Uczelnie na rzecz kształcenia ustawicznego
Projekt Kuźnia Kadr 6 zakładał wypracowanie efektywnych sposobów aktywizacji polskich uczelni w obszarze kształcenia ustawicznego. Zmiany demograficzne, zmiana roli uniwersytetu XXI wieku oraz wyzwania rynku pracy sprawiają, że wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań jest konieczne. Odpowiedzią na pojawiające się wyzwania jest przygotowany w ramach Projektu produkt finalny - program "Uczelnie na rzecz kształcenia ustawicznego".
Konieczność zwiększenia aktywności uczelni w obszarze kształcenia ustawicznego jest obecnie szeroko dyskutowana. Zmiana roli uniwersytetu w XXI wieku wskazuje na otwarcie się uczelni na lokalną społeczność jako naturalny obszar działalności szkół wyższych, a coraz bardziej widoczny niż demograficzny wymusza poszukiwanie przez uczelnie nowych grup docelowych dla usług edukacyjnych.
Podobnie nowe wyzwania rynku pracy powodują konieczność stałego podnoszenia i aktualizowania kompetencji, w tym umiejętności pozwalających na szybkie przystosowywanie się do nowych uwarunkowań oraz oczekiwań pracodawców we wszystkich obszarach gospodarki. Wraz z postępującą internacjonalizacją oraz wprowadzaniem nowych technologii radykalnie zmienia się charakter pracy. Szybciej niż kiedykolwiek dotąd kolejne zawody znikają z rynku a ich miejsce zajmują nowe. Rosną wymagania pracodawców a dyplom uniwersytecki (chociaż wciąż stanowi dodatkowy atut na rynku pracy) nie jest już przepustką do kariery zawodowej na całe życie.
Brak motywacji, gotowości i/lub możliwości do ciągłego podnoszenia i aktualizacji kompetencji oznacza brak elastyczności zawodowej i zdolności adaptacyjnych; przesądza o niskiej wartości na rynku pracy, a w dłuższej perspektywie czasowej uniemożliwia aktywny udział w życiu społeczeństwa opartego na wiedzy. Idea lifelong learning, edukacji permanentnej, kształcenia ustawicznego to zatem kluczowe zagadnienie w dobie kształtowania się społeczeństwa informacyjnego.
Odpowiedzią na tak postawione wyzwania jest projekt Kuźnia Kadr 6, realizowany w temacie Nowe modele kształcenia przez całe życie, w tym integrowanie istniejących modeli kształcenia ustawicznego.
Projekt Kuźnia Kadr 6 zakładał wypracowanie efektywnych sposobów aktywizacji polskich uczelni w obszarze kształcenia ustawicznego. Celem głównym projektu było podniesienie jakości kształcenia i lepsze dostosowanie oferty edukacyjnej uczelni do potrzeb rynku pracy poprzez wypracowanie i upowszechnienie innowacyjnych rozwiązań w obszarze uczenia się przez całe życie. Rozwiązania te obejmują m.in.:
propozycję kompleksowego modelu kształcenia ustawicznego w uczelni,
diagnozowanie potrzeb uczestników szkoleń otwartych,
problematykę ewaluacji takich szkoleń,
metody szkoleniowe i sposoby motywowania uczestników,
kwestie organizacji i promocji aktywności uczelni w tym obszarze,
potwierdzanie efektów uczenia się zdobytych poza systemem szkolnictwa wyższego.
Projekt Kuźnia Kadr 6 dotyczy zatem dwóch obszarów. Oba są związane z kształceniem ustawicznym, jednak podchodzą do tego tematu z dwóch różnych stron. Pierwszy obszar obejmuje propozycję oferty kształcenia ustawicznego z naciskiem na podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz tzw. kompetencji kluczowych i dotyczy grup odbiorców takich jak: osoby z dużym doświadczeniem zawodowym (40+), absolwenci uczelni (do 5 lat od ukończenia studiów), osoby z kluczowych dla uczelni ekonomicznych obszarów (nauczyciele przedsiębiorczości i przedmiotów ekonomicznych), menedżerowie. Drugi obszar koncentruje się na kwestii uznawania wiedzy i kompetencji, czyli docenienia osób, które uczestniczyły w procesie kształcenia poza systemem szkół wyższych, np. zdobywając wiedzę na kursach i szkoleniach - pozaformalnie - lub poprzez bogate doświadczenie zawodowe - nieformalnie, co prowadzi do włączenia tych osiągnięć w (ułatwiony) proces pozyskiwania dyplomu szkoły wyższej.
Produktem finalnym projektu jest innowacyjny program "Uczelnie na rzecz kształcenia ustawicznego", na który składają się:
- tom 1: Kompleksowy model kształcenia ustawicznego,
- tom 2: Pakiet rozwiązań w kształceniu ustawicznym ukierunkowanym na grupę osób z dużym doświadczeniem zawodowym,
- tom 3: Pakiet rozwiązań w kształceniu ustawicznym ukierunkowanym na grupę absolwentów uczelni,
- tom 4: Pakiet rozwiązań w kształceniu ustawicznym osób z kluczowych obszarów dla uczelni o profilu ekonomicznym,
- tom 5: Pakiet rozwiązań w zakresie transferu kształcenia ustawicznego na punkty ECTS,
- tom 6: Koncepcja biuletynu informacyjno-promocyjnego dedykowanego kształceniu ustawicznemu.
Zaproponowane rozwiązania obejmują kluczowe kwestie dla aktywizacji polskich uczelni w obszarze kształcenia ustawicznego, a wypracowane narzędzia pozwalają stworzyć atrakcyjną ofertę edukacyjną odpowiadającą faktycznym potrzebom rynku, wspierającą rozwój karier zawodowych pracowników na każdym etapie ich życia. Przygotowany pakiet pozwala na zwiększenie skuteczności i efektywności podejmowanych w analizowanym obszarze działań poprzez bardziej adekwatne dostosowanie oferty uczelni do oczekiwań odbiorców.
Elementami stanowiącymi o przewadze nowego produktu nad dotychczasowymi rozwiązaniami są: profesjonalizm metodyki diagnozowania potrzeb poszczególnych grup docelowych, ewaluacji szkoleń otwartych i certyfikacji uczestników, a przede wszystkim wypracowanie i wdrożenie efektywnej procedury uznawalności wykształcenia zdobytego poza systemem szkolnictwa wyższego.
Zachęcamy do zapoznania się z materiałami: