Program Absolwent - zmieniamy polskie uczelnie!

Obowiązek prowadzenia monitoringu losów zawodowych absolwentów skłonił uczelnie do podejmowania kontaktu z byłymi studentami, uświadomił jednak także, jakie trudności się z tym wiążą - w zakresie zarówno użycia odpowiednich narzędzi, jak i motywacji byłych studentów do udziału w badaniach. Projekt Kuźnia Kadr 7, realizowany przez Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, poświęcono rozwiązaniu obu tych problemów, nie tylko oferując innowacyjne narzędzia monitoringu i losów zawodowych absolwentów, ale także - co najważniejsze - proponując unikatowe w Polsce rozwiązania w zakresie programu lojalnościowego dla absolwentów, przygotowane na podstawie badań ich potrzeb. Rezultatem jest pakiet narzędzi, w tym całościowy Program Absolwent, oparty na rozbudowanej, gotowej do wdrożenia platformie internetowej.

Kuźnia Kadr 7 to projekt rozwojowy uczelni, którego najważniejszym celem jest podniesienie jakości kształcenia i lepsze dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku przez wprowadzenie innowacyjnego modelu monitoringu losów absolwentów. Model ten obejmuje:

- pakiet diagnozowania potrzeb absolwentów uczelni,

- metodykę i narzędzia badania losów zawodowych absolwentów,

- program lojalnościowy dla absolwentów, wypracowany z wykorzystaniem amerykańskich wzorców i oparty na portalu internetowym.

Rozwiązania zaproponowane w projekcie są skierowane do absolwentów i pracowników uczelni zaangażowanych w monitoring losów zawodowych, ale także do pozostałych pracowników uczelnianych oraz pracodawców i innych podmiotów rynkowych, mogących być partnerami programu.

Reklama

Najważniejszym obszarem projektu jest wypracowanie i przetestowanie Programu Absolwent, który stanowi próbę przeniesienia rozwiązań korporacyjnych i istniejących nawyków konsumenckich na grunt polskich uczelni. Program został stworzony przez interdyscyplinarny zespół, obejmujący reprezentantów nauki i uczelni, praktyków z obszaru public relations i programów lojalnościowych, ekonomistów, socjologów i psychologów rynku oraz specjalistów z zakresu e-commerce i portali społecznościowych. Jego założenia i realizacja są oparte na szeroko zakrojonych badaniach. Już w pierwszym etapie projektu - fazie diagnozy - w 2013 r. powstało kilkanaście raportów i analiz z badań prowadzonych w Polsce i na świecie.

Koncepcja Programu Absolwent obejmuje działania zarówno online, jak i offline, w oby przestrzeniach stwarzając warunki komunikacji, jak i wymiany wiedzy czy doświadczeń między grupami docelowymi. Wybór tak szerokiej formuły wynika z badań prowadzonych wśród absolwentów - sam portal internetowy okazał się niewystarczającym medium, zwłaszcza dla starszych grup absolwenckich.

Działania online są skupione na specjalnie stworzonym portalu, pełniącym wiele funkcji, w tym medium społecznościowego i strony internetowej gromadzącej oferty uczelni przeznaczone dla absolwentów. Portal oferuje użytkownikom dostęp do bazy wiedzy, kursów on-line i blended learning oraz innych narzędzi edukacyjnych.

W ramach Programu Absolwent założono funkcjonowanie "centrum upominków", w którym punkty zdobyte za aktywność w programie będzie można wymienić na nagrody. Prowadzone badania i rezultaty testowania pokazują, że idea ta sprawdza się i rzeczywiście motywuje do rejestracji w programie oraz do aktywności w nim. Propaguje większą aktywność uczestników programu i skuteczniejsze osiąganie jego celów.

Program Absolwent w przestrzeni offline to przede wszystkim gotowe formuły spotkań i ich organizacji. Największe przedsięwzięcie offline w programie - Weekend Absolwenta - to zmiana dotychczasowego stylu zjazdów absolwentów na aktywne interakcje łączące naukę i zabawę, odkrywanie uczelni i jej oferty zarówno przez samych absolwentów, jak i ich bliskich i znajomych. Doświadczenia projektowe z lat 2014-2015 pokazują, że takie wydarzenie umożliwia nie tylko spotkanie absolwentów, ale także ciekawe i niekonwencjonalne zaprezentowanie oferty uczelni oraz jej partnerów, pomagając tym samym w budowaniu wizerunku placówki przyjaznej, innowacyjnej i rozwijającej się. Co więcej - przyciąga sponsorów, pozwalając zmniejszyć koszty organizacji dla uczelni i samych absolwentów.

Program Absolwent pomaga w budowie lojalności absolwentów, jednocześnie zaś ułatwia pozyskiwanie informacji niezbędnych uczelniom do poprawy jakości kształcenia.

Wdrożenie programu pozwoli uczelni nie tylko nawiązać kontakt z absolwentami, ale także zacieśnić więzi z otoczeniem społecznym. W rezultacie uczelnia będzie dysponować aktualną, wygodną w użyciu bazą danych absolwentów, co ułatwi monitoring losów zawodowych oraz umożliwi poprawę relacji i komunikacji z absolwentami uczelni. Portal, gromadząc informacje dobrowolnie przekazywane przez absolwentów, pomoże śledzić ich kariery, co uzupełni lub nawet pozwoli zastąpić obecnie prowadzone badania ankietowe.

Propagowanie i wzmocnienie wizerunku oraz konkurencyjność i atrakcyjność dla przyszłych studentów to kolejne korzyści, jakie niesie ze sobą zacieśnianie relacji z otoczeniem uczelni oraz współpraca z pracodawcami i absolwentami (na przykład mentoring, badania i rozwój). W świetle naszych doświadczeń, możliwe jest także uzyskanie dodatkowych korzyści materialnych (na przykład dzięki pozyskaniu sponsorów).

Zachęcamy do zapoznania się z efektami naszego Projektu:

www.kuznia7.ue.wroc.pl

.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »