Reklama

Ministerstwo Finansów rewiduje założenia budżetowe

Polska gospodarka urośnie w tym roku o 3,4 procent, a przyszłym o 3,6 procent PKB. Tak wynika z nowych szacunków Ministerstwa Finansów. Są one podstawą do prac nad przyszłorocznym budżetem.

Według informacji ministerstwa, deficyt budżetowy w 2017 roku może wynieść 2,9 procent PKB. Minister edukacji, Anna Zalewska mówiła w radiowej Jedynce, że rząd zajmie się jutro budżetem. Informacje potwierdza resort finansów. Ministrowie odbędą nieformalną dyskusję na temat przyszłorocznych założeń budżetowych. Finalna decyzja w sprawie przyszłorocznego planu finansów ma zapaść podczas czwartkowego posiedzenia rządu.

W połowie czerwca Ministerstwo Finansów opublikowało założenia do planu budżetu. Wówczas eksperci resortu szacowali, że wzrost gospodarczy w tym roku wyniesie 3,6 procent. Z tych samych szacunków wynika, że w przyszłym polska gospodarka miała urosnąć o 3,9 procent. Inflacja miała wynieść 1,3 procent. Zapisany deficyt budżetowy na 2017 rok także szacowano na 2,9 procent PKB.

Reklama

IAR

-----------

MF ws. projektu budżetu państwa na rok 2017

Ministerstwo Finansów informuje, że przekazało członkom Rady Ministrów wstępny projekt budżetu państwa na rok 2017, który przewiduje:

- dochody budżetu państwa: 324,1 mld zł,

- wydatki budżetu państwa: 383,4 mld zł,

- deficyt budżetu państwa na kwotę nie większą niż: 59,3 mld zł.

W warunkach porównywalnych nominalny poziom deficytu budżetu państwa nie odbiega od zaplanowanego w latach ubiegłych. Nominalny wzrost wynika z tego, że w przyszłym roku całość niedoboru środków Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zostanie pokryta z budżetu państwa w formie dotacji. Tymczasem w ubiegłych latach jego część była finansowana z pożyczki budżetu, która nie zwiększała prognozowanego deficytu.

Podstawowe wielkości budżetu środków europejskich na rok 2017 wynoszą:

- dochody budżetu środków europejskich: 60,2 mld zł,

- wydatki budżetu środków europejskich: 69,8 mld zł,

- deficyt budżetu środków europejskich: 9,6 mld zł.

Projekt budżetu na rok 2017 został sporządzony z uwzględnieniem mechanizmów zawartych w przepisach prawa krajowego oraz unijnego: spełnia kryteria stabilizującej reguły wydatkowej oraz deficytu sektora finansów wg. metodyki unijnej niższego niż 3 proc. PKB, tj. wynosi 2,9 proc. PKB.

Uwzględniając aktualne dane, a także uwarunkowania w otoczeniu zewnętrznym (możliwe scenariusze wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej) dokonano aktualizacji niektórych wskaźników makroekonomicznych.

Podstawowe wskaźniki makroekonomiczne, które determinują prognozę dochodów na rok 2017 to:

- wzrost PKB (w ujęciu realnym o 3,6 proc.),

- średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych (1,3 proc.),

- nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej (5,0 proc.),

- wzrost zatrudnienia w gospodarce narodowej (0,7 proc.),

- wzrost spożycia prywatnego (w ujęciu nominalnym o 5,5 proc.).

Wzrost dochodów budżetu państwa w 2017 r. z jednej strony będzie generowany przez prognozowany wzrost gospodarczy przy jednoczesnym powrocie umiarkowanej inflacji, a z drugiej strony będzie efektem już wdrożonych i aktualnie przygotowywanych zmian systemowych. W 2017 r. warunki makroekonomiczne dla procesu gromadzenia dochodów budżetowych będą bardziej korzystne niż w 2016 r. Przewiduje się przyspieszenie tempa wzrostu PKB w ujęciu realnym oraz zmianę struktury wzrostu polegającą na zwiększeniu wkładu we wzrost popytu krajowego.

Na poziom dochodów podatkowych w 2017 r. wpływ będzie miało szereg działań mających na celu odbudowę strumienia dochodów podatkowych i uszczelnienie systemu podatkowego, w szczególności w zakresie podatku VAT i CIT. Do działań tych należy m.in.:

- wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania,

- informatyzacja kontroli ksiąg podatkowych (wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego),

- uszczelnienie systemu podatku od towarów i usług. Przykładem tego typu działań jest wprowadzenie tzw. pakietu paliwowego.

Dodatkowo wzrost dochodów podatkowych będzie wynikał z projektowanej nowelizacji ustawy o grach hazardowych, która ma na celu ograniczyć skalę występowania szarej strefy w sektorze gier hazardowych.

Jednocześnie należy podkreślić, iż w ramach budżetu na rok 2017 zabezpieczono niezbędne środki na finansowanie działań nowych oraz kontynuację działań rozpoczętych w latach ubiegłych, z których najważniejsze to:

- finansowanie Programu "Rodzina 500+",

- planowane zmiany dotyczące wieku emerytalnego,

- jednorazowe dodatki pieniężne dla niektórych emerytów i rencistów,

- zwiększone nakłady na obronę narodową oraz infrastrukturę transportu lądowego,

- podwyższenie kryteriów dochodowych oraz niektórych kwot świadczeń rodzinnych,

- podwyższenie wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej,

- dofinansowanie do bezpłatnych leków dla osób, które ukończyły 75 rok życia,

- większe dofinansowanie do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w celu szerszej dostępności do tych ubezpieczeń.

-------------

Ekspert: Założenia budżetu na 2017 r. realne, ale są pytania

22.08. Warszawa (PAP) - Założenia do budżetu na 2017 r. są realne, ale powstają pytania, jeśli chodzi o stronę dochodową i wydatkową - ocenia dr Bartłomiej Biga z Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego. Jego zdaniem niewiadomą jest m.in. skuteczność w ściąganiu podatków.

Wstępny projekt budżetu na 2017 rok, o którym w poniedziałek poinformowało Ministerstwo Finansów, przewiduje dochody na poziomie 324,1 mld zł, wydatki 383,4 mld zł, a deficyt nie większy niż 59,3 mld zł. Wzrost PKB w ujęciu realnym prognozowany jest na poziomie 3,6 proc.

W ocenie dr. Biga, założenia do projektu są realne, ale powstają pytania, jeśli chodzi zarówno o stronę dochodową, jak i wydatkową.

- Problem z tymi założeniami jest taki, że rząd zbyt optymistycznie patrzy na dochody budżetowe. Już kilkakrotnie weryfikowali te prognozy po ostatnich danych GUS, (...) ale nadal nie zweryfikowali ich na tyle, żeby to było realne, więc może się okazać, że w budżecie brakuje więcej, niż zakłada się w tym momencie - powiedział dr Biga.

Jego zdaniem w kwestii dochodów pytania dotyczą m.in. skuteczności ściągania VAT-u i CIT-u. W jego ocenie, można się jeszcze spodziewać zmian w projekcie budżetu, nim zostanie on ostatecznie uchwalony. - Myślę, że będzie potrzebna korekta założeń, jak GUS ogłosi kolejne dane - powiedział.

Resort finansów podkreślił, że projekt przyszłorocznego budżetu został sporządzony zgodnie z wymogami mechanizmów zawartych zarówno w prawie krajowym i unijnym, i "spełnia kryteria stabilizującej reguły wydatkowej oraz deficytu sektora finansów wg. metodyki unijnej niższego niż 3 proc PKB, tj. wynosi 2,9 proc. PKB".

(PAP)

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »