Reklama

Poczta Polska w paczkowej defensywie. Współpraca z Żabką jest zagrożona

Ważą się losy sieci punktów odbioru przesyłek - jednej z podstaw trzyletniej strategii Poczty Polskiej. Żabka rozważa bowiem kontrakt z InPostem. To skomplikowałoby sytuację państwowej firmy.

W przedstawionej niedawno strategii na najbliższe trzy lata zarząd Poczty Polskiej koncentruje się m.in. na rozwoju usług KEP - czyli przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczek. Zaplanowano powiększenie sieci punktów odbioru przesyłek oraz inwestycje w automaty paczkowe.

Obecnie co czwarta przesyłka kurierska jest dostarczana do punktów odbioru. Poczta w końcu ub.r. przewidywała, że wraz ze wzrostem na rynku e-commerce oraz rozwojem sieci punktów odbioru, w tym automatów paczkowych, w 2022 r. nawet połowa paczek dostarczanych będzie do punktów i automatów paczkowych.

Reklama

Poczta korzysta z sieci punktów odbioru przesyłek, którą tworzą sklepy Żabka, stacje PKN Orlen, kioski i saloniki prasowe Ruch, a także automaty paczkowe w Biedronkach, w sklepach Lewiatan i na pocztach. Jak nas informuje operator, obecnie sieć liczy 13,6 tys. punktów odbioru, z czego połowa - ok. 6,8 tys. - to sklepy Żabka. Z kolei automatów w październiku ub.r. było 240. W tym do użytku zostanie oddanych 500 kolejnych, a w 2022 r. ich liczba wzrośnie czterokrotnie.

- Docelowo w perspektywie roku 2022 zgodnie z celami strategicznymi Poczta Polska udostępni klientom Poczty Polskiej S.A. sieć 20 tys. punktów odbioru, współpracując ze znanymi, rozpoznawalnymi na polskim rynku podmiotami, zapewniając swoim klientom maksymalne korzyści wynikające z bliskości i komfortu odbioru przesyłek - stwierdza rzeczniczka spółki Justyna Siwek. - Zmiany preferencji klientów w zakresie metod dostaw przesyłek, a w szczególności wzrost popularności punktów odbioru jako kanału dostaw zamówień online, determinuje decyzje biznesowe Poczty Polskiej w tym obszarze - dodaje.

Nikt nie jest wykluczony

Ale, jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, współpraca z Żabką jest zagrożona. Firma, jak wynika z naszych informacji, rozważa bowiem kontrakt z InPostem. Nie wiadomo jeszcze tylko, czy zamiast Poczty Polskiej, czy na zasadach dodatkowego partnera przy obsłudze paczek.

InPost nie komentuje sprawy. Żabka deklaruje tylko, że systematycznie pracuje nad rozwojem usługi nadawania i odbioru paczek, by była jeszcze szybsza i bardziej wygodna dla klientów. I dodaje, że nie wyklucza współpracy z jakimkolwiek partnerem, który specjalizuje się w różnego rodzaju usługach związanych z obsługą przesyłek. Obecni partnerzy firmy prócz Poczty Polskiej to m.in. DHL Parcel, PointPack oraz duże platformy sprzedażowe jak Allegro, Zalando czy Empik.

Firma w ramach inkubatora technologicznego uruchomiła w Poznaniu pierwszy automat do odbioru paczek, który nie wymaga kontaktu ze sprzedawcą. Trwają prace nad wdrożeniem rozwiązania w większej liczbie placówek. Dostawcą automatów jest firma Retail Robotics, której założyciel i prezes Łukasz Nowiński współtworzył i współzarządzał siecią paczkomatów InPost. Tym samym, jak podkreślają eksperci, Żabce może być po drodze z InPostem.

Jeszcze w 2019 r. Żabka obsłużyła ponad 12 mln przesyłek. W 2020 r., jak informuje firma, nastąpił pod tym względem kilkudziesięcioprocentowy wzrost.

Przekaż 1% na Fundację Polsat rozliczając PIT TUTAJ

Współpraca czy konkurencja

Poczta Polska ostatnio nie radziła sobie najlepiej na rynku KEP. Jeszcze w 2019 r. notowała w tym segmencie wzrost obrotów (o prawie 13 proc.). W ub.r. jej przychody z tych usług spadły. Utrata punktów odbioru w sklepach Żabka byłaby nową przeszkodą.

Jak wyglądała realizacja kontraktu ze sklepami według Poczty? - Poczta Polska nie udostępnia informacji na temat wolumenów przesyłek oraz warunków współpracy z kontrahentami, ze względu na ich wrażliwość na bardzo konkurencyjnym rynku usług kurierskich - odpiera Justyna Siwek.

Drugim ważnym elementem sieci odbioru tego operatora są należące do Orlenu stacje paliw i kioski Ruchu.

Spytaliśmy Orlen, czy jest zadowolony ze współpracy z Pocztą Polską i czy zamierza ją kontynuować. Biuro prasowe koncernu odpowiada, że ma z Pocztą Polską umowę czasową, która "jest cyklicznie odnawiana, co w przypadku takich projektów i usług jest standardowym rozwiązaniem. Obecnie trwają prace nad przedłużeniem tej umowy na kolejnych kilka lat".

Orlen dodaje jednak, że "zamierza współpracować także z innymi partnerami przy dostawach paczek na stacje paliw".

Obecnie usługa "Stacja z Paczką" dostępna jest w około tysiącu obiektów Orlenu. "Współpraca przynosi korzyści zarówno PKN Orlen jak i Poczcie Polskiej, dlatego na bieżąco pracujemy z Pocztą Polską nad ciągłym ulepszaniem oferty odbioru przesyłek" - stwierdza biuro prasowe koncernu.

Paliwowy gigant niedawno ogłosił jednak, że chce sam świadczyć usługi odbioru i nadawania paczek. Stanie się więc rywalem Poczty. Argumentuje, że "stawia na kompleksowość usług i konsekwentnie rozwija ofertę pozapaliwową" i dlatego oprócz nowych formatów sprzedaży detalicznej "Orlen w ruchu" zaangażuje się "w rozwój punktów odbioru paczek i usług kurierskich, stawiając własne automaty paczkowe na swoich stacjach i w lokalizacjach miejskich o dużym natężeniu ruchu". Do końca br. chce stworzyć sieć 5,5 tys. punktów nadań i odbiorów przesyłek, w tym 2 tys. automatów paczkowych. We wrześniu br. wprowadzi usługę "Orlen Paczka", obejmującą zarówno maszyny paczkowe, jak i punkty do nadawania i odbierania paczek.

W tej sytuacji Poczta szuka innych partnerów. Jak nas informuje, w tym miesiącu nawiązała współpracę z grupą Eurocash. - To pozwoli na dotarcie z tą formą odbioru szczególnie do mniejszych miejscowości, na terenie których zidentyfikowaliśmy potrzebę zwiększenia elastyczności odbiorów dla klientów Poczty Polskiej - podkreśla rzeczniczka spółki.

Elżbieta Rutkowska, Patrycja Otto

24.02.2021

Dziennik Gazeta Prawna

Dowiedz się więcej na temat: Poczta Polska SA | Żabka Polska SA | przesyłki

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »