KRRiT: Polsat News i TVP najbardziej bezstronne w kampanii prezydenckiej

Polsat News i programy TVP najlepiej realizowały kryteria misji publicznej, relacjonując kampanię prezydencką; Telewizja Trwam zrealizowała je w najmniejszym stopniu - wynika z monitoringu przeprowadzonego przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji analizowała kampanię wyborczą w programach telewizyjnych i radiowych, emitowanych w dniach 24 kwietnia - 8 maja oraz 11 maja - 22 maja. W części poświęconej telewizji Rada przyglądała się głównym wydaniom serwisów informacyjnych Telewizji Polskiej, TVN-u, Polsat-u, TV Trwam. Badania stacji radiowych objęły Programy 1, 3 i 4 Polskiego Radia oraz Radio Zet, RMF FM, Radio Maryja i TOK FM. Badano również czas ekspozycji poszczególnych kandydatów.

W przypadku stacji telewizyjnych, KRRiT brała pod uwagę przede wszystkim spełnianie kryteriów misji publicznej w materiałach poświęconych kampanii - obligatoryjnych dla Telewizji Polskiej i "mile widzianych" wśród nadawców komercyjnych. Rada brała pod uwagę kryteria takie jak: pluralizm, bezstronność, wyważenie i jakość warsztatowa.

Reklama

"Kryteria misji publicznej najlepiej realizowały, podobnie jak w poprzednich kampaniach, Polsat News, TVP1 i TVP Info, a w dalszej kolejności TVN24 i TVP2; a w drugiej turze (...) Polsat News, TVP 1 i TVN 24, w dalszej kolejności TVP Info i TVP2. W najmniejszym stopniu kryteria te zrealizowała Telewizja Trwam, co jest konsekwencją braku pluralizmu i wyraźnie pozytywnego stosunku dziennikarzy do przedstawicieli tylko jednej partii" - czytamy w piątkowym komunikacie KRRiT.

KRRiT stwierdziła również, że różnice między czasem ekspozycji Andrzeja Dudy i Bronisława Komorowskiego w obu turach wyborów były minimalne. W pierwszej turze Andrzej Duda był obecny 30 minut w serwisach informacyjnych i 2 godziny i 23 minuty w audycjach publicystycznych, podczas gdy Bronisław Komorowski odpowiednio: 33 minuty i 1 godz. 51 minut. W II turze czas ten wynosił odpowiednio: 1 godz. i 53 minuty w serwisach informacyjnych i 2 godz. 27 minut w publicystycznych dla Andrzeja Dudy, oraz 2 godz. 4 minuty i 2 godz. 36 minut dla Bronisława Komorowskiego.

Rada zwróciła również uwagę na pojawiające się w opinii publicznej zarzuty o faworyzowaniu przez TVP Bronisława Komorowskiego w II turze wyborów. "Wbrew temu co stało się przedmiotem dyskusji opinii publicznej, nie było znaczącej różnicy w czasach ekspozycji Andrzeja Dudy i Bronisława Komorowskiego w programach TVP" - podano w komunikacie.

Z zaprezentowanych danych wynika, że Andrzej Duda w obu turach był częściej obecny w programach publicystycznych, i równie często w audycjach informacyjnych TVP.

KRRiT podkreśliła też, niski - według niej - poziom dyskusji i informacji o toczącej się kampanii wyborczej prezentowanych w telewizji.

"Niepokojące jest to, że w niewielu audycjach wyemitowanych przed I turą wyborów znalazły się informacje o rzeczywistych prerogatywach prezydenta, co mogło mieć znaczenie w kontekście realizacji składanych przez kandydatów obietnic. W znacznej mierze dyskusję w mediach zdominowały tematy związane ze sposobem prowadzenia kampanii i sondażami, pozbawiona była ona jednak walorów edukacyjnych i poznawczych" - zaznaczyła KRRiT. Jak dodała, nieco lepiej pod tym względem prezentowała się sytuacja przed II turą.

Z kolei monitoring stacji radiowych skupił się na obecności tematyki wyborczej i ekspozycji kandydatów na antenach poszczególnych stacji, w pasmach największej słuchalności. Jak wynika z badań, najwięcej czasu tej tematyce w obu turach wyborów poświęcono na antenie Radia Maryja i Polskiego Radia.

"Przed I turą wyborów najwięcej czasu poświęcono kandydatom o najwyższych notowaniach w sondażach: Andrzejowi Dudzie i Bronisławowi Komorowskiemu. Przed II turą głosowania łączny czas poświęcony kandydaturze Bronisława Komorowskiego we wszystkich dziennikach (poza Radiem Maryja) był dłuższy niż poświęcony Andrzejowi Dudzie" - podał regulator.

KRRiT, wyróżniając Radio Maryja, zwróciła uwagę, że większość czasu poświęcanego na jej antenie Bronisławowi Komorowskiemu (66 proc. w I turze i 67 proc. w II turze) "było wypełnione przekazami negatywnie oceniającymi działania kandydata w czasie kampanii i prezydentury", czego regulator nie stwierdził u innych nadawców radiowych.

PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »