Mundial - piłkarskie święto pieniądza?

Mistrzostwa Świata FIFA są nieoficjalnie największym wydarzeniem sportowym na świecie. Jak się okazuje, to także jedna z najlepszych możliwości zarobienia dużych pieniędzy dla wszystkich, którzy są zaangażowani w tę imprezę. Ile i kto zarobi na tegorocznym święcie piłki nożnej?

Mundial to nie tylko piłkarska fiesta dla kibiców, która w tym roku trwać będzie ponad miesiąc, tj. od 14.06.-15.07.2018, ale również globalne wydarzenie, na którym można zainkasować fortunę.

W tej edycji udział wezmą 32 reprezentacje narodowych drużyn piłkarskich, co pozwoli przyciągnąć uwagę i pieniądze ponad miliarda ludzi zarówno w trakcie trwania imprezy, ale także przed oraz jeszcze długo po jej zamknięciu. Kto i ile zainkasuje na tej piłkarskiej imprezie?

Nano Interactive zebrało i opracowało najciekawsze fakty dotyczące kwestii finansowych związanych z mistrzostwami świata, o których prawdopodobnie nie wiedzieliście:

Reklama

1. FIFA zarobiła na ostatnim turnieju w Brazylii 2,6 mld dolarów, odnotowując przychód na poziomie 4,8 mld dolarów, gdzie koszty stanowiły 2,2 mld dolarów. Eksperci szacują, że tegoroczne profity FIFA będą na podobnym poziomie co w trakcie ostatniej imprezy.

2. Rosja po raz pierwszy w historii zorganizuje mistrzostwa świata w piłce nożnej. Koszty organizacji imprezy zamkną się w rekordowej kwocie 19,2 mld dolarów.

3. Dzięki piłkarskiemu turniejowi w Rosji, globalne wydatki na reklamę zwiększą się w tym roku o 7,4 proc. do poziomu 628 mld dolarów - wynika z prognoz eMarketer-a. W Polsce rynek reklamowy może urosnąć, dzięki piłkarskiemu świętu, o ok. 5 proc. - estymują eksperci Nano Interactive. Obok bardzo dobrej koniunktury rynkowej, która nakręca wzrost wydatków na reklamę w naszym kraju, to właśnie mundial będzie główną przyczyną wzrostu całego rynku.

4. Pula nagród dla uczestniczących zespołów przyznawanych przez FIFA w tegorocznym turnieju wyniesie rekordowe 400 mln dolarów vs 358 mln w 2014 roku.

5. Samo uczestnictwo w imprezie jest opłacalne z finansowego punkty widzenia. Każdy z 32. partycypujących zespołów otrzymuje 8 mln dolarów, tj. około 30 mln złotych plus zwrot kosztów na poziomie około 1,5 mln dolarów.

6. Zwycięska drużyna dostanie nagrodę pieniężną w wysokości 38 mln dolarów. Zespół, który zajmie drugie miejsce zainkasuje 28 mln dolarów, a trzeci 24 mln dolarów.

7. Dodatkowo, każda z narodowych federacji przygotowała własną nagrodę pieniężną za zdobycie 1. miejsca, np. Niemcy mają otrzymać 8 mln euro, a Anglicy 5 mln funtów.

8. Polski zespół za zakwalifikowanie się do turnieju w Rosji otrzymał do podziału 10,5 mln zł. Najwięcej przelano na konto Roberta Lewandowskiego oraz Piotra Zielińskiego po 560 tysięcy zł. Na konto trenera Adama Nawałki wpłynęły 4 mln zł.

9. Głównymi sponsorami Mistrzostw Świata FIFA są firmy: Adidas, Coca-Cola, Grupa Wanda, Gazprom, Qatar Airways, Hyundai i Visa. Według ekspertów kwota, którą zapłaciły powyższe firmy za sponsoring jest zbliżona do tej z 2014 w Brazylii, tj. 1,6 miliarda dolarów.

10. Firmy wydadzą globalnie na reklamę związaną w sposób bezpośredni lub pośredni z turniejem piłkarskim kilkadziesiąt miliardów dolarów, z których ponad 43% będą stanowiły wydatki na reklamę internetową - podaje Nano Interactive. Po raz pierwszy na tak dużą skalę będzie wykorzystywana reklama intencyjna, która jest połączeniem danych z wyszukiwarek (search) oraz kampanii display i wideo, dostępna także w Polsce.

11.Fox i Telemundo zakupiło od FIFA prawo do transmisji TV w 2018 i 2022 roku za 1,25 miliarda dolarów.

12.Ponad 15 000 wolontariuszy będzie pomagało organizatorom turnieju w Rosji, co pozwoli zredukować koszty na poziomie około 555 milionów rubli.

Nano Interactive jest jedną z wiodących w Europie firm w zakresie search targetingu oraz reklamy intencyjnej w czasie rzeczywistym.

Rynki szykują się na mundialowe żniwa Rynki finansowe dość skutecznie reagują na wszelkie dostępne informacje. Niemniej jednak chcemy się pokusić o analizę niektórych istotnych akcji, które mogą wygenerować znaczne korzyści w związku z mistrzostwami świata w piłce nożnej 2018. Na początek przyjrzyjmy się partnerom, sponsorom i powiązanym firmom regionalnym: większość z nich to spółki akcyjne: - Adidas - Coca-Cola - Gazprom - Hyundai Motor - Visa - Anheuser-Busch InBev - Hisense Kelon (spółka zależna Hisense) - McDonald's - China Mengniu Dairy - Alrosa (rosyjska grupa kapitałowa zajmująca się wydobywaniem diamentów) - Rostelecom (rosyjskie przedsiębiorstwo telekomunikacyjne). Naszym zdaniem ze wszystkich spółek wymienionych powyżej najkorzystniejszą ekspozycję na mundial mają Adidas i China Mengniu Dairy. Ze względu na fakt, iż Adidas będzie powszechnie reklamowany i że jest to marka produktów szybkozbywalnych, wydarzenie to może pozytywnie wpłynąć na sprzedaż. Jednak rynek nie będzie w stanie efektywnie wycenić tej możliwości przed rozpoczęciem mistrzostw, dlatego należy się liczyć z błędami w wycenach akcji w obie strony. China Mengniu Dairy to mniej oczywisty wybór. Spółka podpisała umowę jako sponsor mundialu w grudniu ubiegłego roku i poza największym przewidywanym budżetem reklamowym będzie dostawcą jogurtu pitnego pod marką mistrzostw na terytorium Chin. Biorąc pod uwagę zapowiedzi prezydenta Xi Jinpinga, że Chiny staną się futbolową potęgą, całe przedsięwzięcie nabiera charakteru narodowego: mundial będzie budził w Chinach powszechne zainteresowanie bez względu na fakt, iż Państwo Środka nie zakwalifikowało się do uczestnictwa.

Inwazja chińskich reklam online

Według grupy medialnej Zenith, Chiny przewidują największe wydatki na reklamę internetową, tj. około 835 mln USD. Mimo iż w porównaniu z rocznymi wydatkami chińskich firm na reklamę online (80,4 mld USD) może się to wydawać niewiele, może to wpłynąć w pewnym stopniu na platformy reklamowe. Największym graczem pod względem reklamy PPC jest Baidu ze względu na własną wyszukiwarkę i powiązane sieci. Tencent - z coraz większym udziałem w reklamach online na urządzenia mobilne - może również okazać się wygranym w tym rozdaniu.

Zakłady sportowe

Poza reklamami online przewidujemy, że mundial pozytywnie wpłynie na zakłady sportowe. Największe spółki akcyjne w tym sektorze to GVC Holdings, William Hill, Playtech, Kindred Group i Betsson.

Pozostałe kategorie

Oczywistą znaczącą kategorią poza wyżej wymienionymi jest browarnictwo, jednak mundial to zbyt małe wydarzenie i trwa zaledwie miesiąc, dlatego nie przewidujemy istotnych wzrostów ani zmian cen akcji spółek piwowarskich w tym zakresie. Poprzednie mistrzostwa nie skutkowały istotnym wzrostem popytu na piwo. Peter Garnry, dyrektor ds. strategii rynków akcji w Saxo Banku
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Mundial 2014
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »