W sieci z e-Inclusion

O korzyściach z realizacji unijnych projektów przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu można będzie mówić za kilka lat, gdy zakończy się ich realizacja. Jednak już teraz można powiedzieć, że odnoszą sukces, bo ich sens widzą sami zainteresowani, czyli ostateczni beneficjenci innowacyjnych projektów.


O korzyściach z realizacji unijnych projektów przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu można będzie mówić za kilka lat, gdy zakończy się ich realizacja. Jednak już teraz można powiedzieć, że odnoszą sukces, bo ich sens  widzą sami zainteresowani, czyli ostateczni beneficjenci innowacyjnych projektów.

W 2009 roku Powiat Łukowski w województwie lubelskim rozpoczął realizację projektu "Wyrównujemy sz@nse. Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu na terenie Powiatu Łukowskiego" w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Samorząd otrzymał dofinansowanie unijne dzięki Działaniu 8.3 pod nazwą "Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu - e-Inclusion". Jego głównym celem było przekazanie 350 rodzinom Powiatu Łukowskiego komputerów z dostępem do internetu oraz przeszkolenie z zakresu ich obsługi. Misją, przyświecającą realizacji celu, było wsparcie rozwoju osobistego i zawodowego uczestników projektu.

Reklama

Komputer z internetem to nieoceniona pomoc w rozwijaniu zainteresowań i pasji dzieci oraz szansa na pracę dla dorosłych. (foto: arch. Gmina Kowala)

Dzięki funduszom Unii Europejskiej, członkowie gospodarstw domowych otrzymali dostęp do nowoczesnych technologii teleinformatycznych, co niewątpliwie przyczyniło się do poprawy ich świadomości społecznej i zwiększenia kompetencji w zakresie usług cyfrowych potrzebnych w życiu codziennym.

Projekty, jak ten, realizowany wśród mieszkańców Powiatu Łukowskiego, dają możliwość osobom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej i niepełnosprawnym, poznania potencjału cyfrowych rozwiązań technologicznych, a także korzyści płynących z ich użytkowania.

Dostęp do Internetu wpływa na poprawę jakości edukacji, usprawnia komunikację, redukuje koszty, umożliwia korzystanie ze zdobyczy kultury i cywilizacji, jest pomocny w pracy zawodowej i społecznej. Dla wielu osób staje się nawet miejscem pracy. Dlatego też w trosce o rozwój umiejętności informatycznych, na terenie Powiatu Łukowskiego przeprowadzono kompleksową e-edukację beneficjentów ostatecznych, biorących udział w projekcie. Zdobytą na szkoleniu wiedzę z zakresu korzystania z sieci i obsługi komputera, bez wcześniejszego ponoszenia jakichkolwiek kosztów, wykorzystają w życiu codziennym. Uczestnicy zostają również zwolnieni z opłat za korzystanie z Internetu, a sprzęt komputerowy, otrzymują gratis.

Realizacja podobnych projektów, jak przytoczony - w Powiecie Łukowskim, jest gwarancją dostępu jego uczestników do wiedzy i informacji na poziomie globalnym, a także świadomego tworzenia społeczeństwa informacyjnego. Projekt realizowany na terenie Powiatu Łukowskiego został dofinansowany ze środków Funduszy Europejskich w wysokości ok. 2 091 000 zł.

Szkolimy się w Kowali

Podobny projekt do tego z Powiatu Łukowskiego realizowały także władze gminy Kowala w województwie mazowieckim. Uczestniczy w nim 80 rodzin. W ramach akcji "Www.pomockowala@łączymy z przyszłością.pl" jego uczestnicy, zanim dostali do domu zestawy komputerowe wraz z bezpłatnym dostępem do internetu, wzięli udział w trzydniowych szkoleniach. W ich trakcie poznali tajniki pracy na komputerze oraz nabyli umiejętności pozwalające na jego samodzielną obsługę, tj. korzystanie z arkusza kalkulacyjnego, edytowanie dokumentów, pracę z pocztą elektroniczną i przeglądarką internetową. Program zajęć obejmował również zasady ochrony komputera przed wirusami i awariami oraz instalację oprogramowania. Wszystko po to, aby uczestnicy projektu w Kowali śmiało korzystali z dobrodziejstw cyberprzestrzeni.

Adresatem działań edukacyjnych, były w szczególności osoby dorosłe, niekorzystające wcześniej z komputera, czy internetu. Te, w przeciwieństwie do najmłodszych uczestników projektu, często nie znały praktycznych zastosowań nowoczesnych technologii. Teraz mogą wymieniać tylko korzyści płynące z udziału w projekcie. Unia Europejska wsparła finansowo ten projekt w wysokości 538 000 zł.

"Istotną wartością dodaną projektu 8.3 w Kowali była okazja do lepszego poznania naszej społeczności. Dowiedzieliśmy się np. dużo więcej o osobach niepełnosprawnych w gminie. Często takie osoby pozostają w cieniu. Projekt Www.pomockowala@łączymy z przyszłością.pl dał nam pełny obraz co do liczby, stanu niepełnosprawności oraz potrzeb tych mieszkańców. Pomoże w realizacji innych działań na ich rzecz - tłumaczy Wojciech Ćwierz - Sekretarz Gminy Kowala

Idea przeciwdziałania e-wykluczeniu jest dla wszystkich.

Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu to działanie, które polepsza nie tylko jakość życia beneficjentów, ale również ich otoczenia. Realizacja działania 8.3, likwiduje negatywne skutki wykluczenia cyfrowego i wspiera rozwój mieszkańców poszczególnych gmin. Uczestnicy mają możliwość zarówno dokształcania się i łatwiejszego znalezienia pracy, jak i rozwijania indywidualnych zainteresowań. Projekty zwiększają także dostęp do e-usług wspierających więzi społeczne. Nieocenionym efektem tych działań jest także możliwość korzystania z e-usług, tj. bankowość elektroniczna, zakupy w sklepach internetowych oraz e-administracja. Przy okazji realizacji projektów, urzędy przyczyniają się również do rozbudowy infrastruktury telekomunikacyjnej w ich regionie, co znacznie obniża koszty przyłączenia się do sieci osobom nie spełniającym kryteria udziału w programie.

Lokalni liderzy projektów stają się inspiracją dla innych zainteresowanych gmin: wszyscy koordynatorzy zgodnie potwierdzają, że nieustannie wymieniają swoje know - how z innymi organizatorami lub potencjalnymi organizatorami lokalnych projektów w ramach Działania 8.3 . Jest to także doskonała okazja do dzielenia się dobrymi praktykami administracyjnymi w szerszym zakresie.

Efekty projektu: zmierzone.

W sierpniu Starostwo Powiatowe w Łukowie opublikowało raport badawczy dotyczący realizacji projektu "Wyrównujemy sz@nse", który uwzględniał opinie osób biorących w nim udział. Dane do badania zbierane były w domach uczestników projektu. Monitoring polegał na wizjach lokalnych, podczas których pracownik sprawdzał stan techniczny przekazanego komputera z dostępem do sieci, beneficjent natomiast wypełniał anonimową ankietę, w której odpowiadał na kilka prostych pytań dotyczących wykorzystania komputera i internetu.

Wyniki ze 100 ankiet pokazały, że projekt spełnił swoje podstawowe cele. Okazało się bowiem, że 80 procent ankietowanych codziennie korzysta z komputera i internetu. Prawie połowa z nich była zdania, że dzięki możliwości korzystania z nowoczesnych technologii zwiększyły się u nich szanse odnalezienia się na rynku pracy. Najbardziej cieszy jednak fakt, że 92 procent ankietowanych stwierdziło, że dzięki korzystaniu z internetu rozwijają umiejętności osobiste. Kilka procent więcej ankietowanych stwierdziło, że komputer podłączony do sieci wykorzystuje przede wszystkim do nauki.

Artykuł współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa w ramach Pomocy Technicznej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka

Fundusze Europejskie - dla rozwoju innowacyjnej gospodarki

.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »