GUS: Nastroje pełne obaw

W październiku pogorszyły się oceny ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, ale poprawiły się pozostałe wskaźniki koniunktury konsumenckiej, w tym oceny możliwości dokonywania poważniejszych zakupów oraz obaw przed wzrostem poziomu bezrobocia - poinformował we wtorek GUS.

W październiku pogorszyły się oceny ogólnej  sytuacji ekonomicznej kraju, ale poprawiły się pozostałe wskaźniki  koniunktury konsumenckiej, w tym oceny możliwości dokonywania  poważniejszych zakupów oraz obaw przed wzrostem poziomu bezrobocia  - poinformował we wtorek GUS.

"Zaobserwowano gorsze niż we wrześniu oceny zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, przy jednoczesnej poprawie pozostałych wskaźników koniunktury konsumenckiej, w tym szczególnie oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów oraz obaw przed wzrostem poziomu bezrobocia" - podał GUS.

Jak zaznaczyli statystycy, w październiku notowania wskaźników ufności konsumenckiej nie odbiegły znacząco od wartości uzyskanych w poprzednim miesiącu.

"Nastroje społeczne w obszarze konsumpcji indywidualnej nadal utrzymują się na bardziej korzystnym niż przed rokiem czy dwoma laty poziomie. Wartość bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej jest zbliżona do wyniku z poprzedniego miesiąca i wynosi obecnie -16,2. W porównaniu do analogicznego okresu 2005 oraz 2004 roku w dalszym ciągu obserwuje się znaczną poprawę - odpowiednio o 3,5 oraz o 12,2 pkt. proc." - napisali we wtorkowym opracowaniu GUS.

Reklama

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej osiągnął w październiku wartość - 18,1, lepszą o 0,8 pkt. proc. od wyniku z poprzedniego miesiąca. "W perspektywie ostatnich dwóch lat obserwowany jest stały wzrost notowań o 6,3 pkt. proc. w relacji do października 2005 r. oraz o 11,9 pkt. proc. względem października 2004 r." - podał GUS.

Wybrane wskaźniki koniunktury konsumenckiej w październiku 2006 r:

- Saldo ocen zmian, jakie zaszły w sytuacji finansowej gospodarstw domowych w okresie ostatnich 12 miesięcy przyjęło w październiku wartość -16; wzrosło tym samym w porównaniu z poprzednim miesiącem o 1 pkt proc. W odniesieniu do analogicznego okresu 2005 r. oraz 2004 r. obserwowane zmiany kształtują się bardzo korzystnie, z różnicą wynoszącą odpowiednio: 9,9 oraz 16,8 pkt. proc.

- Ocena oczekiwanych zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w najbliższych 12 miesiącach) nie uległa większej zmianie wskaźnik ten wynosi obecnie 6,7 i jest o 0,3 pkt. proc. wyższy od wyniku uzyskanego we wrześniu. W dłuższej perspektywie czasowej utrzymuje się korzystny dystans wynoszący 5,5 pkt. proc. w stosunku do notowania sprzed roku oraz 10,2 pkt. proc. w porównaniu do obserwacji sprzed dwóch lat.

- Saldo ocen zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju w ostatnich 12 miesiącach uległo względem września pogorszeniu o 4,3 pkt. proc., przyjmując wartość - 31,5. Pomimo to korzystna różnica, zarówno w porównaniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku, jak i 2004 r., utrzymała się i wynosi odpowiednio: 4,1 oraz 13 pkt. proc.

- Wskaźnik uwzględniający opinie nabywców na temat obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów przyjął aktualnie wartość -7,3, poprawił się więc o 4,4 pkt. proc. wobec notowania z poprzedniego miesiąca i jest najwyższy od początku realizacji badania. Porównanie z wynikami sprzed roku oraz sprzed dwóch lat (w relacji do analogicznego miesiąca) wykazuje poprawę odpowiednio o 8 i 18 pkt. proc.

- Obawy przed wzrostem poziomu bezrobocia były w październiku mniejsze od obserwowanych w poprzednim miesiącu. Wartość wskaźnika zmalała o 4,2 pkt. proc. i wynosi obecnie 0,8. Jest to kolejny miesiąc z rzędu (począwszy od kwietnia br.), w którym stwierdzono poprawę nastrojów w tym zakresie, a zarazem najlepszy wynik w ciągu całego okresu realizacji badania. Po raz pierwszy liczba konsumentów wyrażających opinie pozytywne jest większa od liczby osób nastawionych negatywnie. Przebieg zmian w dłuższej perspektywie czasowej, obejmującej kolejno lata 2005 i 2004, również kształtuje się korzystnie, a odnotowany w tym czasie spadek obaw wyraża się różnicą odpowiednio 22,4 oraz 24,1 pkt. proc. (w relacji do tego samego miesiąca).

- Przewidywania konsumentów w zakresie możliwości oszczędzania pieniędzy (w okresie najbliższych 12 miesięcy) były w październiku nieco bardziej optymistyczne niż we wrześniu. Wartość wskaźnika wzrosła o 0,9 pkt. proc. i wynosi obecnie 46,6. Różnica w stosunku do wyników uzyskanych w analogicznym miesiącu 2005 oraz 2004 r. wynosi 7 oraz 9,9 pkt. proc.

Za oceanem nastroje minorowe.

Indeks zaufania amerykańskich konsumentów spadł w październiku do 105,4 pkt. ze skorygowanych 105,9 w poprzednim miesiącu - wynika z opublikowanego we wtorek raportu Conference Board. Analitycy spodziewali się, że indeks wzrośnie w październiku do 108 pkt.

Wskaźnik oczekiwań konsumentów na następne sześć miesięcy wyniósł w październiku 92,6 pkt. wobec skorygowanych 91 pkt. miesiąc wcześniej, a indeks ocen obecnej sytuacji wyniósł 124,7 pkt. wobec zweryfikowanych 128,3 pkt. w poprzednim miesiącu.

Raport Conference Board powstaje na podstawie danych zebranych w 5 tys. gospodarstw domowych.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: notowania | obawa | 'Wtorek' | wskaźniki | nastroje | W.E. | GUS
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »