Globalna prezentacja na WWW
Szacuje się, że do końca roku wydatki na reklamę w Internecie sięgną w Polsce16 mln zł, wynika z badań opracowanych przez I-Metria. Obecnie stanowią one zaledwie1-2 proc. wszystkich kwot przeznaczanych na ten cel.
Internet wciąż pochłania niewielką część wydatków na reklamę. W marcu, kwietniu i maju reklamodawcy wydali na tą formę promocji ok. 4 - 5 mln zł. Dane te, nie uwzględniają jednak niestandardowych form reklamy przez Internet, a jedynie kwoty, które pochłonęły banery, skyscrapery i buttony.
Specjaliści od reklamy w Polsce nie bardzo wiedzą jak podejść do tego medium. Objawia się to, m.in. w ocenie Internetu i poszczególnych instrumentów promocji internetowej. Z badań wynika, że wśród firm posługujących się tym medium przy promocji produktów, oceny na temat jej skuteczności są wyższe. Wyobrażenia tych, którzy nie korzystają z Internetu w dla celów marketingowych, wydają się być kształtowane raczej pod wpływem doniesień o upadku kolejnych firm internetowych - powiedział PG Mariusz Kuziak, pracownik Katedry Marketingu Akademii Ekonomicznej w Krakowie - autor badań dotyczących przydatności Internetu w marketingu.
Jedną z przyczyn, dla których Internet wciąż nie jest konkurencją ani dla TV, ani dla prasy jest fakt, że monitorowanie go rozpoczęto dopiero w lutym br. Monitoring prowadzi I-Metria, która bada jedynie odbiór reklamy internetowej przez użytkowników domowych. Według przedstawicieli tej firmy, odbiorcy ci stanowią połowę wszystkich internautów.
Z internetowego nośnika reklamy korzystają przede wszystkim firmy z branży finansowej, świadczące usługi marketingowe i rozrywkowe.
Obserwujemy wzrost zainteresowania naszych klientów Internetem, który jest szczególnie efektywną platformą do organizowania programów lojalnościowych - przekonuje Beata Golbińska z domu mediowego Starcom.
Reklama w Internecie ma rozliczne przewagi nad tradycyjnymi formami promocji - jest tańsza, bardziej precyzyjna i pojemna. Być może dzięki temu uda się jej przetrwać recesję na kurczącym się rynku reklamy.
Chris Modzelewski prezes zarządu I-Metria
Jednym z potencjalnych zagrożeń dla polskiego rynku reklamy internetowej może być słaby odzew na wskaźnik stosowany w planowaniu tradycyjnych mediów, tzw. rating, stosowany również w badaniu Internetu typu centra-dotarcia oraz w badaniu skierowanym do sieci reklamowych. Te analizy są istotne dla rynku. Dostarczają danych, bez których trudno będzie przekonać reklamodawców do inwestycji w Internet. Z drugiej strony wskaźnik ten może nie przekonać w pełni reklamodawców. Oznacza to, że trzeba będzie dogłębniej badać efektywność Internetu, jako medium reklamowego z punktu widzenia efektu bezpośredniego oraz markowego (świadomość, zasięg, itd.).