Reklama

Poczta wyda 1,2 mld zł na unowocześnienie usług

Narodowy operator przedstawił nową strategię: chce przesunąć punkt ciężkości z listów na przychody z rynków rosnących.

Takie plany firma miała już w poprzednich latach, ale w dłuższej perspektywie. Teraz spieszy się z ich realizacją.

Reklama

- Zmiany, jakie zaszły w czasie pandemii, są tak daleko idące, że musieliśmy zmodyfikować nasze zamierzenia - wyjaśnia prezes Poczty Polskiej Tomasz Zdzikot. 

Ograniczenia związane z COVID-19 przyspieszyły cyfryzację. Tymczasem 70 proc. przychodów operatora generują usługi z rynków schyłkowych - głównie listów. Tylko 30 proc. obrotów pochodzi z szybko rosnących rynków: KEP (przesyłki kurierskie, ekspresowe i paczki), usług logistycznych i cyfrowych.

- W ciągu trzech lat te proporcje muszą się odwrócić - mówi Tomasz Zdzikot. Zaprezentowana wczoraj strategia Poczty przewiduje, że przychody z listów spadną w tym czasie o połowę, natomiast te z rynków rosnących wzrosną trzykrotnie.

Pierwsze założenie będzie łatwe do spełnienia.

"Postępująca cyfryzacja komunikacji powoduje, że od wielu lat maleje liczba nadawanych przesyłek listowych" - podkreśla Poczta. Raport UKE za 2019 rok wskazuje, że listów było wtedy 9,2 proc. mniej niż w 2018 r. W ubiegłym roku tempo spadku przyspieszyło z powodu COVID-19, co uszczupliło wpływy z tych usług.

Już teraz rozlicz swój PIT - nie czekaj do ostatniej chwili

"Plan na 2020 r. zakładał wzrost poziomu przychodów, tymczasem Poczta Polska bardzo mocno odczuła skutki panującej epidemii. W efekcie przychody ze sprzedaży usług listowych i reklamowych w 2020 r. były o 9,5 proc. niższe od planowanych oraz o 5,8 proc. niższe od przychodów osiągniętych w 2019 r." - informuje narodowy operator. W tym roku listów będzie jeszcze mniej.

Wyzwaniem będzie jednak zwiększenie obrotów w sektorze KEP. Do zamknięcia tego wydania "DGP" nie otrzymaliśmy odpowiedzi na pytania o dynamikę przychodów Poczty z tych usług w ubiegłym roku. Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że były mniejsze niż w 2019 r. - mimo przyspieszonego w pandemii wzrostu handlu internetowego i większego wolumenu takich przesyłek. Dla porównania w 2019 r. wzrost przychodów w tym sektorze wyniósł prawie 13 proc.

Poprawa proporcji źródeł przychodów będzie więc wymagała przebudowy sieci logistycznej, zmian technologicznych i organizacyjnych. Mają to zapewnić zwiększone inwestycje. Prezes Poczty podaje, że relacja nakładów inwestycyjnych do przychodów ma wzrosnąć w br. do 5,8 proc. Przy obrotach ok. 7 mld zł oznacza to 400 mln zł inwestycji, a przez trzy lata - 1,2 mld zł. W zeszłym roku wydatki inwestycyjne stanowiły 3,4 proc. przychodów, a rok wcześniej 1,2 proc. Spółka zapowiada pozyskanie pieniędzy z zewnętrznych źródeł, ale nie informuje jakich.

Przeznaczy te środki m.in. na rozbudowę sieci punktów odbioru przesyłek - których dziś jest 13,4 tys., a do 2022 r. ma być 20 tys. - i nowe maszyny do sortowania paczek. Chce też zbudować swoją platformę e-commerce i zainwestuje w system do obsługi e-doręczeń.

1 lipca br. wejdzie w życie ustawa o doręczeniach elektronicznych. Zgodnie z jej zapisami od 1 października br. zamiast papierowych wersji pism urzędowych każdy z nas będzie mógł wybrać formę elektroniczną. Na e-pisma przejdzie też administracja publiczna - chociaż później i stopniowo, np. sądy dopiero w 2029 r. Wyznaczonym operatorem cyfrowym do 2025 r. będzie właśnie Poczta Polska.

- Prace są zaawansowane - odpowiada Tomasz Zdzikot, pytany przez "DGP", na jakim etapie są przygotowania. Zapewnia, że e-doręczenia wystartują na czas.

Elementem strategii jest też "reorganizacja i uelastycznienie warunków pracy". W tym roku oznacza to zwolnienia grupowe, które o 2 tys. zmniejszą liczbę etatów w firmie (sięgającą dziś 80 tys.).

Elżbieta Rutkowska

18.02.2021

Dziennik Gazeta Prawna

Dowiedz się więcej na temat: Poczta Polska SA | listy | cyfryzacja

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »