóp procentowych" - wyjaśnił.
Wzrosły pensje zarządu, ale ten też zwiększył liczbę członków
Wiceprezes CPK przekazał, że na koniec 2022 r. zatrudnienie w spółce wzrosło do 638 osób wobec 493 w 2021 r. Jak dodał, w ciągu 12 miesięcy do spółki dołączyli m.in. kolejni inżynierowie, architekci, prawnicy, informatycy, specjaliści od zamówień publicznych, od pozyskiwania nieruchomości i od projektowania infrastruktury torowej. W związku z tym wzrosła również kwota przeznaczona na wynagrodzenie pracowników - z 45 mln zł do 66 mln zł. "Prognozujemy, że dalsze wzrosty zatrudnienia będą, ale będzie to wzrost organiczny" - powiedział.
"Wynagrodzenie członków zarządu w 2022 roku wyniosło 2,4 mln zł wobec 2 mln zł w roku 2021 r." - powiedział Alot. Jak tłumaczył, wzrost wynagrodzenia wynika z premii, której rok wcześniej nie było. Wcześniej zarząd liczył trzy osoby, teraz są to cztery.
Z kolei wynagrodzenie rady nadzorczej sięgnęło 191 tys. zł wobec 144 tys. zł rok wcześniej. Wzrost wynagrodzenia członków zarządu wynika z wypłaty wynagrodzeń zmiennych w 2022 r. - podał wiceprezes.
Na krótkiej liście znajduje się trzech potencjalnych inwestorów
Wiceprezes CPK poinformował także, że na krótkiej liście wyboru partnera strategicznego lotniska znajduje się trzech inwestorów. W ciągu "kolejnych dni, czy tygodni, będziemy (jako zarząd - red.) w stanie wybrać preferowanego inwestora, a następnie z nim negocjować już szczegółowe warunki umowy inwestycyjnej".
Obecnie spółka CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa. Docelowo partner strategiczny miałby wejść w posiadanie mniejszościowego pakietu - do 49 proc. - natomiast większościowy udział zostałoby w rękach państwa.
Partner strategiczny byłby odpowiedzialny za budowę i zarządzanie lotniskiem. Jak dodał Alot, udział w postępowaniu potwierdził "jeden z największych operatorów lotnisk na świecie francuska Grupa Vinci, a także Port Lotniczy Incheon (IIAC) z Korei Południowej, który jest doradcą strategicznym CPK".
"Oprócz tego mamy jeszcze na krótkiej liście fundusz 'infrastrukturalny'. Nie ujawniamy tej nazwy" - wskazał wiceprezes.
Rzecznik rządu: Nie mam informacji, aby zasady w wykupie ziem pod CPK miały się zmienić
Podczas konferencji prasowej rzecznika rządu Piotra Müllera padło pytanie o plany ewentualnej zmiany wyceny nieruchomości i ziem, które mają zostać wykupione pod realizację inwestycji CPK.
- W tej chwili obowiązuje program dobrowolnego wykupu. [...] Nie mam informacji, żeby zasady w tej kwestii miały się zmienić, szczególnie że ceny w ramach dobrowolnego wykupu są atrakcyjniejsze niż standardowe, przy ustawowym wywłaszczeniu - powiedział rzecznik rządu.
Natomiast wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. budowy CPK Marcin Horała wskazał, że realizacja inwestycj przeszła z "fazy planowania do zaawansowanego projektowania". Obecnie na terenie inwestycji "szybko postępują wykupy nieruchomości, w terenie odbywają się też rozbiórki i odwierty geologiczne".
CPK przedstawiło Master Plan. "40 mln pasażerów do 2035 roku"
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 40 mln pasażerów rocznie.
Wedle szacunków wskazanych w opublikowanym we wtorek tzw. Master Planie, liczba pasażerów obsługiwanych przez CPK ma wzrosnąć do 65 mln do 2060 roku.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
W Master Planie wskazano również, że docelowo szybkie połączenie kolejowe powinno zapewnić dojazd z Warszawy do CPK w 15 minut. Pokonanie trasy z Warszawy do Łodzi, po szeregu inwestycji, powinno zająć 45 minut i trwać o ok. 25 minut krócej niż obecnie.

CPK ma zostać uruchomiony w 2028 r. wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa - Łódź. Reszta inwestycji kolejowych CPK jest zaplanowana do połowy kolejnej dekady.
















