Reklama

Do transakcji doszło w wyniku aukcji? Sprzedawca może nie przyjąć zwrotu towaru

Jeśli umowa została zawarta w drodze aukcji publicznej, to nie stosuje się do niej prawa do odstąpienia w ciągu 14 dni.

Sprzedawca nie chce przyjąć zwrotu kupionego przeze mnie towaru z tego powodu, że do transakcji doszło w serwisie Allegro, a nie w prowadzonym przez niego odrębnie sklepie internetowym. Czy ma prawo odmówić?

Reklama

TAK: Ale wyłącznie wówczas, gdy do transakcji doszło w wyniku aukcji. Innymi słowy - jeśli kupujący mogli oferować coraz wyższą cenę za towar, czyli przebijać swoje oferty, a ostatecznie towar kupował ten, który zaproponował najwyższą kwotę.

Zgodnie z art. 34 ust. 11 ustawy, jeśli umowa jest zawarta w drodze aukcji publicznej, to nie stosuje się do niej prawa do odstąpienia w ciągu 14 dni. Warto jednak pamiętać, że wiele aukcji w serwisie Allegro w rzeczywistości aukcjami nie jest.

To zwykłe oferty ze sztywno ustaloną ceną, które klient przyjmuje (zawierając umowę) poprzez kliknięcie przycisku "Kup teraz". W takiej sytuacji prawo do zwrotu towaru jak najbardziej przysługuje, mimo że do transakcji doszło w portalu Allegro.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Odpowiedź dotyczy stanu prawnego obowiązującego od 25 grudnia 2014 r., kiedy w życie weszła ustawa o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 r. poz. 82).

Podstawa prawna: Ustawa z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. poz. 827).

Gdzie szukać pomocy:

  • miejscy i powiatowi rzecznicy konsumentów - to oni pomagają w sprawach indywidualnych zarówno jeśli chodzi o poradnictwo, jak i ewentualne reprezentowanie konsumentów w sporach z przedsiębiorcami, kontakt do właściwego rzecznika można znaleźć na stronie: uokik.gov.pl
  • organizacje konsumenckie - świadcząc porady i pomoc prawną, angażują się też w konkretne spory. Najważniejsze z nich to: Federacja Konsumentów (http://www.federacja-konsumentow.org.pl), Stowarzyszenie Konsumentów Polskich (http://www.konsumenci.org) oraz Europejskie Centrum Konsumenckie (http://www.konsument.gov.pl/). Ta ostatnia organizacja jest właściwa przy sporach z firmami spoza Polski
  • Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - nie pomoże on w indywidualnej sprawie, ale powtarzające się skargi mogą go skłonić do wszczęcia postępowania o zbiorowe naruszenie interesu klientów (np. w przypadku niewłaściwych regulaminów e-sklepów)
  • prokuratura i policja - nie tylko wtedy, gdy sprzedawca okaże się oszustem, ale także wówczas, gdy nie dopełni ciążących na nim obowiązków informacyjnych, co stanowi wykroczenie podlegające karze grzywny

27.12.2014

Dowiedz się więcej na temat: zwrot towaru | ustawa konsumencka | handel | aukcja internetowa

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »