Prawdziwy problem z RTV i AGD

Z ponad 300 tys. w 2008 r. do ponad 386 tys. w 2010 r. wzrosła liczba skarg kierowanych do miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów - informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dotyczyły one zwłaszcza problemów z zakupami butów, ubrań oraz sprzętu RTV i AGD.

Z ponad 300 tys. w 2008 r. do ponad 386 tys. w 2010 r. wzrosła liczba skarg kierowanych do miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów - informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Dotyczyły one zwłaszcza problemów z zakupami butów, ubrań oraz sprzętu RTV i AGD.

Jak poinformowała w komunikacie przesłanym do mediów rzecznik prasowa UOKiK Małgorzata Cieloch, w 2010 roku najczęściej rozpatrywano skargi na problemy z reklamacją wadliwych produktów. Konsumenci mieli problemy z dochodzeniem swoich praw m.in. w przypadku słabej jakości obuwia i odzieży (63 tys. skarg), sprzętu RTV i AGD (37 tys.), elementów wyposażenia mieszkania (24 tys.), komputerów (14 tys.).

"Rzecznicy interweniowali wtedy, gdy m.in. sklep odrzucał reklamację, powołując się na opinię własnych rzeczoznawców, nie przestrzegał 14-dniowego terminu na jej rozpatrzenie lub uzależniał otrzymanie odpowiedzi od osobistej wizyty konsumenta w sklepie" - wyjaśniła rzecznika.

Reklama

Jak wynika z danych UOKiK, w ostatnich latach wzrosła ponadto skala nieprawidłowości dotyczących zakupów przez Internet. Problemy dotyczyły niezrozumiałych umów, braku informacji o prawie do odstąpienia od umowy sprzedaży w ciągu 10 dni i braku regulaminu e-sprzedawcy. Zdarzały się także przypadki fałszowania podpisów na umowach lub niewysłania zamówionego towaru.

Prawie co dziesiąta skarga (37 tys.) dotyczyła usług telekomunikacyjnych. Najczęściej dotyczyły one wad telefonów komórkowych kupionych w promocji, uruchomienia dodatkowej usługi niezgodnie z umową, przerw w dostępie do Internetu i zawyżonych rachunków.

W przypadku usług budowlanych (16 tys. porad) konsumenci interweniowali u rzeczników konsumentów w sprawie nie zawarcia umowy w formie pisemnej, niskiej jakości stosowanych materiałów oraz żądania zapłaty wyższej ceny niż umówiona. Skargi na firmy świadczące usługi turystyczne dotyczyły natomiast gorszego standardu zakwaterowania, zmian w programie wycieczki, niskiej jakości wyżywienia i skrócenia imprezy.

Małgorzata Cieloch podkreśliła, że w latach 2008-2010 wzrosła liczba skarg dotycząca usług finansowych - z 15 tys. do 22 tys. Działania rzeczników konsumentów związane przede wszystkim z umowami w sprawie kredytów hipotecznych, działalnością firm windykacyjnych, błędnym naliczaniem opłat oraz problemami z wydostaniem się z tzw. spirali długów.

Zgodnie z obowiązującym prawem, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmuje działania w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. W przypadku problemów indywidualnych można liczyć na bezpłatną pomoc 371 działających na terenie całego kraju miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów. Porady udzielane są również pod numerem infolinii 0 800 007 707.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »