Czym wygrywa "najlepszy pracodawca"?

Czym firmy kuszą pracowników? To innowacyjność, misja i wizja firmy, które mogą przyciągnąć pracowników o podobnych wartościach i pomyśle na życie. Przez ostatnie lata to jednak atrakcyjność stanowiska i wysokość zarobków była czynnikiem decydującym. Powoli się to zmienia, a pracownicy coraz częściej zwracają uwagę na pozafinansowe "bonusy" u danego pracodawcy.

Przy wyborze pracodawcy Polacy coraz częściej zwracają uwagę na takie kwestie jak warunki pracy i odpowiedzialność za pracownika, w tym m.in. kultura organizacyjna firmy, polityka nagradzania czy stabilność zatrudnienia.

Firmy muszą o pracownika walczyć. Jest to efekt coraz niższego bezrobocia w kraju. Sytuacja, w której brakuje rąk do pracy, przestaje już powoli pracodawców dziwić, a wyraźnie częściej wskazują oni na rosnące problemy ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników.

Gdy na rynku brakuje rąk do pracy

Jak konkurować o najlepszych pracowników w sytuacji niedoboru specjalistów? Rozwiązaniem może być silna marka pracodawcy, która nie tylko wewnątrz firmy, ale także poza murami będzie komunikować i wskazywać na dane przedsiębiorstwo jako pożądane miejsce do pracy i realizacji celów zawodowych.

Reklama

O silnej marce trudno mówić bez długofalowych i przemyślanych działań. Employer branding (dalej EB) - dobrze rozwinięty na Zachodzie - w Polsce także przybiera w ostatnich latach na znaczeniu i popularności. Firmy, które stosunkowo wcześnie (w porównaniu do całości rynku) zaczęły rozwijać politykę EB dzisiaj mogą efektywnie konkurować o pracownika i pozyskiwać tych najlepszych.

Employer branding to zasadniczo działania nakierowane na komunikację zarówno wewnątrz organizacji, jak i na zewnątrz. Mają one natomiast na celu budowanie tożsamości i wiarygodności firmy, chociaż z różnych punktów widzenia. Pierwszy - od strony zatrudnionych, drugi - oczami przyszłych kandydatów.

Pracodawca pierwszego wyboru

Employer branding odpowiada za dwa - ważne przy realizacji strategii i rozwoju każdego przedsiębiorstwa - cele. Tworzenie kultury organizacyjnej i budowanie tożsamości firmy sprawiają, że pracownicy stają się bardziej lojalni wobec marki, jaką jest dane przedsiębiorstwo. To zaś przekłada się na ich zaangażowanie i produktywność, co znów pozawala na efektywną realizację celów i zadań firmy.

Komunikat o "wartościowym" pracodawcy, który kierowany jest na zewnątrz firmy pozwala natomiast na funkcjonowanie w otoczeniu rynku pracy jako pracodawca "pierwszego wyboru". Skojarzenia z marką pracodawcy, które będą spójne z wizerunkiem firmy komunikowanym na zewnątrz są na tyle ważne, że na ich podstawie kandydaci budują swoją opinię o przedsiębiorstwie, jako przyszłym miejscu pracy.

O dobrym pracodawcy dzisiaj świadczy już nie tylko wysokość zarobków. W warunkach, które stworzyły się na rynku zawsze znajdzie się inny, który zaoferuje wyższą pensję. Z tego też powodu tak ważne jest opracowanie pakietu bonusów dodatkowych, jak np. system emerytalny bądź ubezpieczeniowy, który będzie dla pracownika symbolem, że pracodawca o niego faktycznie dba. To w końcu nie tylko zapewnienie stabilności finansowej krótkookresowej (pensja), ale także tej średnio- bądź długookresowej, czyli właśnie zadbanie o wysokie świadczenia emerytalne.

Niestandardowe podejście do pracy

Trzeba jednak pamiętać, że cały model komunikacji na co dzień w firmie przyjaznej pracownikowi, musi być tym celom podporządkowany. EB nie są działaniami stosowanymi wyłącznie w sytuacjach kryzysowych. Powinny być immanentną częścią strategii rozwoju przedsiębiorstwa, stworzoną i realizowaną przez lata.

Co ciekawe, firmy które stosują rozwiązania EB w Polsce - właśnie poprzez niestandardowe podejście do pracowników - rzucają się w oczy. Z jednej strony może to być zapewnienie rozrywki podczas przerwy, z drugiej zmiana podejścia do wykonywanej pracy, czyli zlikwidować - przykładowo -sztywnych godzin pracy. Tym samym, zamiast siedzieć od 8 do 16, pracownik może być zobligowany do pracy zadaniowo.

Korzyści z dobrze działającego EB i - tym samym - silnej marki pracodawcy, to nie tylko możliwość zatrudnienia najbardziej utalentowanych pracowników, ich mniejsza rotacja, czy niższy wskaźnik nieobecności lub stresu wśród zatrudnionych.

Bardziej zaangażowany w pracę i zadowolony pracownik to nie tylko ambasador marki danego pracodawcy, także poza czasem pracy. To także wyższe zyski dla firmy.

(am)

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »