Reklama

Mrówka zjada słonia. TVN może zostać wchłonięty przez małego gracza

W razie fuzji Discovery i Scripps Networks polski TVN zostanie wchłonięty przez gracza z niewielkim udziałem w rynku.

Wiadomość, że Discovery Communications i Scripps Networks Interactive wróciły do zarzuconych kilka lat temu rozmów o połączeniu, podały zachodnie media. Ponadto - według Reutersa - odrębne rozmowy Scripps prowadzi także z koncernem Viacom.

Reklama

Na amerykańskiej giełdzie obaj potencjalni nabywcy są wyceniani prawie dwukrotnie wyżej niż Scripps, w którego portfolio w USA znajdują się kanały tematyczne HGTV, Travel Channel i Food Network, a w Polsce - jedna z trzech największych grup telewizyjnych, TVN.

Discovery Communications jest zaś właścicielem kanałów tematycznych pod marką Discovery (m.in. Discovery Channel) i Eurosportu. Gdy ITI sprzedawał akcje TVN, wśród oferentów było Discovery, ale umowę w 2015 r. zawarto ze Scripps Networks. Z kolei Viacom to nadawca kanałów MTV i Comedy Central.

- Pomijając zaangażowanie w Grupę TVN, Scripps to firma amerykańska. Natomiast Discovery ma szerszy, międzynarodowy zasięg - mówi Jakub Bierzyński z domu mediowego OMD. - Potencjalne połączenie Discovery Communications i Scripps Networks wpisałoby się w trend konsolidacyjny na globalnym rynku nadawania i dystrybucji - ocenia Marek Sowa, udziałowiec Golf Channel Polska, były prezes Agory i UPC Polska. W ubiegłym roku telekomunikacyjny koncern AT&T ogłosił przejęcie Time Warner; transakcja nie została jeszcze sfinalizowana.

- Aby konkurować o czas i pieniądze widzów, potrzebne są olbrzymie nakłady na programy i technologię, a większy zwykle może zainwestować więcej. Skala jest tym bardziej istotna, że od dłuższego czasu trwa przechodzenie widzów z tradycyjnych, czyli naziemno-kablowo-satelitarnych stacji telewizyjnych, do platform typu Netflix czy Amazon, które też już wydają miliardy dolarów na własne produkcje. Ten wyścig zbrojeń będzie narastał, a ewentualne połączenie pomogłoby obu firmom, tym bardziej że mają komplementarne portfolio kanałów tematycznych - komentuje Marek Sowa. Także Jeff Bewkes z Time Warner przyznawał w jednym z wywiadów, że połączenie z AT&T poprawi pozycję konkurencyjną firmy wobec graczy w rodzaju Facebooka czy Google'a, którzy inwestują we własne pozycje programowe.

Na razie nie wiadomo, czy Scripps osiągnie porozumienie, a jeśli tak, to z którym z koncernów i na jakich warunkach. Jeżeli dogada się z Discovery - a to ich trzecie podejście do rokowań - będzie to oznaczało zmianę właściciela TVN. Operujący globalnie koncern Discovery - a także Viacom - na polskim rynku telewizyjnym nie osiągają wyników porównywalnych z Grupą TVN, która należy do jego liderów. - To jakby mrówka połknęła słonia - mówi Jakub Bierzyński z OMD.

- TVN kontroluje prawie połowę polskiego rynku reklamy telewizyjnej, wliczając kanały innych nadawców, które reprezentuje jako broker w ramach Premium TV - wskazuje Bierzyński. - Co nie znaczy, że TVN nie zyska w razie takiej transakcji. Jako część koncernu Discovery będzie miał mocniejsze zaplecze finansowe i silniejszą pozycję - dodaje. TVN już sprzedaje czas reklamowy Discovery, natomiast Eurosport jest w tej sferze reprezentowany przez Polsat Media.

Maciej Niepsuj z domu mediowego MullenLowe zwraca uwagę na prawa sportowe należące do Discovery. - TVN od dłuższego czasu odpuszczał sobie sport, natomiast Eurosport ma prawa do transmisji igrzysk olimpijskich i skoków narciarskich. To programy lubiane przez widzów. Do ewentualnej fuzji jeszcze daleka droga, ale można sobie wyobrazić, że igrzyska czy skoki na antenie otwartej zamiast Telewizji Polskiej będzie w przyszłości pokazywał TVN - mówi Niepsuj. Zgodnie z prawem wyznaczone przez KRRiT transmisje sportowe z kanałów płatnych muszą się znaleźć w szerokim dostępie.

- Połączenie sił dwóch amerykańskich firm w Polsce stworzyłoby ciekawą przeciwwagę dla Polsatu i TVP - uważa Marek Sowa. - Zapewniłoby też lepszą pozycję przetargową w negocjacjach z dystrybutorami treści programowych, a być może przyniosłoby uspokojenie ideologicznych zapędów polityków, zmierzających do nadmiernej regulacji polskiego rynku mediów - dodaje. Discovery i Viacom nie odpowiedziały na nasze pytania w tej sprawie. Z reprezentującej Scripps agencji MSL Group otrzymaliśmy odpowiedź, że spółka "nie komentuje informacji pojawiających się off the record". Kierownictwo TVN nie wypowiada się w kwestiach dotyczących właściciela.

Elżbieta Rutkowska

20 lipca 2017

Dowiedz się więcej na temat: został | telewizja | TVN SA

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »