PKN rozbudowuje sieć
Polski Koncern Naftowy zamierza zbudować w tym roku 19 nowych stacji benzynowych.
Sieć stacji benzynowych w Polsce powinno tworzyć 7500 stacji, a jest ich 6500.
W ocenie członka zarządu PKN Tadeusza Szczerby, odpowiedzialnego za rozwój
sieci sprzedaży detalicznej w koncernie, dopiero wówczas, gdy przy polskich
drogach stać będzie 7500 stacji benzynowych, można będzie uznać, że w POlsce
osiągnięty został poziom nasycenia rynku stacjami benzynowymi.
Obecnie jest ponad 6500 stacji z czego ok. 2000 należy PKN. W tej liczbie 1450
to stacje własne - reszta ok. 550 stacji to placówki patronackie. Największe
działania inwestycyjne w 2000 roku skierowane zostaną na modernizację 240
stacji, które wcześniej działały pod logo CPN. Wybudowanych zostanie 19
własnych stacji. Trwają także rozmowy z prywatnymi właścicielami stacji i można
się spodziewać, że w tym roku podpisanych zostanie ok. 100 umów patronackich.
Wśród 6500 działających stacji 500 należy do zagranicznych koncernów.
Rozwój sieci stacji paliw warunkować będzie przyszłe decyzje dotyczące
wykorzystania ok. 100 baz paliw, którymi dysponowała CPN przed połączeniem
się w PKN. Wydaje się, że w zupełności wystarczające jest utrzymywanie 20 baz
jako pośredniego ogniwa zaopatrzenia w paliwa. Co zrobić z postałymi? Jeszcze
sprawy nie zostały rozstrzygnięte - powiedział PG dyr. T. Szczerba. Możliwe jest
przekształcenie ich w magazyny strategiczne przechowujące państwowe rezerwy
paliwowe. Polska powinna utrzymywać niebawem zapasy na poziomie 90-dniowej
konsumpcji, tymczasem teraz w magazynach można zgromadzić zapas na... 30 dni.
PKN jest także obecnie właścicielem 4 MOP-ów czyli Miejsc Obsługi Podróżnych
zlokalizowanych wzdłuż autostrady z Katowic do Krakowa. Koszt budowy
centrów obsługi, stacji benzynowych, sklepów, myjni itp. szacowany jest na 64 mln
zł.
PKN przerabia 75 proc. ropy naftowej oraz produkuje ok. 66 proc. paliw
wytwarzanych w karju.