Reklama

Wymiana handlowa Szwajcarii z Polską - szwajcarskie inwestycje w Polsce

Szwajcaria zajmuje siódme miejsce pod względem wielkości inwestycji zagranicznych w Polsce. Dzięki tym inwestycjom udało się stworzyć prawie 35 tysięcy miejsc pracy. Swoje bogactwo i wysoki poziom dochodów Szwajcaria zawdzięcza w istocie wysokiemu dopływowi kapitałów zagranicznych i kilku sektorom o najwyższej produktywności i eksporcie, jak farmacja, chemia, przemysł maszynowy, precyzyjny oraz bankowość i turystyka.

Dynamika wzrostu gospodarczego pozostaje od 20 lat strukturalnie niska i wynosi tylko 1,2 proc. średniorocznie, ale przy bardzo niskim bezrobociu. Kraj posiada jeden z niższych w Europie wskaźników samowystarczalności w zaopatrzeniu w żywność, tj. tylko 65 proc., co powoduje konieczność znacznego importu artykułów rolno-spożywczych.

Szwajcaria jest jednym z największych eksporterów kapitału (piąte miejsce na świecie) - skumulowana wartość jej inwestycji za granicą przekracza 350 mld franków. Inwestycje kierowane są głównie do Unii Europejskiej (ponad 50 proc.), do USA (20 proc.), Azji (10 proc.) i tylko w 2 proc. do krajów Europy Środkowej i Wschodniej.

Reklama

Szwajcaria jest jednym z najważniejszych światowych centrów finansowych. Ocenia się, że banki szwajcarskie zarządzają jedną trzecią światowych fortun prywatnych - to jest równowartością 2300 miliardów dolarów.

Szwajcaria jest 19. na świecie eksporterem - eksportuje głównie:

  • maszyny i elektronikę,
  • chemię i lekarstwa,
  • instrumenty, zegarki,
  • metale i wyroby metalowe,
  • artykuły rolno-spożywcze.

W Europie - poza Polską - głównymi partnerami handlowymi są Węgry, Czechy i Słowacja. Wartość eksportu do Polski wynosi 1,9 biliona franków (w latach 2011 i 2012 wartość eksportu spadła o 4,5 i 4,6 proc). Wzrasta natomiast wartość importu towarów z Polski - w 2012 roku aż o 16,3 proc. w stosunku do roku poprzedniego i wynosi 1,6 biliona franków.

W 2012 roku polsko-szwajcarskie obroty towarowe wzrosły o 2 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym i wyniosły 2,4 mld euro. Po raz pierwszy we wzajemnych obrotach handlowych zanotowano niewielką przewagą eksportu nad importem.

Było to rezultatem utrzymującego się od kilku lat wzrostu eksportu, przy spadku naszego importu ze Szwajcarii w związku z wysokim kursem franka i racjonalizacją importu farmaceutyków. Znaczący wzrost polskiego eksportu w ostatnich latach był także rezultatem inwestycji szwajcarskich w Polsce, generujących obroty wewnątrzkoncernowe, a także rozszerzeniem sprzedaży pojazdów, wagonów, wyrobów metalowych i urządzeń audiowizualnych.

W polskim eksporcie do Szwajcarii największy udział mają wyroby przemysłowe, aparaty i elektronika, pojazdy, meble i wyposażenie mieszkań, metale i wyroby metalowe, tekstylia, ubiory i obuwie. W polskim imporcie ze Szwajcarii dominują farmaceutyki i wyroby chemiczne, maszyny, aparaty i elektronika, metale i wyroby metalowe oraz instrumenty precyzyjne, zegarki i biżuteria. W pierwszych miesiącach 2013 roku utrzymał się wzrost polskiego eksportu, przy niewielkim spadku zakupów w Szwajcarii.

Szwajcaria należy do największych inwestorów w naszym kraju. Według danych NBP, skumulowana wartość inwestycji szwajcarskich na koniec 2011 roku osiągnęła 4 miliardy euro (12. miejsce na liście krajów inwestorów zagranicznych). W ostatnich latach pojawiły się nowe inwestycje szwajcarskie w przemyśle tekstylnym (Sud Wolle AG), meblarskim (Steinhoff Europe AG), produkcji opakowań (Georg Utz Holding) i przemyśle szklarskim (Glas Troesch AG - EURGLAS Niewiadów). Wzrosła liczba projektów realizowanych w sferze usług przez banki (Credit Suisse) i firmy farmaceutyczne (Roche), które przenoszą do Polski księgowość i usługi typu call center.

O postrzeganiu Szwajcarii

Badanie przeprowadzone w 2012 roku na zlecenie Polsko-Szwajcarskiej Izby Gospodarczej, przy współpracy z naukowcami Uniwersytetu St. Gallen, jednoznacznie pokazuje, że w Polsce wizerunek Szwajcarii i "szwajcarskości" jest niezwykle silny.

Oczywiste i spontaniczne skojarzenia przedmiotowe większości badanych respondentów z Szwajcarią to: zegarki, banki, ser, czekolada, góry. Szwajcaria zajmuje pierwsze miejsce, wyprzedzając takie kraje jak Niemcy, Japonię czy USA w najważniejszych kategoriach pojęciowych, jak wiarygodność, tradycja, ekskluzywność, wysoka jakość, sympatia. Tym samym produkty pochodzenia szwajcarskiego cieszą się najwyższymi notami w takich kategoriach, jak:

  • symbol luksusu i ekskluzywność
  • potwierdzenie statusu
  • najbardziej godne zaufania, pewne i niezawodne
  • najwyższa światowa jakość
  • najbardziej szanowane na świecie.

Szwajcarskie standardy?

Inwestorzy tworzący filie firm w innych krajach przenoszą ze sobą swoją kulturę organizacyjną, narodowe standardy i zwyczaje.

Szczególnie szwajcarscy inwestorzy bardzo dbają o zachowanie wszelkich procedur i norm. Skrupulatnie i wnikliwie analizują rynkowe szanse rozwoju, decyzje podejmują tylko wówczas, gdy są pewni, że rozważyli wszystkie opcje. Wspólną cechą szwajcarskich inwestorów jest świadomość, że przymiotnik "szwajcarska/szwajcarski" jest niezwykle silnym fundamentem ich własnych marek. I słusznie, bo chronią to, co bez wątpienia jest najważniejsze - szwajcarską reputację.

Szwajcaria sama w sobie to marka top premium, nie tylko w grupie państw europejskich, ale także najdroższych marek świata. Co zatem decyduje o tym, że przymiotnik "szwajcarski" jest tak dobrze postrzegany na świecie?

Jednym z najważniejszych standardów jest innowacyjność. W prestiżowym, dorocznym raporcie The Global Competitiveness Index 2011-2012 (World Economic Forum) Szwajcaria zajęła pierwsze miejsce w ogólnej klasyfikacji obejmującej 142 kraje. Pod względem innowacyjności Szwajcaria zajmuje drugie miejsce, jak również pod względem przeprowadzonych prac badawczo-rozwojowych. Biorąc pod uwagę liczbę wydawanych patentów w przeliczeniu na liczbę mieszkańców, Szwajcaria została globalnie sklasyfikowana na siódmym miejscu.

Innowacyjność gospodarki szwajcarskiej wiąże się w dużej mierze ze współpracą naukowców z przedsiębiorcami, a sukcesem jest umiejętne wykorzystywanie wszelkich wynalazków i zastosowanie ich w gospodarce. W Polsce inicjatorem takich rozwiązań jest Polsko-Szwajcarska Izba Gospodarcza, która ogłosiła konkurs skierowany do studentów, a jego ideą jest stworzenie pomostu łączącego świat nauki i biznesu.

Szwajcarskie standardy w zakresie produkcji koncentrują się na obszarach ograniczających negatywny wpływ procesu produkcji na środowisko naturalne, przy jednoczesnej redukcji kosztów. Najważniejsze kwestie to skuteczne wykorzystanie energii, zmniejszanie emisji CO2 oraz prawidłowe gospodarowanie wodą i odpadami. Przykładem są wskaźniki odzyskiwanych surowców, które wynoszą dla papieru 80 proc., dla szkła 90 proc., a dla metalu 95 proc.

Zaufanie i partnerstwo to nieco mniej mierzalne standardy, dzięki którym Szwajcarzy osiągają sukces gospodarczy zarówno w kraju, jak również w inwestycjach zagranicznych. Cechą charakterystyczną szwajcarskich inwestycji w Polsce jest powierzanie odpowiedzialności za prowadzenie przedsiębiorstwa wyłączenie lokalnym kadrom. Partnerstwo natomiast obowiązuje na każdym poziomie współpracy od pracowników, po dostawców, partnerów handlowych i klientów.

Podpis pod zdjęciem: Podczas konferencji prasowej o szwajcarskich standardach dyskutowali Ambasador Szwajcarii w Polsce Lukas Beglinger, prezes Polsko-Szwajcarskiej Izby Gospodarczej Marek Kondrat oraz właściciel i CEO Franke Artemis Group Michael Pieper wraz z Markiem Szymańskim - prezesem Franke Polska.

Źródło: Dane Szwajcarskiej Izby Celnej, Narodowego Banku Polskiego i Ministerstwa Gospodarki oraz subiektywne opinie przedstawicieli Franke Artemis Group

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »