Gazoport w Świnoujściu
Wiceprezes Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (PGNiG) Tadeusz Zwierzyński poinformował w piątek wieczorem, że gazoport czyli terminal będzie zbudowany w Świnoujściu. Decyzję o lokalizacji podjął zarząd PGNiG.
"O wyborze lokalizacji przesądziła możliwość w krótkim czasie dostępu do terenów pod budowę terminala, krótszy transport drogą morską oraz fakt, że rejon zachodniopomorski ma znacznie większe zapotrzebowanie i zużycie gazu ziemnego niż region Pomorza Wschodniego" - powiedział.
Wcześniej rozważano możliwość wybudowania gazoportu w Gdańsku.
Zwierzyński dodał, że budowa rozpocznie się pod koniec przyszłego roku, a pierwszy przeładunek gazu nastąpi w 2011 roku. Koszt inwestycji szacowany jest na 350 mln euro. W pierwszym etapie zdolność do przeładunku będzie wynosiła 2,5 mld metrów sześciennych gazu rocznie, następnie 5 mld, a docelowo 7 mld.
Minister gospodarki Piotr Woźniak ocenił, że budowa gazoportu w Świnoujściu jest "zdecydowanie najlepszą suwerenną decyzją" zarządu PGNiG. "Będziemy mieli zatem do czynienia z takim modelem, że zarówno terminal, jak i rurociąg będą w sąsiedztwie" - powiedział Woźniak w piątek wieczorem dziennikarzom komentując decyzję zarządu PGNiG o lokalizacji gazoportu.
"PGNiG powinien szukać dostawców najtańszych i z dostawą np. Algieria, Egipt, Katar. Każdy kraj wchodzi w rachubę" - dodał. Podkreślił, że rynek LNG nie jest do końca przez Polskę zbadany, a w tej dziedzinie "trzeba być praktykiem, my do tej pory takiej praktyki nie mieliśmy".
Woźniak uważa, że PGNiG prawdopodobnie podpisze kontrakt z dostawcą tylko na część zdolności przerobowych tego terminala. "Tak to sobie wyobrażam. Nie mam zamiaru niczego narzucać" - zastrzegł minister.
Woźniak zaznaczył, że to będzie jedyny gazoport w Polsce. Budowa drugiego nie miałaby - jego zdaniem - uzasadnienia.
W komunikacie po konferencji, PGNiG poinformował, że na polskim wybrzeżu może zostać wybudowany zbiornik gazu o pojemności 200 tys. metrów sześciennych.
"W miarę zwiększania przepustowości terminalu w dalszych fazach może zostać wybudowany dodatkowy zbiornik o wielkości 160 tys. metrów sześciennych. Rozważana jest również alternatywna koncepcja budowy dwóch zbiorników o pojemności 160 tysięcy metrów sześciennych już w pierwszej fazie" - napisano w komunikacie.
LNG na polskie wybrzeże będzie transportowany metanowcami o pojemności około 140 tysięcy metrów sześciennych skroplonego gazu (czyli około 84 mln metrów sześciennych gazu ziemnego). LNG to jeden z najszybciej rozwijających się podsektorów energetycznych na świecie. Spodziewany udział LNG w dostawach gazu w Europie w 2010 r. to ponad 15 proc. (9 proc. w 2005 r.). W przypadku Polski, terminal na wybrzeżu będzie stanowił nowe źródło zaopatrzenia w gaz z północnego kierunku, co pozwoli na optymalizację rozpływu strumieni gazu z dotychczasowych punktów odbioru Gazoport jest szansą m.in. dla zakładów chemicznych Police i zespołu elektrowni "Dolna Odra, które będą mogły obniżyć koszty produkcji.