Reklama

Rynek wycenił komunistyczny dziennik, czyli jak się zarabia na plotkach o notablach

Organ partii komunistycznej notowany na giełdzie? W Chinach to możliwe. "Renmin Ribao" zebrała w ramach pierwszej oferty publicznej 1,4 mld juanów (700 mln zł) - trzykrotnie więcej, niż się spodziewano.

Innymi słowy dziennik, będący jako organ KC KPCh pekińskim odpowiednikiem sowieckiej "Prawdy", został wyceniony przez rynek na 876 mln dol., czyli na 93 proc. aktualnej kapitalizacji "New York Timesa". Krok jest pomyślany jako kolejny na drodze ekspansji chińskich mediów, a co za tym idzie także chińskiego spojrzenia na świat. "Renmin Ribao" już teraz utrzymuje swoją stronę internetową w siedmiu wersjach: poza chińską newsy firmowane logo KPCh można też przeczytać po angielsku (jako "People's Daily"), arabsku, francusku, hiszpańsku, japońsku, koreańsku i rosyjsku.

Reklama

Gazeta mimo silnej cenzury cieszy się w Chinach dużą popularnością m.in. ze względu na ekskluzywne wiadomości o elitach państwa. Jeśli partia decyduje się na ujawnienie jakiejś informacji w sposób półoficjalny, zazwyczaj wybiera łamy "Renmin Ribao". Stopień jej powiązań z władzami symbolizuje to, że jej logo po dziś dzień stanowi ręczny zapis tytułu, który wyszedł spod pióra Mao Zedonga. Pod auspicjami tytułu wydawany jest także nacjonalistyczny tabloid "Huanqiu Shibao" (dostępny także w wersji anglojęzycznej jako "Global Times"), gazeta stworzyła też własną wyszukiwarkę Jike.

Chińskiemu dziennikowi daleko jednak do wartości największych światowych wydawców prasy. Zazwyczaj to oni, a nie poszczególne tytuły, są notowani na giełdach. Pod tym względem liderem jest Reed Elsevier, wydawca specjalistycznej prasy naukowej i biznesowej (m.in. "New Scientist" i "The Lancet"), działający jednak również w branży doradczej. Według "Forbesa" spółka jest warta 19,3 mld dol. Miejsce drugie zajmuje Pearson, który poza wydawaniem książek jest także właścicielem "Financial Timesa". Amerykański magazyn wycenił wartość spółki na 15,8 mld dol. Wśród polskich wydawców prasy na giełdzie notowana jest Agora, wydająca "Gazetę Wyborczą" i "Metro". Jej wartość rynkowa jednak maleje; teraz wynosi 567 mln zł. Akcje spółki kosztują nieco ponad 10 zł, podczas gdy w rekordowym marcu 2000 r. ich cena sięgała 188 zł.

Michał Potocki

25 kwietnia 2012 (nr 81)

Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i bądź na bieżąco z informacjami gospodarczymi

Dowiedz się więcej na temat: media | dziennik | rynek

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »