Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze
Pierwsza w historii aukcja tokenu do dzieła sztuki w Polsce zakończyła się 62-krotnym przebiciem ceny wywoławczej, która wynosiła 5 tys. zł.
Czym jest token? Najczęściej kojarzony jest z kryptowalutami i technologią blockchain. Technicznie rzecz traktując, to po prostu inne określenie na kryptowalutę lub kryptoaktywo. Jednak coraz częściej token używany jest także w innym kontekście - jako opisanie aktywów cyfrowych. Tokeny mają ogromny zakres potencjalnych funkcji, od pomocy w umożliwieniu zdecentralizowanej wymiany do sprzedaży rzadkich przedmiotów w grach wideo. Jednak z założenia wszystkie mogą być przedmiotem transakcji (lub być przechowywane jak każda inna kryptowaluta).
Aukcję tokenu NFT do dzieła sztuki zorganizował portal Artinfo.pl. Aukcja internetowa trwała 3 dni i zakończyła się transakcją na kwotę 312 700 zł (z opłatą aukcyjną). Licytowany był cyfrowy model 3D stworzony na podstawie oryginalnej rzeźby "Fortune" znanego artysty Tomasza Górnickiego.
Rzeźbę jako obiekt fizyczny (odlew z brązu, wys. 70 cm) można było zobaczyć podczas Warszawskich Targów Sztuki. Tam też liczne grono zainteresowanych osób z napięciem obserwowało finał aukcji. Walka była wyjątkowo zacięta, a chętnych do licytacji nie brakowało - w trakcie aukcji złożonych 79 ofert. Jeszcze większą niespodzianką był wynik: 265 000 zł (312 700 zł z opłatą aukcyjną). Taka kwota oznaczała aż 62-krotne przebicie ceny wywoławczej. Szacunkowa wartość rzeźby fizycznej to około 35 tys. zł.
Zwycięzca stał się właścicielem tokenu NFT, czyli cyfrowego wizerunku oryginalnego dzieła artysty. Sama rzeźba z brązu zostanie przekazana na stałe do zbiorów Muzeum Śląskiego w Katowicach.
Cyfrowy obiekt jest kompatybilny z Metaverse, można go obejrzeć w galerii Artinfo pod adresem: oncyber.io/artinfo oraz na platformie OpenSea: opensea.io/artinfo. Posiadacz tokenu będzie mógł w pełni korzystać z cyfrowej reprezentacji obiektu 3D w wirtualnych galeriach, grach i szeroko pojętym Metaverse.
- Sprzedaliśmy pierwsze w Polsce zdygitalizowane dzieło sztuki oferowane w postaci tokenu - mówi w rozmowie z MarketNews24 Rafał Kamecki, prezes zarządu Artinfo.pl. - Na komercyjnym rynku dzieł sztuki pozostanie wyłącznie token NFT.
Inwestycyjne rekordy padają na rynku sztuki wykorzystującym technologie blockchainMarketNews24MarketNews24

Rynek sztuki nie obawia się bessy? AFP

Wielu inwestorów zaczyna się zastanawiać, czy opłaca się inwestować na tym rynku w okresie dekoniunktury? Czy sprawdzone nazwiska chronią kapitał? czy może warto inwestować w nową sztukę? Zdaniem prezesa domu aukcyjnego DESA Unicum, Juliusza Windorbskiego, na polskim rynku od lat utrzymuje się pewna równowaga między klasykami sztuki dawnej a klasyką sztuki powojennej i najnowszej. Muzealnej wartości dzieła sztuki dawnej uważane były zawsze za bezpieczną inwestycję. Problemem była oczywiście podaż i dostępność takich dzieł. Być może zawirowania na rynkach sprawią, że wybitne dzieła "wypłyną" z prywatnych kolekcji na rynek. Od kilku lat widać jednak rosnący potencjał sztuki współczesnej. Zarówno w Polsce jak i na świecie to sztuka współczesna bije rekordy cenowe i notuje wzrosty. Przykładowo w 2019 roku najdroższym obiektem sprzedanym na aukcji w Polsce była instalacja Magdaleny Abakanowicz "Caminando" za którą zapłacono ponad 8 mln złotych. Dobrym przykładem są też takie nazwiska jak Wojciech Fangor czy Ryszard Winiarski.

Spawdzone nazwiska na rynku sztuki zawsze się obronią AFP

W ciągu pięciu kolejnych lat, od 2009 do 2013 roku, sprzedaż dzieł sztuki na świecie wzrosła o około 60%. Jak mówił o tamtych wydarzeniach Thierry Ehrmann, założyciel i prezes Artprice, platformy online będącej największą bazą prezentującą ceny na rynkach sztuki, ujemne lub prawie zerowe stopy procentowe, które osłabiły wartość oszczędności, pchnęły kapitał w kierunku właśnie inwestycji alternatywnych, wśród których to dzieła sztuki zaczęły generować bardzo atrakcyjne zyski. Zaletą rynku sztuki jest niska wrażliwość na działanie cykli koniunkturalnych. Niepoddający się presji rynku indeks dzieł sztuki wyraźnie zwyżkował również w okresach dekoniunktury gospodarczej w latach 2000-2001 i 2007-2009. Z kolei na polskim rynku sztuki gwałtowny wzrost sprzedaży nadszedł w 2015 roku, w momencie kolejnego zawirowania na światowych giełdach. W porównaniu do roku 2014 był to wzrost o blisko 50%. Wtedy po raz pierwszy rodzimy rynek przekroczył barierę obrotów wynoszącą 100 mln zł. Później było już tylko lepiej. W okresie ostatnich zaledwie trzech lat rynek aukcyjny w Polsce urósł o blisko 80%.

Patrząc wstecz na to co działo się w czasach kryzysu finansowego w Polsce i na świecie, rynek sztuki zawsze radził sobie bardzo dobrze. To właśnie w czasach krachów inwestorzy jeszcze chętniej działali na rynku inwestycji alternatywnych. - Przemawiają za tym wszystkie dostępne nam dane. Polski rynek sztuki jest, mimo nieustannych wzrostów, wciąż niedoszacowany w porównaniu do rynku zachodniego. Tym razem to może być również dobry kierunek dla zagranicznych inwestorów - twierdzi Juliusz Windorbski, prezes domu aukcyjnego DESA Unicum. Gwałtowne zainteresowanie rynkiem sztuki nastąpiło w 2007 roku, w momencie rozpoczęcia ogólnoświatowych zawirowań na giełdach. Jak się okazało już później, to właśnie inwestycje alternatywne wykazały się najmniejszą zależnością od tradycyjnych rynków i odpornością na inflację. Nie tylko zresztą w Polsce. Ceny dzieł sztuki na świecie faktycznie spadły o 7,5% w pierwszym kwartale 2008 roku w porównaniu z czwartym kwartałem 2007 roku. Nie wydaje się to jednak dużo w porównaniu z ogólnymi spadkami na światowych giełdach, które w I kwartale 2008 roku oszacowano na około 14,1 procent.

- Ten segment jest bardzo odporny, częściowo dlatego, że jako klasa aktywów, nie jest zależny od łańcuchów produkcyjnych - powiedziała w wywiadzie dla niemieckiego portalu DW. To, że rynek sztuki bywa w niepewnych czasach alternatywną lokaty kapitału twierdzi również ekspert bliskowschodniego rynku sztuki Saleh Barakat. - Prawdą jest, że wraz ze spadkiem wartości inwestycji bankowych inwestorzy mogą ulec pokusie, aby kupić więcej dzieł sztuki, zamiast zostawiać zablokowane pieniądze w bankach - mówi Barakat w wywiadzie dla francuskojęzycznego portalu Le Commerce. - Eksperci wskazują jednak, że jeśli na rynek sztuki spojrzymy w zbyt krótkiej perspektywie to możemy szybko stracić. Dopiero podejście do inwestycji za założeniem perspektywy 5 czy 10-letniej pozwoli mówić o bezpieczeństwie. Ważna jest także dywersyfikacja koszyka. Warto dodać, że średnia stopa wzrostu w przypadku 15-letniej inwestycji w sztukę na polskim rynku w 2015 roku wyniosła 46,6%.

Czy korononawirus zatrzyma hossę na rynku sztuki? Informacja prasowa