Działalność 4Media się kurczy

Grupa 4Media zawiesiła wydawanie dziennika "Życie". Nie ma na razie pomysłu na rozwiązanie kłopotów gazety i nie przedstawiła żadnych propozycji pracownikom redakcji. Prasa ogólnopolska jest kolejnym segmentem rynku, w którym medialny holding ogranicza działalność.

Grupa 4Media zawiesiła wydawanie dziennika "Życie". Nie ma na razie pomysłu na rozwiązanie kłopotów gazety i nie przedstawiła żadnych propozycji pracownikom redakcji. Prasa ogólnopolska jest kolejnym segmentem rynku, w którym medialny holding ogranicza działalność.

Wcześniej grupa postanowiła ograniczyć działalność na rynku prasy lokalnej i bezpłatnej. Decyzja była niespodziewana, bo wcześniej giełdowa spółka systematycznie informowała o zakupie nowych tytułów i zwiększaniu nakładów.

Grupa coraz mniejsza

We wrześniu holding zawiesił wydawanie "Gazety Bezpłatnej" w 5 z 12 miast, w których się ukazywała. Ograniczył także liczbę tytułów lokalnych, do dwóch dzienników i 10 tygodników. Grupa zrezygnowała również z wydawania "Anteny". Później przyszła pora na cięcia w segmencie drukarskim.

Reklama

"Po przeanalizowaniu sytuacji w branży poligraficznej oraz w związku z aktualnie mniejszymi potrzebami drukarskimi grupy" 4Media zdecydowała się sprzedać 100% udziałów w firmie Druk Serwis. Za udziały w przedsiębiorstwie uzyskała 5 mln zł. Nie wiadomo, kto jest kupującym. Pierwsza rata ma wpłynąć na rachunek giełdowej firmy do końca roku.

- Obecnie koncentrujemy się na poprawie efektywności. Zakończyliśmy budowę grupy. Teraz chcemy przystanąć i posprzątać - twierdził wówczas Dariusz Kaszubski, prezes spółki. Wczoraj był nieuchwytny.

- Celem wszystkich transakcji było ograniczenie kosztów - informuje Monika Sarnecka, rzecznik 4Media.

Akcje za akcje

Działania holdingu nie były konsekwentne. Jednocześnie bowiem 4 Media kupiła od osób fizycznych udziały w Azet-Grafico za ponad 3 mln zł. Większościowym udziałowcem przedsiębiorstwa jest... Druk Serwis. Spółka miała zapłacić sprzedającym akcjami serii I. Późniejsze uchwały o emisji akcji serii I nie wspominają już jednak o tym, by osoby te miały uczestniczyć w ofercie.

"Życie" daje się we znaki

Najważniejszą spółką w medialnej grupie jest Dom Wydawniczy Wolne Słowo, odpowiedzialny za segment prasy ogólnopolskiej. Od kilku miesięcy narastał konflikt między wydawcą a redakcją "Życia". Pojawiły się nieoficjalne opinie, że holding wobec braku pomysłu na gazetę, nie jest zainteresowany jej ratowaniem. Spory z pracownikami doprowadziły do złożenia przez nich wniosku o upadłość DWWS oraz zawiadomień do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa (uporczywe niewywiązywanie się ze zobowiązań, w tym niewypłacanie wynagrodzeń). Od kilku dni dziennik się nie ukazuje.

Pracownicy tłumaczą, że nie mogą normalnie pracować, np. odcięte zostały linie telefoniczne. Wczoraj okazało się, że wydawanie tytułu bezterminowo zawieszono. - To decyzja rady nadzorczej DWWS. Ma ona do końca stycznia przeanalizować sytuację spółki i zadecydować o dalszych losach gazety - informuje M. Sarnecka.

- Nikt nas o tym oficjalnie nie poinformował. Nie skontaktował się z nami nikt z zarządu ani z rady nadzorczej DWWS. Po raz kolejny zjawiliśmy się w redakcji gotowi kontynuować pracę - informuje Dariusz Tuzimek, zastępca redaktora naczelnego "Życia".

Skonsumowane pieniądze

Jeszcze w połowie listopada przedstawiciele 4Media podtrzymywali zamiar wprowadzenia DWWS na rynek publiczny, co miało rozwiać wątpliwości co do sytuacji finansowej wydawcy i konfliktu w "Życiu". - Nadal mamy takie plany, choć warunki i termin upublicznienia muszą być zweryfikowane w związku z decyzjami dotyczącymi "Życia"- wyjaśnia M. Sarnecka.

Kłopoty DWWS mogą dziwić wobec faktu, że spółka kilkakrotnie emitowała akcje dla 4Media, uzyskując w zamian bądź redukcję zadłużenia, bądź gotówkę. Pod koniec listopada sąd zarejestrował podwyższenie kapitału o 20 mln zł, do prawie 60 mln zł. - Pieniądze z podwyższeń kapitału były konsumowane w ramach działalności operacyjnej DWWS - zapewnia M. Sarnecka.

Transakcje dotyczące firm zależnych nie pomogły również 4Media. Spółka jest mocno zadłużona. Akcjonariusze uchwalili emisję dla największych wierzycieli, ale nadal firmie brakuje pieniędzy na spłatę reszty zobowiązań. W tej sytuacji giełdowa Poligrafia wystąpiła o upadłość przedsiębiorstwa. Audytor ostrzegł z kolei, że bez zapewnienia medialnej firmie źródeł kapitału, kontynuacja jej działalności może być zagrożona.

Jeszcze pod koniec września spółka podtrzymywała prognozy, zakładające ponad 70 mln zł przychodów ze sprzedaży i 3,5 mln zł zysku. Po trzech kwartałach grupa notuje 18,1 mln zł straty netto, przy niespełna 36 mln zł przychodów.

Z życia 4Media

18 lipca 2000

Rada nadzorcza Chemiskóru zatwierdziła nową strategię rozwoju. Jest w niej mowa o własnej bazie poligraficznej, inwestycjach w prasę.

22 sierpnia 2000

Chemiskór informuje o planach zmiany nazwy na 4Media.

22 grudnia 2000

Spółka podpisuje umowy w sprawie zakupu 63,17% akcji Domu Wydawniczego Wolne Słowo, wydawcy "Życia".

11 maja 2001

4Media potwierdza zamiar wprowadzenia DWWS na giełdę.

27 marca 2002

4Media objęła i opłaciła gotówką nowe akcje Domu Wydawniczego Wolne Słowo, wydawcy "Życia". Inwestycja ma wartość 20 mln zł.

27 czerwca 2002

Emerging Markets Investment Ltd. z Londynu kupuje za 7 mln zł nowe akcje DWWS. Sprzedający to 4Media. Warunki transakcji zostały spełnione ostatecznie pod koniec listopada.

11 lipca 2002

4Media uspokaja, że DWWS SA rozwija się zgodnie z planem i osiągnął próg rentowności. Spółka podtrzymała też plany wejścia DWWS na CeTO w III kwartale 2002 roku.

25 września 2002

4Media informuje o sprzedaży akcji spółki należących do Jacka Merkla, przewodniczącego rady nadzorczej, i Wojciecha Kreffta, prezesa, "w wyniku interwencji bankowej".

3 grudnia 2002

Poligrafia informuje o złożeniu wniosku o upadłość 4Media.

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: gazety | upadłość | Holding | wydawcy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »