Reklama

Wojna o opłaty za tory. W Polsce drożej niż w Niemczech

Przewoźnicy podnoszą ceny biletów w proteście przeciwko planowanej podwyżce stawek za dostęp do torów. Decyzja UTK w tym miesiącu. Przewozy Regionalne mają na wakacje niemiłą niespodziankę: obowiązkową dopłatę - od 3 do 5 zł - do biletów jednorazowych w pociągach kursujących Centralną Magistralą Kolejową.

Dotyczy to wszystkich składów InterRegio jeżdżących z Warszawy w kierunku Katowic i Krakowa przez stację PKP Idzikowice, czyli m.in. "Matejko", "Piast", "Skrzyczne" i "Nikifor".

Reklama

- Wprowadziliśmy dodatkową opłatę w związku z wysokimi kosztami dostępu do infrastruktury kolejowej. To niepopularny ruch, ale CMK należy pod tym względem do najdroższych linii w kraju - mówi Katarzyna Mirowska z Przewozów Regionalnych.

Ten ruch ma pomóc przewoźnikom w walce o zablokowanie szykowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe podwyżki za dostęp do torów. Mają one wzrosnąć o 15 - 19 proc. Nowy cennik ma wejść w życie 10 grudnia. Teraz Urząd Transportu Kolejowego rozpatruje wniosek PKP PLK. Propozycja zarządcy torów nie podoba się branży.

Kolejowa destrukcja

- Stawki za dostęp do infrastruktury kolejowej w Polsce należą do najwyższych w Europie, przy czym jej jakość znacznie odbiega od średniej w UE. W Niemczech przewoźnik płaci za jazdę po torach dwa razy mniej, a infrastruktura jest trzy razy lepsza - twierdzi prezes Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych Rafał Milczarski.

Jak wynika z danych UTK, średnia minimalna stawka za dostęp do torów dla pociągów towarowych w UE wynosi 3,71 euro za km, w Polsce - 4,40 euro. W pociągach pasażerskich wypadamy poniżej średniej, ale mniej za jazdę po torach płaci się m.in. w Holandii, Hiszpanii, Szwecji i Czechach.

ZNPK zrzesza ponad 90 proc. przewoźników w Polsce. Według ekspertów tej instytucji, stawki dostępu do infrastruktury pochłaniają średnio 30 proc. kosztów ponoszonych przez spółki kolejowe. Ostrzegają, że podwyżka o 15 - 19 proc. - plus prognozowane wzrosty cen paliw i energii trakcyjnej - negatywnie odbije się na kondycji przewoźników.

- Spodziewam się na kolei procesu systemowej destrukcji. Nie mogąc pokryć kosztów, spółki będą ograniczać przewozy. To spowoduje niższe wpływy z opłat za dostęp do infrastruktury dla PKP PLK. Wtedy PLK będą próbowały rekompensować mniejsze wpływy kolejnymi podwyżkami. To błędne koło - straszy prezes Milczarski.

Kompromis czy restrukturyzacja

Według prezesa CTL Logistics Jacka Bieczka, proponowane stawki mają znamiona wykorzystywania monopolistycznej pozycji PKP PLK. Jak ostrzega, podwyżka będzie oznaczać pogorszenie konkurencyjności transportu kolejowego w stosunku do drogowego. - Ceny dostępu do torów będą szły w górę, dopóki nie dojdzie do zmian, które poprawią efektywność PKP PLK. To jedyna spółka kolejowa, która dotychczas całkowicie oparła się restrukturyzacji - przypomina Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych Tor.

Do apeli przewoźników resort transportu podchodzi z dystansem. Podkreśla, że skala planowanej podwyżki została złagodzona. Pierwsza została przez UTK odrzucona 10 maja po frontalnej krytyce przewoźników.

Przewoźnicy zawsze będą narzekać

- Niezależnie od tego, jakich stawek by nie zaproponował zarządca infrastruktury, przewoźnicy zawsze będą narzekać - mówi DGP wiceminister transportu Andrzej Massel. - To naturalne, że każdy woli płacić mniej niż więcej. W mojej ocenie ten projekt już jest kompromisem ze strony PLK. Ale ostateczna ocena należy do prezesa UTK - zastrzega.

- Decyzja w sprawie stawek jest przedmiotem postępowania wewnątrz UTK. Prezes powołał biegłego rewidenta, który do połowy lipca powinien przygotować opinię. Potem dajemy sobie tydzień na decyzję - mówi rzecznik UTK Maciej Domański. - Wszystko będzie jasne w lipcu - zapowiada.

Konrad Majszyk

3 lipca 12 (nr 127)

Biznes INTERIA.PL na Facebooku. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Dowiedz się więcej na temat: Stawek | w polsce | niemczech | tym | opłaty | dostęp | wojna | ceny biletów | tory | tor | UTK

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »