Reklama

Zastrzyk pieniędzy dla TVP to rewolucja na rynku

Reforma mediów publicznych budzi kontrowersje. Komercyjna konkurencja Telewizji Polskiej i Polskiego Radia boi się dumpingu reklamowego, jeśli zacznie obowiązywać składka audiowizualna.

Pobierz darmowy: PIT 2015

Reklama

Pakiet trzech projektów - o składce audiowizualnej, mediach narodowych i przepisach końcowych - jest już gotowy. - Obecnie trzy kwestie czekają na decyzję polityczną - wyjaśnia nam Krzysztof Czabański, wiceminister kultury odpowiedzialny za reformę mediów publicznych.

Pierwsza to wysokość składki. W projekcie mowa o 15 zł miesięcznie, ale ostateczna kwota może wynosić 11-12 zł, czyli połowę obecnego abonamentu. Druga sporna sprawa to wygaszanie umów pracowników mediów publicznych, które mają być przekształcone w media narodowe. - Być może obejmie ono tylko kadrę kierowniczą, a już nowi szefowie będą dokonywać zmian personalnych na normalnych warunkach - zdradza Czabański.

Trzeci temat dotyczy zaś daty złożenia projektu w parlamencie. Jest szansa, że stanie się to pod koniec kwietnia.

Branżę dużo bardziej elektryzują jednak inne kwestie. Komercyjni konkurenci TVP i PR zwracają uwagę, że na mocy nowych przepisów o powszechnej opłacie audiowizualnej budżety mediów publicznych zasilą gigantyczne kwoty - do podziału, wedle szacunków autorów ustawy, będzie od 1,5 mld do nawet 2,8 mld zł. A jednocześnie nadawcy publiczni wciąż będą prężnie funkcjonować na rynku reklam.

Tymczasem dziś TVP jako jedyny nadawca publiczny w Europie jest w tak dużym stopniu finansowany z reklam - stanowią one aż 80 proc. jej wpływów. W projekcie znalazł się co prawda zapis, w którym mowa, że "narodowe instytucje radiofonii i telewizji podejmują działania na rzecz ograniczenia emisji reklam", ale szczegółów brak. Czabański rozwiewa wątpliwości i stwierdza, że w obecnej sytuacji mediów publicznych na to nie stać i do tematu można wrócić w przyszłości.

- Nie jestem zwolennikiem biedamediów publicznych. Zawsze uważałem, że powinny mieć one zapewnione stabilne finansowanie, po to by wyznaczać standardy i nie ścigać się z mediami komercyjnymi. Ale finansowanie powinno być powiązane z kontrolą racjonalności wydatków i kontrolą warunków konkurencji, choćby po to, aby nie pojawił się dumping reklamowy - podkreśla Kazimierz Gródek, prezes Grupy RMF.

W podobnym tonie wypowiadają się też telewizyjni gracze. - Wieloletnie zaniedbania dotyczące zasad finansowania TVP spowodowały niezdrową sytuację, która wymaga jak najszybszej naprawy - mówi Dariusz Dąbski, prezes Telewizji Puls, i dodaje, że TVP powinna wycofać się z rynku reklamy i skupić na realizowaniu misji, finansując jej realizację nową opłatą audiowizualną.

- Aby dalej się rozwijać, rynek potrzebuje stabilizacji i jasnych oraz przejrzystych zasad - dodaje Dąbski. Od jednego z menedżerów słyszymy wprost, że w skrajnej sytuacji pieniądze z abonamentu będą służyły dyskontowaniu cen reklam i nie zyskają na tym widzowie, tylko reklamodawcy.

- Ale nie sądzę, żeby ktokolwiek chciał na ten temat z nami rozmawiać. Wygląda na to, że o kształcie reformy najgoręcej dyskutują ze sobą wiceminister z prezesem TVP - powiedział kąśliwie jeden z naszych rozmówców. To komentarz do wewnętrznych sporów w PiS. Nieoficjalnie mówi się o tym, że prezes TVP walczy o utrzymanie stanowiska i jest w sporze z Czabańskim. Wedle projektu nowej ustawy nowi szefowie mediów publicznych zostaną wyłonieni w konkursie.

Spokojniejsza jest branża reklamowa. Na ograniczeniu działalności komercyjnej TVP zyskałyby stacje komercyjne, które dostałyby mocny argument do podniesienia cen.

- Kontynuacja obecnych działań, czyli skupienie się w jeszcze większym stopniu na niekomercyjnym kontencie, i tak spowodowała spadek zasobów (porównując I kwartał 2016 do I kwartału 2015 r. TVP sprzedała o 20 proc. czasu reklamowego mniej - red.) - zauważa Sergiusz Geller z domu mediowego Havas Media Group. Dodaje, że zwiększenie nakładów na produkcje własne, w tym programy historyczne, a w następstwie dalszy spadek udziałów nie będzie tak groźny właśnie dzięki wpływom z abonamentu.

Autor: Barbara Sowa

14.04.2016

Dowiedz się więcej na temat: abonament | TVP | abonament rtv | media

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »