Kolej czeka istne trzęsienie ziemi

Nowy wiceminister infrastruktury Andrzej Massel, odpowiedzialny w resorcie za kolej, we wtorek 28 grudnia przedstawi propozycje personalne dotyczące spółek kolejowych - zapowiedział w czwartek minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.

Nowy wiceminister infrastruktury Andrzej Massel, odpowiedzialny w resorcie za kolej, we wtorek 28 grudnia przedstawi propozycje personalne dotyczące spółek kolejowych - zapowiedział w czwartek minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.

Premier Donald Tusk powołał nowego wiceministra w środę, ale obowiązki Massel obejmie 28 grudnia.

- To jest bardzo dobry fachowiec. Został powołany w środę wieczorem, ale swoje obowiązki obejmie we wtorek 28 grudnia. Umówiliśmy się rano na rozmowę. Ma przedstawić własne propozycje zmian personalnych w spółkach kolejowych - powiedział Grabarczyk w TOK FM.

Jego zdaniem Massel jest "wyjątkowo kompetentny". - Dlatego to on sformułuje wnioski personalne i będziemy je stopniowo wdrażać - zapowiedział szef resortu infrastruktury. Dodał, że "to będzie trzęsienie ziemi w tych spółkach, nie tylko jeśli chodzi o zarządy, ale o wszystkie stopnie zarządzania, bo brak troski o pasażera można było obserwować na tych najniższych nawet stanowiskach".

Massel zastąpił Juliusza Engelhardta, który został odwołany ze stanowiska wiceministra w związku z bałaganem, jaki zapanował na polskiej kolei po wprowadzeniu nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów, który obowiązuje od 12 grudnia. Pasażerowie skarżyli się na brak informacji, na dworcach brakowało rozkładów albo zawierały one błędy. Ponadto atak zimy powodował liczne usterki taboru i infrastruktury kolejowej - skutkowało to nawet kilkugodzinnymi opóźnieniami pociągów.

Reklama

Premier Donald Tusk, informując we wtorek o odwołaniu Engelhardta zapowiedział, że nowym wiceministrem odpowiedzialnym za kolej powinien zostać fachowiec "z zewnątrz". Szef rządu nie ukrywał, że jednym zadań nowego wiceministra ma być szybka rekomendacja zmian personalnych w spółkach kolejowych.

Grabarczyk powiedział w wywiadzie, że liczy na to, iż w okresie świątecznym kolej sobie poradzi. - Wdrożyliśmy system zarządzania kryzysem, codziennie spotyka się sztab. W kilku posiedzeniach uczestniczyłem osobiście. Zawrócono część pracowników z urlopów, części ten urlop wstrzymano, wszystko po to, by klienci byli zadowoleni - dodał.

Zapowiedział, że w styczniu resort przedstawi projekt zmian w prawie, na podstawie których regulator rynku kolejowego - Urząd Transportu Kolejowego uzyska nowe kompetencje, co pozwoli zapanować nad chaosem na kolei.

Andrzej Massel urodził się w 1965 r. Jest absolwentem Wydziału Budownictwa Lądowego Politechniki Gdańskiej. Na tej samej uczelni w 1997 r. obronił rozprawę doktorską.

Od początku lat 90. Massel pracuje w Centrum Naukowo-Technicznym Kolejnictwa, przemianowanym później na Instytut Kolejnictwa. Od 2005 r. jest zastępcą dyrektora ds. studiów i projektów badawczych. W latach 2000-2001 był pełnomocnikiem marszałka województwa pomorskiego ds. transportu kolejowego. W latach 2001-2002 zasiadał w Radzie Nadzorczej PKP SKM w Trójmieście.

Nowy wiceminister należy do zarządu Krajowej Sekcji Kolejowej Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP oraz Komitetu Rozwoju Kolei Dużych Prędkości w Polsce.

Jest współautorem licznych prac dotyczących inwestycji transportowych, w tym studiów wykonalności modernizacji linii E-65 Warszawa - Działdowo - Gdynia i budowy jednego z odcinków pierwszej linii warszawskiego metra. Kierował realizacją wstępnego studium wykonalności budowy polskiej linii dużych prędkości, tzw. linii Y. Był współautorem zaakceptowanej przez rząd strategii rozwoju branży kolejowej do 2030 roku tzw. Master Planu dla transportu kolejowego.

Kolekcjonuje archiwalne rozkłady jazdy i stare pocztówki oraz fotografie o tematyce kolejowej.

INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »