Od środy, 1 października, w całej Anglii obowiązuje zakaz promocji cenowych żywności oraz napojów m.in. pod hasłem "kup jeden produkt, a drugi otrzymasz gratis". Ograniczenia dotyczą supermarketów, sklepów znajdujących się przy głównych ulicach handlowych oraz sprzedawców w internecie.
Nowe prawo zakazuje także bezpłatnych dolewek niektórych napojów w restauracjach i kawiarniach. Wprowadzono również zakaz reklamowania niezdrowej żywności i napojów w telewizji przed godz. 21:00, a od stycznia 2026 r. pojawi się całkowity zakaz promocji tych produktów w internecie.
Wielka Brytania walczy z otyłością dzieci
Zdaniem władz wprowadzenie tego prawa stanowi ważny krok w walce z otyłością, szczególnie wśród najmłodszych konsumentów.
Na potrzeby wprowadzenia nowych zasad stworzono system klasyfikacji żywności i napojów, mający na celu stwierdzenie, czy są one zdrowe, czy nie. Opiera się on na produktach, które mają największy wpływ na otyłość u dzieci.
Jako niezdrowe uznano m.in. chipsy, czekolady, lody, ciastka, torty, paluszki rybne, niektóre rodzaje pizzy, a także lemoniady i napoje gazowane zawierające cukier.
Szkocja i Walia pójdą w ślady Wielkiej Brytanii
Jak przypomniała stacja BBC, zakaz emisji w telewizji reklam żywności o wysokiej zawartości cukru, soli i tłuszczu przed godz. 21:00 w całej Wielkiej Brytanii został ogłoszony po raz pierwszy w 2021 r. przez ówczesnego premiera Borisa Johnsona. Wprowadzenie tego prawa przesunięto na 2025 r., gdyż rząd konserwatystów uznał, że branża spożywcza potrzebuje czasu na przygotowanie się do tej zmiany, bo wiąże się z poniesieniem przez firmy kosztów.
Walia wprowadzi podobne ograniczenia w 2026 r., a Szkocja zapowiedziała, że pójdzie w jej ślady.
Według BBC, w Wielkiej Brytanii ponad jedna czwarta dorosłych i jedna piąta dzieci kończących szkołę podstawową została sklasyfikowana jako osoby otyłe.












