Reklama

Mniej polskiego piwa za granicą

Pierwszy raz od ponad dekady zmniejszył się nasz eksport - browary sprzedały za granicą o 1,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Wartościowo spadek był znacznie większy.

Reklama

- Bardzo silna konkurencja zmusiła część browarów do obniżki cen - mówi Paweł Wyrzykowski, ekspert w BGZ BNP Paribas. Dodaje, że winny jest też spadek popytu w związku z gorszymi warunkami atmosferycznymi i brakiem dużych wydarzeń sportowych w 2017 r. Eksport do krajów UE zmniejszył się aż o prawie 19 proc. Dotyczyło to najbardziej Holandii, Niemiec i Wielkiej Brytanii. Zdaniem ekspertów, może być to związane ze zmianami właścicielskimi w Kompanii Piwowarskiej. Pod koniec 2016 r. japoński Asahi Group Holdings przejął firmę od SABMillera - kupił 11 browarów w Europie Centralnej, w tym trzy w Polsce. Joanna Kwiatkowska, kierownik ds. PR w Kompanii Piwowarskiej, twierdzi jednak, że transakcja nie miała wpływu na wynik eksportu. - W 2017 r. odnotowaliśmy dwucyfrowy wzrost - dodaje.

Dobrze w ubiegłym roku poradziła sobie również Grupa Żywiec, której eksport wzrósł z 414 do 477 tys. hl. To oznacza, że trudności mają przede wszystkim mniejsze browary. - Za granicą rynki są mocno nasycone i coraz bardziej bronią się przed napływem obcych marek - podkreśla Andrzej Szmigiel, kierownik działu handlowego w Browarze Kormoran. Wypromowanie marki poza Polską jest coraz droższe i trudniejsze. A że firmy borykały się ze spadkiem sprzedaży w kraju, gdzie popyt zmalał o prawie 3 proc., brakowało też pieniędzy na takie działania. Teraz na eksport idzie mniej niż 10 proc. produkcji piwa w Polsce. Dlatego słabsze wyniki nie będą mieć przełożenia na biznes.

Janusz K. Kowalski, Patrycja Otto

27.03.2018

Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT 2017

Dowiedz się więcej na temat: browary | spadek | pierwszy raz | polskie piwa | eksport

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »