Ponad 300 milionów na promocję
Aż 2,5 mld złotych Polska przeznaczy w latach 2007-13 na realizację Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna.
Program ten służy wsparciu wszystkich działań i procesów związanych z realizacja najważniejszego krajowego dokumentu w obecnej perspektywie finansowej Unii Europejskiej - Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia. Z pieniędzy tych - na szkolenia i dokształcanie - korzystają pracownicy ponad 20 instytucji zaangażowanych w proces przygotowania, zarządzania, wdrażania, monitorowania, oceny i kontroli realizacji NSRO. Spore środki trafiają jednak także do firm prywatnych zajmujących się rozpowszechnianiem informacji i promocją funduszy strukturalnych w Polsce.
Specyfika programu Pomoc Techniczna polega na tym, że nie organizuje się tu konkursów, a wszystkie projekty - podobnie jak projekty kluczowe w innych programach operacyjnych, które są dobrze przygotowane - otrzymują dotację. Urzędnicy ministerialni publicznie zapewniają jednak, że unijne pieniądze przeznaczone są nie dla wszystkich i nie na wszystko, ale tylko na uzasadnione potrzeby i działania urzędów. Od początku realizacji Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013 do końca 2009 r. złożone zostały 147 wnioski na dofinansowanie o wartości 688 mln zł - niespełna jedna trzecia dostępnej alokacji na lata 2007-13. Wśród nich znajdują się projekty Ministerstwa Rozwoju Regionalnego promujące fundusze europejskie i wiedzę o nich w społeczeństwie, m.in. ,,System informacji o funduszach europejskich na lata 2007-2013'' o wartości 50 mln zł oraz ,,Kampania promocyjna i edukacyjna Funduszy Europejskich w Polsce'' - za 40 mln zł. Działania te służą informacji i promocji, stworzeniu i prowadzeniu stron internetowych, kampaniom promocyjnym w różnych środkach przekazu, organizacji szkoleń oraz seminariów na temat możliwości uzyskania wsparcia z budżetu UE.
Na komunikację i promocję funduszy europejskich w ramach PO PT na lata 2007-13 zaplanowano łącznie blisko 78 mln euro, czyli ok. 310 mln zł. W ramach Priorytetu 4 na działania promocyjno - informacyjne dotyczące funduszy europejskich rozstrzygnięto dotąd trzy konkursy, organizowane co roku od 2007 r. Za każdym razem dofinansowanie uzyskiwało po kilkanaście projektów, a kwota dotacji wynosiła 5-6 mln zł. O dotację mogły ubiegać się podmioty z wyjątkiem osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, które musiały zapewnić swoim projektom powszechny odbiór i co najmniej ponadregionalny zasięg. W szczególności byli to wydawcy tytułów prasowych, informacyjne portale internetowe, publiczni oraz komercyjni nadawcy telewizyjni i radiowi, o zasięgu co najmniej ponadregionalnym, producenci nagrań telewizyjnych, producenci filmowi oraz organizacje pozarządowe.
Wartość dofinansowania Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ustaliło na dwóch poziomach: od 50 tys. zł do 1,5 mln zł dla projektów z dominującym udziałem telewizji (przynajmniej 60 proc.) oraz od 20 tys. zł do 500 tys. zł dla projektów pozostałych. Wymagany udział własny wnioskodawcy wynosił 20 proc. kosztów przedsięwzięcia. W konkursach realizowano projekty w trzech liniach tematycznych: projekty medialne (emisja audycji telewizyjnych, emisja audycji radiowych, publikacja serii artykułów prasowych), projekty edukacyjne oraz akcje informacyjne dla młodzieży i studentów.
Dotychczas beneficjentami pieniędzy przeznaczonych na promocję funduszy europejskich było wiele znanych firm. Są to zarówno telewizje publiczne (głównie TVP, ale także i TVN oraz MTV), stacje radiowe i wydawnictwa (w tym trzykrotnie Agora, ponadto Axel Springer, Wprost, Presspublica, Pascal). Promocją zajmowały się także znane instytucje, m.in. Fundacja im. Schumanna, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej, Konfederacja Pracodawców Prywatnych, Polska Konfederacja Przedsiębiorców Prywatnych Lewiatan, Instytut Zachodni, a nawet Krajowe Stowarzyszenie Sołtysów.
Rafał Makowski