Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przeprowadzi badanie oceny wpływu ograniczenia sprzedaży produktów rolnych w formie marek własnych na pozostałych uczestników rynku. Także UOKiK angażuje się w przyszłą reformę marek własnych polskich producentów w sieciach handlowych.
Marki własne znikną ze sklepów w Polsce? Trwa badanie
Badania mają wykazać, czy konieczna jest interwencja ustawodawcza, na co wskazała rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, która otrzymała pismo w tej sprawie. Minister Agnieszka Majewska zauważyła w serwisie dlahandlu.pl, że badania rynku mogą pokazać, czy konieczne są zmiany ustawodawcze całego systemu marek własnych w sieciach handlowych, czy też zmiany powinny dotyczyć wyłącznie niektórych towarów, np. produktów spożywczych.
"Badanie ma być podzielone na dwa etapy. Pierwszy etap obejmuje identyfikację marek własnych na rynku mięsa i przetworów mięsnych oraz mleka i przetworów mlecznych, wraz z udziałem marek własnych w rynku. Drugi etap to badanie ankietowe, które będzie skierowane do producentów marek własnych na rynku produktów mleczarskich i mięsnych" - przekazało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi portalowi wiadomoscihandlowe.pl.
Rzecznik chciałaby, aby ewentualne zmiany nie dotyczyły wszystkich przedsiębiorców. Jej zdaniem wyłączenia powinny dotyczyć handlowców z sektora MŚP. "W przypadku takich podmiotów prowadzenie handlu detalicznego produktami pod własną marką nie wpływa bowiem na funkcjonowanie rynku tak, jak dzieje się to w przypadku dużych sieci dyskontowych" - czytamy w serwisie.
Ograniczenia dla marek własnych są, ale nie działają
Z inicjatywą badania marek własnych w sieciach handlowych wyszedł resort rolnictwa. Stefan Krajewski chce sprawdzić, jak poszczególne sieci handlowe radzą sobie z udziałem marek własnych i bez nich oraz jak obecność tych produktów w jednej sieci wpływa na jej konkurencję.
Przepisy regulujące ograniczenia udziału marek własnych w sprzedaży sklepów wprowadzone zostały w listopadzie 2002 r., informuje resort rolnictwa w serwisie wiadomoscihandlowe.pl:
"Czynem nieuczciwej konkurencji jest wprowadzanie do obrotu przez sieci sklepów dyskontowych towarów w ilości przewyższającej 20 proc. wartości obrotów z markami stanowiącymi własność właściciela sieci lub podmiotów zależnych" - czytamy w nowelizacji ustawy z 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Badania mają trwać od marca br., a ich efekty mamy poznać do końca listopada 2025 roku.












