Jeśli alkohol, to polski
Polacy wybierając markę alkoholu najbardziej cenią jej polskość - wynika z raportu firmy doradczej On Board PR "Marki alkoholowe" opracowanego na podstawie badań opinii zrealizowanych przez PBS DGA - nawet dla wielbicieli drinków i koniaków polskość jest jedną z najważniejszych atutów napojów alkoholowych.
Ponad 40% dorosłych Polaków, którzy lubią napoje alkoholowe deklaruje, że polskość jest jedną z najbardziej cenionych przez nich cech alkoholu. Oczywiście oczekiwania klientów różnią się w odniesieniu do poszczególnych grup alkoholi - np. wielbicieli drinków i aperitifów najbardziej przyciąga oryginalność i nowoczesność. Zdaniem większości Polaków do największych atutów alkoholi, poza polskością powinna należeć tradycja (32% wskazań) i naturalność (29%).
- Konsumenci niemal wszystkich grup alkoholi wyżej cenią napoje, których producenci akcentują polskość - komentuje Monika Jasłowska, konsultant firmy doradczej On Board PR.
- Nabywcy alkoholu bardzo cenią też tradycję - zbyt krzykliwe, nowoczesne opakowanie napoju może nawet zniechęcać klientów.
Raport wskazuje też rodzaje napojów, po które Polacy sięgają najchętniej. Wśród nich prym wiedzie piwo wybierane przez 37,5% Polaków. Dalsze miejsce zajęły wódki (10,8%) i wina (9,0%). Badania wskazują też pewne zależności - np. częstotliwość wskazań wódki jako ulubionego napoju wzrasta wraz ze spadkiem poziomu wykształcenia respondentów.
- Mimo pewnych różnic, najpopularniejsze kategorie napojów alkoholowych - piwa i wódki - trafiają do wszystkich grup społecznych - mówi Tomasz Dziedzic z agencji badawczej PBS DGA.
- Z tego względu producenci mają znaczną dowolność przy wyborze grupy docelowej, na której powinni skoncentrować swoje działania i decyzje rynkowe.
W raporcie znalazły się też dane mówiące o oczekiwaniach Polaków wobec aktywności społecznej producentów alkoholi. Do konsumentów wybranych kategorii napojów zwrócono się z pytaniem o obszar działalności, którą ich zdaniem powinni wspierać producenci. Okazało się, że najpopularniejszy jest sport wskazywany ogółem przez 48% respondentów. Inne pola działalności jak kultura, edukacja czy rozrywka znalazły się na dalszych miejscach.