Reklama

Nowe egzaminy na prawo jazdy jeszcze bardziej się opóźnią. Ale może być drożej

Jak zwykle problem tkwi w braku oprogramowania i spodziewanej podwyżce kosztów.

Przesunięcie o rok nowych przepisów o egzaminowaniu kandydatów na kierowców może się okazać niewystarczające - dowiedział się DGP. - Szanse, by zdążyć ze zmianami w systemach obsługujących wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego (WORD) do stycznia 2013 r. i zapewnić ich jednolitość, są nikłe - przyznaje urzędnik resortu transportu.

Reklama

Nowe przepisy zakładają m.in. wprowadzenie alternatywnych rozwiązań, także informatycznych, dla obecnie stosowanego systemu egzaminowania przyszłych kierowców w WORD. 5 stycznia br. minister Sławomir Nowak zdecydował, że wejście w życie nowych regulacji trzeba będzie przesunąć do 19 stycznia 2013 r. (pierwotnie miały zacząć obowiązywać w lutym br.). Ale ten termin też może nie być dotrzymany przez kłopoty z oprogramowaniem.

Prawdopodobnie WORD będą mieć do wyboru trzy oprogramowania: Instytutu Transportu Samochodowego (z którego usług korzystają od 2005 r.), Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych współpracującej z koncernem Hewlett-Packard (PWPW-HP) oraz firmy Sygnity (która - jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy - opracowała własny system). Dojść mogą kolejni oferenci.

Jednak wkrótce może się pojawić poważny problem z zapewnieniem obowiązkowej jednolitości systemów. - WORD już teraz powinny określić minimalne wymagania systemu, wspólne dla nich wszystkich. Starostwa powiatowe muszą wdrożyć rozwiązania dotyczące m.in. karty kierowcy, ośrodki szkoleniowe muszą rozpocząć szkolenia według nowych przepisów, a zaawansowanie prac nad dostosowaniem CEPiK do nowych przepisów o kierujących pojazdami pozostawia wiele do życzenia. - By zdążyć, wszystkie te elementy musiałyby być dopięte do października tego roku. A szanse na to są nikłe - przyznaje w rozmowie z DGP urzędnik resortu transportu.

Późniejsze wejście w życie nowych przepisów cieszy przyszłych kierowców, ale wprowadza zamieszanie w ośrodkach ruchu drogowego. Część z nich do nowych programów już się przymierzała.

PWPW-HP 7 grudnia 2011 r. rozesłała do wszystkich 49 WORD umowy pilotażowe w celu przetestowania nowego oprogramowania. Jednak kilka z nich (m.in. w Łodzi, Słupsku, Elblągu i Gdańsku) umów nie podpisało, bo bały się wzrostu kosztów. - Ponieważ przepisy nie weszły w życie, nie było podstawy prawnej do zawierania takiej umowy, nawet pilotażowej - mówi nam dyrektor jednego z WORD.

Niepokój wzbudziło też ostatnie postanowienie umowy: "Po zakończeniu pilotażu strony zgodnie deklarują wolę kontynuacji współpracy w zakresie wdrożenia jednolitego systemu teleinformatycznego dla WORD, na zasadach określonych w odrębnej umowie". Pojawiły się obawy, że wraz z końcem pilotażu po 31 marca WORD będą musiały podpisać umowę na wdrożenie systemu PWPW-HP w sytuacji, gdy wciąż niejasne są koszty po jego wdrożeniu. WORD miałyby płacić PWPW 12 zł od egzaminu. Dyrektor jednego z ośrodków szkoleniowych tłumaczy nam, że w takim wypadku zamiast 8 tys. zł rocznie, które płaci za system ITS, musiałby płacić ok. 300 tys. zł.

1-1,5 mln tyle egzaminów teoretycznych jest przeprowadzanych rocznie w WORD 7-8 tys. zł tyle płaci rocznie ośrodek egzaminacyjny za system egzaminowania ITS 134 zł tyle kosztuje egzamin teoretyczny i praktyczny.

O wyjaśnienia poprosiliśmy Tadeusza Wachowskiego z PWPW. - Z inicjatywy m.in. WORD opracowaliśmy w ramach pilotażu aplikację spełniającą wymagania wynikające z obecnie obowiązujących przepisów (do 19 stycznia 2013 r. - red.). Przygotowujemy ofertę dla WORD, które zdecydują się wdrożyć rozwiązanie produkcyjnie. Ze wstępnych szacunków wynika, że koszt miesięcznego utrzymania do 18 stycznia 2013 r. nie powinien przekroczyć kwoty 1 tys. zł brutto - tłumaczy. Dodaje, że zawarcie umowy na pilotaż nie zobowiązuje WORD do wdrożenia produkcyjnego, gdyż system informatyczny zostanie i tak wybrany w trybie przewidzianym w UZP. Z kolei kwota 12 zł brutto była jedynie wstępnym szacunkiem przedstawionym dyrektorom WORD. - Trudno mówić o cenie docelowego rozwiązania, nie znając wymagań dla systemu wynikających m.in. z rozporządzeń - mówi Wachowski.

Tomasz Żółciak

6 marca 2012 (nr 46)

Biznes INTERIA.PL jest już na Facebooku. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z informacjami gospodarczymi

Dowiedz się więcej na temat: Dziennik Gazeta Prawna | egzamin | Ale | prawo jazdy | problem | przegląd prasy

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »