Reklama

Paliwa: Przełamana bariera 5 zł za litr

PKN Orlen wprowadził trzecią w ostatnich tygodniach obniżkę cen detalicznych na własnych stacjach paliwowych. Od środy benzyna bezołowiowa Eurosuper 95 i olej napędowy kosztują w tych placówkach 4,99 zł za litr.

Jak poinformowało PAP biuro prasowe PKN Orlen, ustalenie maksymalnej ceny detalicznej benzyny na poziomie 4,99 zł za litr oznacza powrót do cen z początku marca, gdy została przełamana bariera 5 zł za litr.

Reklama

Według płockiego koncernu, od początku sierpnia maksymalna cena benzyny bezołowiowej Eurosuper 95, czyli najpopularniejszej wśród kierowców, spadła na stacjach własnych tej spółki o 40 gr na litrze, a cena oleju napędowego o 20 gr na litrze.

Zdaniem cytowanego w komunikacie PKN Orlen Marka Podstawy, dyrektora wykonawczego ds. sprzedaży detalicznej w płockim koncernie, obniżki w obecnej skali nie byłyby możliwe, gdyby nie spadkowy trend notowań ropy, której cena w porównaniu do szczytowego okresu z połowy lipca spadła o około 7 proc.

PKN Orlen podał, że obniżki cen paliw na stacjach własnych tej spółki "podyktowane są też chęcią pobudzenia słabnącej konsumpcji benzyny, jaka miała miejsce w pierwszym półroczu tego roku". Od stycznia do czerwca - według płockiego koncernu - "konsumpcja detaliczna benzyn" spadła o około 3,5 proc. w porównaniu do 2010 r.

- Średnia cena benzyny bezołowiowej PB95 w handlu detalicznym w ciągu ostatniego miesiąca spadła o 12 groszy - wynika z analiz Polskiej Izby Paliw Płynnych.

         cena średnia     zmiana
            24.08          27.07
.
ON          5,03 zł         bz
.
PB95        5,12 zł        -12 gr 
.
LPG         2,48 zł         bz

_ _ _ _ _

Konsumpcja benzyny silnikowej, oleju napędowego i LPG w I półroczu 2011 roku wzrosła o 4 proc. rdr i wyniosła 11.846 tys. m3 - podała Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego."Zgodnie z oczekiwaniami POPiHN i sygnałami po I kwartale 2011 roku dwa główne czynniki przesądziły o zapotrzebowaniu na paliwa ciekłe w I półroczu br.

Pierwszy z nich to poziom wzrostu krajowego PKB z wynikiem ponad 4 proc., determinujący zapotrzebowanie na olej napędowy, a drugi to rosnące ceny paliw, skutkujące ograniczeniem popytu na benzyny silnikowe" - napisano w komentarzu do raportu.

"Systematyczny - kilkuprocentowy - rozwój gospodarki, a także intensyfikacja inwestycji infrastrukturalnych związanych m. in. z EURO 2012, skutkują zwiększonym zapotrzebowaniem na olej napędowy i ten trend powinien być nadal kontynuowany. Nie jest zaskoczeniem słaby wynik konsumpcji benzyn silnikowych, dla których cena jest elementem wprost oddziałującym na poziom zakupów realizowanych prawie w 100 proc. przez klientów indywidualnych. Wysokie ceny paliw i wzrost cen pozostałych towarów i usług to również element wpływający na ograniczenie zakupów dokonywanych przez kierowców tankujących autogaz. Dodatkowo krótka zima na początku roku zmniejszyła zainteresowanie tym paliwem do celów grzewczych" - dodano.

Z danych POPiHN wynika, że konsumpcja benzyny silnikowej spadła o 5 proc. i wyniosła 2.556 tys. m3, oleju napędowego wzrosła o 10 proc. do 7.401 tys. m3, a LPG spadła o 5 proc. do 1.889 tys. m3.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »