Telewizja Polska po pierwszym półroczu na plusie

Dodatnim wynikiem finansowym na poziomie 8,7 mln zł Telewizja Polska zakończyła pierwsze półrocze 2013 r. To m.in. efekt rosnących wpływów z abonamentu, cięcia kosztów i ograniczania oferty programowej - poinformowało w piątek Centrum Informacji TVP.

TVP liczy na przekroczenie planu finansowego na 2013 r. o kilkadziesiąt milionów złotych. Spółka osiągnęła wynik lepszy od planowanego na ten okres, a także od osiągniętego w pierwszym półroczu 2012 r.

Dodatnia sytuacja finansowa TVP ma związek z rosnącymi wpływami abonamentowymi. W stosunku do ubiegłego roku wzrosły one o 25 proc. W czerwcu br. przychody z abonamentu wyniosły 16,1 mln zł, o 1,7 mln zł więcej niż prognozowano. W czerwcu 2012 r. spółka otrzymała z opłat za odbiorniki 11,4 mln zł.

Według Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wzrost przychodów z abonamentu, który odnotowano w 2012 r. po raz pierwszy od prawie dekady, wynika z poprawy ściągalności zaległych opłat przez Pocztę Polską (uprawnioną do poboru abonamentu) i aparatu skarbowego.

Reklama

Krajowa Rada zadecydowała też, że z wpływów abonamentowych w 2014 r. Telewizja Polska otrzyma 10 proc. więcej, czyli 54,5 proc. W ostatnich latach większą część środków otrzymywało radio (56 proc. w 2012 i 2013 r.). Decyzja KRRiT oznacza, że w przyszłym roku te proporcje się odwrócą.

Maleją natomiast przychody z reklam. W ostatnim półroczu przyniosły one Telewizji Polskiej o prawie 14 proc. mniej pieniędzy niż w zeszłym roku. "Jest to w znacznej mierze skutek recesji na rynku reklamy, jak również braku transmisji tak wielkich i popularnych rozgrywek sportowych, jak te, które w 2012 r. były emitowane na antenach TVP" - oceniono w komunikacie. Według Centrum Informacji TVP "niebagatelne znaczenie" dla spadku przychodów komercyjnych ma też wpływ cyfryzacji telewizji, która wiąże się ze zwiększeniem oferty kanałów emitowanych drogą naziemną i ich rosnącą konkurencją.

Ponadto spółka, w związku z trwającą restrukturyzacją, obniżyła koszty o 60,8 mln zł. Są one niższe o 15,7 mln zł od zakładanych na ten okres.

W komunikacie podkreślono, że spółka osiągnęła pozytywny wynik finansowy w pierwszym półroczu br. "w znacznym stopniu kosztem ograniczania oferty programowej, w tym zmniejszania liczby emisji premierowych i obniżania kosztów produkcji wielu programów, co niestety często odbija się na ich atrakcyjności dla widzów". "Jest to efektem braku odpowiedniego publicznego finansowania TVP" - napisano.

W najbliższym czasie TVP liczy na oszczędności w związku m.in. z przeniesieniem do firmy zewnętrznej blisko 600 pracowników - grafików, charakteryzatorów, montażystów i części dziennikarzy. W przetargu wystartowało czterech wykonawców, jego wyniki zostaną ogłoszone prawdopodobnie wczesną jesienią. Przeniesieni pracownicy mają przez pierwszy rok otrzymywać pensje w niezmienionej wysokości. Spółka zacznie oszczędzać na tym rozwiązaniu dopiero, gdy wydelegowani na zewnątrz pracownicy zaczną prowadzić własną działalność gospodarczą.

W ostatnich latach Telewizja Polska przynosiła ujemne wyniki finansowe, w roku ubiegłym strata bilansowa wyniosła 220 mln zł. W 2011 r. spółka straciła 90 mln zł, w 2010 r. - ponad 7 mln zł, w 2009 r. - ponad 200 mln zł.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

PAP
Dowiedz się więcej na temat: Polskie | telewizja | Polska | TVP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »