Podróżnicy w mediach. Odkrywcy z promocyjnym potencjałem

Social media to idealny kanał komunikacji dla pasjonatów podróży. Konta najbardziej znanych podróżników śledzą miliony osób, czekających na kolejne filmy i wpisy swoich idoli. Czy funkcjonowanie w enklawie sieci przekłada się jednak na medialność atrakcyjną dla potencjalnych sponsorów? Czy podróżnicy są zauważani także przez "media tradycyjne" - internet, prasę, radio, i telewizję?

PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wziął na warsztat badawczy "Top 50 najbardziej wpływowych podróżników w polskich mediach społecznościowych w 2017 r.", wyłonionych przez serwis Zabakcylowani.pl i przeanalizował, kto z tej grupy uzyskał najwyższy zwrot medialny.

W I etapie badania przeprowadzono ilościową analizę wystąpień Top 50 podróżników oraz Martyny Wojciechowskiej (która w zestawieniu Zabakcylowanych.pl otrzymała miejsce honorowe) w prasie, internecie, radiu, telewizji i social media (Facebook, Twitter, Instagram i YouTube) w okresie od 1 lipca 2017 do 30 czerwca 2018, uwzględniając nazwę profilu/kanału oraz imię i nazwisko podróżnika.

Reklama

Następnie finałową piętnastkę z największą liczbą publikacji w mediach poddano bardziej szczegółowej weryfikacji, a wyniki uwzględniono w "Medialnym rankingu podróżników aktywnych w social media".

Jak wynika z opracowanego raportu przekaz medialny wyraźnie zdominowały media społecznościowe. Ich udział w całości doniesień w przypadku zdecydowanej większości podróżników oscylował wokół 98-99 proc. Informacje pochodziły głównie z Facebooka, Instagrama i YouTube'a. Najmniej popularnym źródłem był Twitter.

Bardzo dobrym przykładem wszechstronnej komunikacji jest Martyna Wojciechowska (analizowana dodatkowo), która łącznie, we wszystkich mediach zebrała 127 598 informacji. Najwięcej, bo aż 121 209 w mediach społecznościowych. W internecie odnotowano na jej temat 5 227 doniesień, a w prasie 818. W telewizji pojawiło się 235 materiałów, natomiast w radiu - 109. Przewaga Wojciechowskiej w mediach tradycyjnych była ogromna - była w nich obecna kilkakrotnie częściej niż 50 pozostałych podróżników razem wziętych.

Wykres 1. Liczba publikacji na temat 15 medialnych podróżników oraz Martyny Wojciechowskiej - wszystkie media

Na miejscu pierwszym w "Medialnym rankingu podróżników" PSMM znalazł się Pozdro z Korei Północnej, prowadzony przez Emila Truszkowskiego, z wynikiem 81 955 informacji we wszystkich mediach. Drugie miejsce zajęła Krytyka Kulinarna Magdy Grzebyk, która zebrała 69 675 materiałów. Trzecia pozycja w rankingu należy do Przez Świat na Fazie, prowadzonego przez Dawida Fazowskiego - 52 075 publikacji.

O blisko 2 tys. mniej doniesień odnotował Tasteaway, autorstwa Natalii Sitarskiej - dokładnie 50 163. Pierwszą piątkę zamyka Busem przez Świat, prowadzony przez Olę i Karola, do którego należy 44 259 informacji.

Miejsca 6-10 zajmują: CROLOVE, którego twórcami są Aga & Wojtek z wynikiem 23 039 materiałów, Bunkrów nie ma autorstwa Tony'ego - 19 206, Taste & Travel Agnieszki Trolese - 19 065, Szpilki w Plecaku Ewy Chojnowskiej - 17 777 oraz Banita Travel Anity Demianowicz - 16 328.

Do Top 15 weszły również: Travelicious - 14 899, GdzieBądź - 13 789, Cromania - 12 278, Autostopem na Koniec Świata - 11 456 oraz Gdzie Wyjechać - 11 014 publikacji.

W internecie i prasie rządzi Busem przez Świat

Kanał Oli i Karola był najczęściej spośród wszystkich ujętych w rankingu wymieniany w internecie (312 materiałów) oraz w prasie (24). W sieci najwięcej informacji opublikowano na portalu Busemprzezswiat.pl, Polscywydarzenia.pl, National-geografic.pl i Kulturadostepna.pl. W prasie dominował National Geografic Traveler.

O 91 informacji mniej niż Busem przez Świat w internecie odnotował Travelicious, a o 111 mniej - Autostopem na Koniec Świata.

W prasie 2. miejsce należało do Autostopem na Koniec Świata (17 informacji), a 3. ex aequo do Szpilki w Plecaku i Banita Travel (po 15 materiałów).

Krytyka Kulinarna łakomym kąskiem dla sponsorów?

Wykres 2. Ekwiwalent reklamowy* publikacji na temat 15 medialnych podróżników oraz Martyny Wojciechowskiej - wszystkie media

Pod względem promocji najbardziej zyskał kanał prowadzony przez Magdę Grzebyk. Wartość materiałów na temat Krytyki Kulinarnej w internecie, prasie, radiu, telewizji i social media wyniosła 7 706 760 zł.

Na drugim miejscu znalazł się Tasteaway, w przypadku którego ekwiwalent reklamowy materiałów oszacowano na 5 585 137 zł. Uplasowany tuż za nim Busem przez Świat zebrał 5 095 739 zł.

W pierwszej piątce znalazły się także Szpilki w Plecaku - 2 906 003 zł oraz Travelicious - 2 505 885 zł.

AVE materiałów dotyczących kanału Martyny Wojciechowskiej wyniosło aż 106 804 943 zł.

- Do budowania wizerunku marek wykorzystywane są różnego rodzaju serwisy i influencerzy, którzy je reprezentują. Ten ranking może być dla wielu brandów bardzo interesującą informacją o tym, że są w przestrzeni medialnej serwisy, dzięki którym mogą one zaistnieć w świadomości określonej grupy odbiorców - komentuje Sebastian Bykowski, wiceprezes zarządu, dyrektor generalny PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.

Busem przez Świat oraz Przez Świat na Fazie z największym dotarciem**

Analitycy podsumowali również, ile razy z daną informacją mogli zetknąć się odbiorcy przekazu. Okazało się, że największe dotarcie wygenerowały publikacje na temat Busem przez Świat - 36,6 mln potencjalnych kontaktów. 35,1 mln osiągnęły materiały dotyczące Przez Świat na Fazie. Na ponad 29 mln obliczono dotarcie Krytyki Kulinarnej (29,4 mln) oraz Tasteaway (29,3 mln). Pozdro z Korei Północnej pod tym względem uplasowało się na 5. miejscu z wynikiem 28,6 mln kontaktów odbiorców z informacjami.

Wykres 3. Mapa benchmarkingowa*** - pierwszych 7 medialnych podróżników - wszystkie media

* Ekwiwalent reklamowy (Advertising Value Equivalent) to wskaźnik wykorzystywany do oceny wagi informacji medialnych, porównujący powierzchnię, liczbę odsłon, liczbę unikalnych użytkowników, czy czas emisji danej informacji do tożsamej emisji reklamowej. Wyraża sumę środków finansowych, jakie należałoby wydać, gdyby dany materiał był reklamą.

Ekwiwalent reklamowy szacunkowy uwzględnia wartość całej informacji.

** Dotarcie (Impressions) - to wskaźnik pozwalający na oszacowanie realnej liczby kontaktów z pojedynczą publikacją. Dotarcie jest przypisane do konkretnej publikacji i dotyczy realnych zachowań odbiorców - sposobów i częstotliwości korzystania z kanałów przekazu.

*** Mapa benchmarkingowa - obrazuje medialną pozycję poszczególnych podróżników z uwzględnieniem trzech czynników: ekwiwalentu reklamowego, dotarcia i liczby informacji (wielkość kuli). Najlepsza pozycja na wykresie to prawy górny róg (oznacza, że publikacje miały wysoką wartość AVE oraz bardzo duże dotarcie).

Zobacz komentarz eksperta do raportu

Pobierz raport "Ranking medialności podróżników"

Zapoznaj się z pozostałymi raportami dla mediów

Załączniki

Dokument.pdf
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »