Reklama

Europejski Rok Kolei: jak Małopolska inwestuje w kolej?

2021 rok został w Unii Europejskiej ustanowiony „Europejskim Rokiem Kolei". Wszystko po to, by promować kolej jako bezpieczny i zrównoważony środek transportu. Nic więc dziwnego, że sporo samorządów promuje przesiadanie się na kolej i inwestuje w tę gałąź transportu.

Ekologiczne, tanie i bezpieczne podróżowanie

Kolej jest środkiem transportu nie tylko bezpiecznym dla pasażerów, ale również dla środowiska naturalnego. Pociągi emitują trzy razy mniej CO2 niż transport drogowy i osiem razy mniej - niż transport lotniczy. Kolej jest zatem najbardziej ekologiczny środkiem transportu zbiorowego. Generuje zaledwie 0,4 proc. gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej, podczas gdy cały transport odpowiada za 25 proc. wszystkich emisji. UE może również poszczycić się najdłuższą użytkową linią kolejową. Ma ona aż 201 tys. km, podczas gdy w Chinach jest to zaledwie 132 tys. km, a w Rosji - 87 tys. km. Polska zajmuje trzecie miejsce pod względem długości linii kolejowych w Unii.  

Reklama

Komfortowe warunki podróżowania czy ominięcie korków - to tylko nieliczne powody, dla których warto wybrać podróżowanie pociągiem. Pasażerów kuszą także stosunkowo niskie ceny przejazdu. Bilet drugiej klasy na trasie Kraków Główny - Gdańsk Główny można kupić już od 58 zł. Za tę samą podróż samochodem, uwzględniając dzisiejsze koszty paliwa, moglibyśmy zapłacić ok. 300 zł[1]. Różnica jest widoczna gołym okiem.

Kolej warto także wybrać z uwagi na bezpieczeństwo podróżowania. Z uwagi na niższy współczynnik śmiertelnych wypadków[2], pociągi są uznawane za jeden z bezpieczniejszych środków transportu. Nie da się ukryć, że we współczesnym świecie ważna jest także kwestia emisji zanieczyszczeń. Także i na tym polu pociągi zdecydowanie wygrywają z samochodami[3].

- Małopolska od lat konsekwentnie inwestuje w transport kolejowy. Cieszy fakt, że te milionowe nakłady przynoszą pożądane efekty. Z roku na rok rośnie liczba mieszkańców i turystów, którzy zamiast samochodu wybierają szybkie i ekonomiczne pociągi kursujące po regionie - mówi Witold Kozłowski marszałek województwa małopolskiego.

Promocja i inwestycje

Małopolska to jedno z województw, które intensywnie inwestuje w rozwój oraz promocję przesiadania się na kolej. Oprócz tego region modernizuje tabor, wykorzystując środki z Unii Europejskiej. W ostatnich latach zostało zakupionych 26 nowych pociągów. Ale to nie wszystko.

- Zainwestowano także w modernizację dworców, takim przykładem jest choćby Nowy Targ, Chełmek, Kłaj czy Biecz. Wszystko po to, żeby dostępność pasażerów do kolei była na jak najwyższym poziomie - mówi Łukasz Smółka, wicemarszałek województwa małopolskiego.

Władze regionu na tym jednak nie poprzestają i planują dalsze inwestycje w infrastrukturę.

- W 2021 roku rozpoczyna się budowa nowoczesnego zaplecza kolejowego dla Kolei Małopolskich i Przewozów Regionalnych. Nasi przewoźnicy będą dokonywać przeglądów pod względem bezpieczeństwa. Będzie tam również miejsce na to, aby pociągi wyjeżdżały w trasę czyste i przede wszystkim komfortowe - dodaje wicemarszałek.

Rozwój kolei dzięki Funduszom Europejskim

Taki rozwój transportu kolejowego jest możliwy głównie dzięki Funduszom Europejskim. W jaki sposób jeszcze wykorzystuje je Małopolska? - W Europejskim Roku Kolei Małopolska zakupuje 13 nowoczesnych pociągów, dedykowanych pasażerom dojeżdżającym codziennie do pracy, szkoły czy na studia - mówi Łukasz Smółka, wicemarszałek województwa małopolskiego. Warto jednak pamiętać, że do podróży transportem publicznym zachęca nie tylko zakup nowego taboru, nowoczesne zaplecza czy modernizacja dworców. Ważne są także inne inwestycje.

Takim rozwiązaniem są choćby parkingi Park&Ride, budowane na obrzeżach miast, także dzięki Funduszom Europejskim. Osoby dojeżdżające do pracy spoza dużych ośrodków miejskich zyskują w ten sposób możliwość wygodnego korzystania z komunikacji zbiorowej.  

- Pasażer, jeżeli ma możliwość zostawienia pojazdu na parkingu, w bezpiecznym miejscu, przesiada się na pociąg, a później korzysta z komunikacji publicznej w miastach - podkreśla Łukasz Smółka.

Cały komentarz wicemarszałka można obejrzeć poniżej:

Władze Małopolski wykorzystują środki unijne, by rozwinąć infrastrukturę kolejową. Teraz inicjatywa jest po stronie mieszkańców i turystów. Pora przesiąść się z samochodu do pociągu. To nie tylko bardziej ekologiczne, ale i tańsze, a nawet często wygodniejsze rozwiązanie. 

 

Prezentacja partnera


[1] Kalkulacja dla: trasy 650 km, spalania 8l/100km, ceny benzyny ok. 6zł/l

[2] https://europa.eu/year-of-rail/why-rail_pl

[3] https://data.consilium.europa.eu/doc/document/PE-48-2020-INIT/pl/pdf%20(%20)


Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »